No menu items!
27.8 C
Sri Lanka
1 December,2025

රජයේ මුදලින් මාලිමාවේ බලය ගමට ගෙනයන ප්‍රජා සංවර්ධන සභා

Must read

‘ප්‍රජා සංවර්ධන සභාව යනු, ග්‍රාම නිලධාරි කොට්ඨාසය තුළ සිටින ප්‍රජා නියෝජිතයින්, ග්‍රාම නිලධාරි කොට්ඨාසය සංවර්ධනය කිරීම සඳහා උනන්දුවක් දක්වන නියෝජිතයන් හා නිල බලයෙන් පත්වන නියෝජිතයන්ගේ එකමුතුවකින් නිර්මාණය කෙරෙන සභාවකි. අදාළ ග්‍රාම නිලධාරි කොට්ඨාසය තුළ සිටින සමස්ත ප්‍රජාවට එහි සාමාජිකත්වය ලබාගත හැකිය. සාමාජිකත්වය ලබාගැනීම ස්වෙච්ඡාවෙන් සිදු කළ හැකි අතර, මාර්ගගත ක්‍රමයට ඒ සඳහා පහසුකම් සලසනු ලැබේ.’

එසේ සඳහන් වන්නේ ජනාධිපති කාර්යාලය විසින් අමාත්‍යාංශ ලේකම්වරුන්, පළාත් ප්‍රධාන ලේකම්වරුන්, දෙපාර්තමේන්තු හා ව්‍යවස්ථාපිත ආයතන ප්‍රධානීන්, දිස්ත්‍රික් ලේකම්වරුන් හා ප්‍රාදේශීය ලේකම්වරුන් අමතමින් ‘ප්‍රජා සංවර්ධන සභා  නෛතික පදනම, සංයුතිය, ස්ථාපනය හා කාර්යභාරය යනුවෙන් යවන දැනුම්දීමක හැඳින්වීමේය.

එම දැනුම් දීමේ ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවේ නෛතික පදනම වශයෙන් සඳහන් කරන්නේ ‘පොහොසත් රටක්- ලස්සන ජීවිතයක්’ යන ජාතික ප්‍රතිපත්තියට අනුව, 2025.03.04 දිනැති අංක අමප/25/0309/820/005-1 දරණ අමාත්‍ය මණ්ඩල තීරණය මඟින් ‘ප්‍රජා ශක්ති’ දිළිඳු බව තුරන් කිරීමේ ජාතික ව්‍යාපාරය ක්‍රියාත්මක කිරීම සඳහා අනුමැතිය ලබාදී ඇත යන්නය.
එම ප්‍රජාශක්ති ජාතික ව්‍යාපාරය ග්‍රාමීය මට්ටමින් ක්‍රියාත්මක කිරීමේ ප්‍රධාන යාන්ත්‍රණය වන්නේ ප්‍රජා සංවර්ධන සභා වන අතර, එය ප්‍රාදේශීය සම්බන්ධීකරණ කමිටුවේ කාර්යභාරය ග්‍රාම නිලධාරි කොට්ඨාසය දක්වා විහිදුවාලන හෙවත් බිම් මට්ටමට ගෙනෙන යාන්ත්‍රණයක් වශයෙන් හඳුන්වා ඇත.

ජනාධිපති කාර්යාලයේ එම දැනුම් දීම අනුව ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවේ සංයුතිය සභාපති, ලේකම් ඇතුළු නිලබලයෙන් පත්වන සභිකයින් 05 දෙනෙකු ඇතුළත් කාරක සභාව, ග්‍රාම නිලධාරි කොට්ඨාසයේ සමස්ත ප්‍රජාව නියෝජනය කරන නියෝජිතයින් ඇතුළත් ප්‍රජා නියෝජිත සාමාජික කණ්ඩායම සහ උපායමාර්ගික සාමාජික කණ්ඩායම යන අයගෙන් සමන්විත වේ. එහි සමස්ත නියෝජිතයින් අවම වශයෙන් 20 ක් හා උපරිම වශයෙන් 25 කින් සමන්විත විය යුතුය.

එම සමස්ත නියෝජිතයින් අතරින් අවම වශයෙන් 05 දෙනෙකු කාන්තාා නියෝජනය වශයෙන්ද, 05 දෙනෙකු අවුරුදු 15-19 අතර තරුණ නියෝජනය සඳහාද විය යුතු බව සඳහන් කර ඇත.

ඊට අමතරව එම සභාව ප්‍රජාවගේ ගෞරවයට හා ඉහළ පිළිගැනීමට ලක්වන සංවිධානයක් බැවින් සියලුම නියෝජිතයන්ගේ යහපත් සමාජ හැසිරීම, සුපිළිපන්න බව, විනයගරුක බව, නීතිගරුක බව වැනි කරුණු සම්බන්ධයෙන් ඉහල අවධානයක් යොමුවීම අපේක්ෂා කරන බව සඳහන් කර ඇත.

එහි වැඩිදුරටත් සඳහන් කර ඇත්තේ ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවේ සභාවාර සඳහා සමාජ/ආර්ථික සංවර්ධනය වෙනුවෙන් පත්කර ඇති ප්‍රාදේශීය මට්ටමේ සියලුම ක්ෂේත්‍ර/විෂයගත නිලධාරින් අවශ්‍යතාව පරිදි ප්‍රාදේශීය ලේකම්වරයා මඟින් කැඳවිය හැකි බවයි. එම නිලධාරීන් සභාවේ නියෝජිතයින් ලෙස නොසලකන බැවින් දක්වා ඇති උපරිම සීමාවෙන් පරිබාහිරව සහභාගි කර ගැනීමට බාධාවක් නැති බව බවද සඳහන් කර ඇත.

ප්‍රජා සංවර්ධන සභාව සඳහා සභාපතිවරයා පත්කිරීම සම්බන්ධයෙන් එහි සඳහන් කරන්නේ, ඒ සඳහා ප්‍රාදේශීය සම්බන්ධිකරණ කමිටුවේ සභාපතිවරයාම පත්විය හැකි බව හා එසේ නොමැති අවස්ථාවක ඔහු විසින් නියෝජිතයකු පත්කළ හැකි බවයි. එම උපදෙස්වල සඳහන් වඩාත්ම වැදගත් හා අවධානය යොමුකළ යුතු කරුණ එයයි. ප්‍රාදේශීය සම්බන්ධීකරණ කමිටුව යනු ප්‍රාදේශීය ලේකම් කොට්ඨාස මට්ටමින් රජයේ සංවර්ධන කාර්යයන් සඳහා තීන්දු තීරණ ගැනීම සඳහා පිහිටුවා ඇති ව්‍යුහයයි. ඒ හැම එකකම සභාපතිවරයා වශයෙන් කටයුතු කරන්නේ ආණ්ඩුවේ ඇමතිවරයකු, නියෝජ්‍ය ඇමතිවරයකු හෝ මන්ත්‍රීවරයෙකි. එවැනි දේශපාලන නියෝජිතයකු විසින් ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවකට පත්කරන සභාපතිවරයකු ඒ සඳහා නිල බලයෙන් පත්වන රාජ්‍ය නිලධාරියකු වන්නේ නැත. ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවක ලේකම් වශයෙන් ප්‍රාදේශීය ලේකම්වරයා විසින් ප්‍රජා සවිබල ගැන්වීමේ නිලධාරි ලෙස පත්කරන රාජ්‍ය සේවයේ සංවර්ධන නිලධාරියකු පත්කළ යුතු බව සඳහන් කරන අතර එම ප්‍රජා සංවර්ධන සභා කාරක සභාවේ සෙසු සාමාජිකයන් ලෙස ග්‍රාම නිලධාරි කොට්ඨාසයට අනුයුක්ත ග්‍රාම නිලධාරි, සමෘද්ධි සංවර්ධන නිලධාරි, කෘෂිකර්ම පර්යේෂණ නිෂ්පාදන සහකාර හෝ ධීවර නිලධාරීන් නිල බලයෙන් පත්වන බව සඳහන් කර තිබේ. එහෙත් එම රාජ්‍ය නිලධාරීන් අතරින් කෙනෙකු ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවේ සභාපතිවරයා ලෙස පත්කරන බව හෝ පත්කළ හැකි බවක් ජනාධිපති කාර්යාලයේ දැනුම් දීමේ සඳහන් කරන්නේ නැත.

ඒ සඳහා පත්කිරීමට යන්නේ ඒ ඒ ග්‍රාම නිලධාරි වසමේ සිටින ජාතික ජන බලවේගයේ ක්‍රියාකාරීන් බව පැහැදිලිය. වාර්තා වන ආකාරයට සමහර ස්ථානවල ජාතික ජන බලවේග නියෝජිතයින්ගෙන් එම පත්කීම් මේ වනවිටත් සිදුකර ඇත. එම සභාපතිවරුන් ජාතික ජන බලවේගයේ පළාත් පාලන ආයතන සභිකයන්, පළාත් පාලන ආයතන ඡන්ද සඳහා ඉදිරිපත් වූ අපේක්ෂකයින් හෝ ප්‍රදේශයේ ජාතික ජන බලවේග ක්‍රියාකාරීන් වේ.

මෙම තත්වය මත ගත්කල ප්‍රාදේශීය ලේකම් කාර්යාල මට්ටමින් ඇති ප්‍රාදේශීය සම්බන්ධීකරණ කමිටුවල ජනතාව විසින් ඡන්දය ලබාදී තෝරා පත්කර ඇති මහජන නියෝජිතයින් සභාපති ධුරය ලබා ගැනීම සාධාරණය කළ හැකි තත්වයකි. එසේම අඩුම ගණනේ මහජනතාව විසින් ඡන්දයෙන් තෝරාපත් කර ඇති පළාත් පාලන මට්ටමේ මහජන නියෝජිතයින් ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවල සභාපතිවරුන් ලෙස පත්කිරීම තවදුරටත් සාධාරණය කළ හැකි තත්වයකි. එහෙත් මෙහිදී සිදුකර ඇත්තේ හා සිදුකරන්නට යන්නේ ජාතික ජන බලවේගයේ පළාත් පාලන නියෝජිතයන් ලෙස තේරී පත්වී සිටින ස්ථානවලදී එම නියෝජිතයින්ද, එසේ තේරී පත්වී නොසිටින ස්ථානවලදී ඡන්දයෙන් පරාජයට පත්වූ අපේක්ෂකයන් හෝ පක්ෂයේ වෙනත් ක්‍රියාකාරිකයකු එම සභාවල සභාපතිවරුන් ලෙස පත්කිරීම හෝ පත්කිරීමට යෑමයි. නමුත් ප්‍රාදේශීය ලේකම් කොට්ඨාශස මට්ටමෙන් තිබෙන ප්‍රාදේශීය සම්බන්ධීකරණ කමිටුවල මහජන නියෝජිතයින් නොවන දේශපාලන පක්ෂ නියෝජිතයින්ට ඒවායේ සභාපතිකම් දැරීමට ඉඩ නොදෙන බව අප දන්නා සත්‍යයයි.

බිම් මට්ටමේ සිය දේශපාලන නියෝජිතයින් ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවල සභාපතිවරුන් ලෙස පත්කර අයවැය මගින් රටේ සංවර්ධනයට වෙන්කර ඇති මුදල් ජාතික ජන බලවේග ආණ්ඩුව දේශපාලනීකරණයට ලක්කිරීමට යන්නේ ඒ ආකාරයටයි. එය මෙතෙක් බලයේ සිටි කිසිදු ආණ්ඩුවක් විසින් සිදුනොකරන ලද හා උත්සාහ නොකරන ලද දෙයකි. ප්‍රාදේශීය ලේකම් කොට්ඨාසයක් මුල් කරගෙන පවත්වාගෙන යන ප්‍රාදේශීය සම්බන්ධීකරණ කමිටුවලට වර්තමානයේ පවා ආණ්ඩු පක්ෂයේ නොවන පාර්ලිමේන්තු මන්ත්‍රීවරුන්ට සහභාගි වීමේ අවස්ථාව පවතින අතර පිහිටුවන ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවලට පළාත් පාලන ආයතනවලට මහජනයා තෝරා පත්කර ඇති මහජන නියෝජිතයින්ට සහභභාගි වීමේ අවස්ථාවක් නිල වශයෙන් ලබාදී නැත.
ඊට අදාළව එහි සඳහන් කරන්නේ ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවේ ප්‍රජා නියෝජිත කණ්ඩායමේ සාමාජිකත්වය සඳහා ග්‍රාම නිලධාරි කොට්ඨාශයේ ඕනෑම අයෙකුට නාම යෝජනා ඉදිරිපත් කළ හැකි බව හා එම යෝජනා ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවේ ලේකම් වෙත ලිඛිතව ඉදිරිපත් කළ යුතු බවයි. එහි තේරුම වන්නේ පළාත් පාලන ආයතන මහජන නියෝජිතයින්ට ඉල්ලුම් කර සාමාජිකත්වය ලබා ගැනීම මිස නිල වශයෙන් ඇතුළත් වීමක් එහි නැති බවයි.

ප්‍රාදේශීය සම්බන්ධීකරණ කමිටුවල බලය කුඩා ඒකකයකට විමධ්‍යගත කරන බව සඳහන් කරමින් ජාතික ජන බලවේග ආණ්ඩුව මේ සිදුකිරීමට සැරසෙන්නේ මහජනතාව විසින් පත්කරන ලද වෙනත් පක්ෂවල නියෝජිතයින් බැහැර කරමින් ගම් මට්ටමේ එම ප්‍රජා සංවර්ධන සභා ඔවුන්ගේ පක්ෂ යාන්ත්‍රණයක් ලෙස පවත්වාගෙන යමින් එම කටයුතු සිදුකිරීමට සැලසුම් කිරීමය.

මෙම ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවල බලතල හා කාර්යභාරය ලෙස ග්‍රාම නිලධාරි කොට්ඨාසයේ පවතින සම්පත්, සංවර්ධන අවශ්‍යතා, ගැටලු සහ අනාගත අවශ්‍යතාවන් සම්බන්ධයෙන් අධ්‍යයනය කිරීම, සාකච්ඡා කිරීම, ව්‍යාපෘති යෝජනා හා ප්‍රතිලාභීන් හඳුනා ගැනීම, ඒකාබද්ධ ග්‍රාම සංවර්ධන සැලසුම සකස් කිරීම සහ මාර්ගගත දත්ත පද්ධතිය යාවත්කාලීන කිරීම, ප්‍රමුඛතාගත කරන ලද සංවර්ධන යෝජනා ඇතුළත් ඒකාබද්ධ ග්‍රාම සංවර්ධන සැලැස්මේ ව්‍යාපෘතීන් ක්‍රියාත්මක කිරීමට අවශ්‍ය ප්‍රතිපාදන සපයන ආයතන හා කාර්යභාර නිලධාරීන් හඳුනා ගැනීම හා සම්බන්ධීකරණය කිරීම, තෝරා ගැනීමේ ක්‍රමවේදයන් හි පාරදෘශ්‍යභාවය සහ තාර්කිකත්වය සාක්ෂාත් කර ගැනීම වෙනුවෙන් අදාල ආයතන සමඟ ක්‍රියා කිරීම, ව්‍යාපෘති ක්‍රියාත්මක කිරීමේදී ප්‍රතිලාභීන් හා ප්‍රමුඛතාව හඳුනා ගැනීමට සහාය වීම, දිස්ත්‍රික් සම්බන්ධීකරණ හා ප්‍රාදේශීය සම්බන්ධීකරණ කමිටු ප්‍රතිස්ථාපනය සඳහා රාජ්‍ය පරිපාලන අමාත්‍යාංශය මගින් නිකුත් කරන ලද චක්‍රලේඛ සහ සියලුම රේඛීය අමාත්‍යාංශ, පළාත් සභා හා ඊට අනුබද්ධිත ආයතන විසින් ක්‍රියාත්මක කිරීමට නියමිත සංවර්ධන වැඩසටහන්වලට අදාළව උපදෙස්, මාර්ගෝපදේශ සහ නිර්ණායක සම්බන්ධයෙන් දැනුවත්භාවය ලබා ගැනීම සඳහන් කර තිබේ.

එයට අමතරව ප්‍රජා සංවර්ධන සභාවල සභාපතිවරයාගේ කාර්යභාරය ලෙස සඳහන් කර ඇත්තේ, ප්‍රජා ශක්ති දිළිඳුබව තුරන් කිරීමේ ජාතික ව්‍යාපාරයේ ග්‍රාමීය මට්ටමේ ප්‍රධාන සම්බන්ධීකාරක වශයෙන් ක්‍රියා කිරීම, සංවර්ධන ව්‍යාපෘති ඇස්තමේන්තු සකස් කිරීම සහ ව්‍යාපෘති ක්‍රියාත්මක කිරීමට අවශ්‍ය ප්‍රතිපාදන වෙන්කර ගැනීමේදී සම්බන්ධීකරණය කිරීම, හදිසි ආපදා හා ආර්ථික බිඳ වැටීම් හමුවේ රැකවරණය හා ආහාර සුරක්ෂිතතාව තහවුරු කිරීම සඳහා අදාළ ආයතන සමඟ සම්බන්ධීකරණය කරමින් ජන ජීවිතය සාමාන්‍ය පරිදි පවත්වාගෙන යෑමට අවශ්‍ය කටයුතු කිරීම ආදියයි.

එහි සඳහන් කරන්නේ 2025 අගෝස්තු 22 දිනැතිව ජනාධිපති ලේකම් විසින් නිකුත් කළ ‘ප්‍රජාශක්ති’ දිළිඳු බව තුරන් කිරීමේ ජාතික ව්‍යාපාරය සඳහා වන චක්‍රලේඛයට අදාළ මාර්ගෝපදේශ සංග්‍රහයේ එක් අදියරක් වශයෙන් එම මාර්ගෝපදේශය නිකුත් කරන බවයි. එම මාර්ගෝපදේශ සංග්‍රහය සම්බන්ධයෙන් වැඩිදුරටත් පැහැදිලි කරගැනීම් අවශ්‍ය නම් ජනාධිපති ලේකම් කාර්යාලය යටතේ පිහිටුවා ඇති ප්‍රජා ශක්ති ලේකම් කාර්යාලයෙන් විමසන ලෙසයි.

මේ අතර නොවැම්බර් 14 දින සහිතව ජනාධිපති මාධ්‍ය අංශය නිවේදනයක් නිකුත් කරමින් සඳහන් කරන්නේ ‘ප්‍රජාශක්ති’ යටතේ දිස්ත්‍රික් ලේකම් කාර්යාල සහ ප්‍රාදේශීය ලේකම් කාර්යාලවල ඩිජිටල්කරණ හැකියාව වැඩි දියුණු කිරීමට රුපියල් මිලියන 369ක මුදලක් ලබාදීමට කටයුතු කර ඇති බවයි. ඒ ප්‍රාදේශීය ලේකම් කාර්යාලයකට රුපියල් මිලියනයක් වන සේය. ඒ මගින් අවශ්‍ය ලැප්ටොප් පරිගණක ඇතුළු තොරතුරු තාක්ෂණික උපාංග සහ සේවා මිලදී ගැනීම් මෙන්ම නිලධාරීන්ගේ ඒ ආශ්‍රිත ධාරිතාව වර්ධනය කළ හැකි බවද සඳහන් කර ඇත.

ජාතික ජන බලවේගයේ ගම් මට්ටමේ නියෝජිතයින්ගේ ප්‍රධානත්වයෙන් ජාතික අයවැයෙන් වෙන්කරන ලද රටේ සංවර්ධනයට අදාළ මුදල් වියදම් කිරීමේ ජනාධිපතිවරයාගේ මෙම වැඩසටහන ගැන අවධානය යොමු කිරීමේදී නිතැතින්ම මතකයට නැඟෙන කරුණක් වන්නේ පසුගිය පළාත් පාලන ඡන්ද ප්‍රචාරක අවධියේදී ජනාධිපති අනුර කුමාර දිසානායක කී කතාවකි. ඒ ඔවුන්ට හෙවත් ජාතික ජන බලවේගයට බලය නොලැබෙන පළාත් පාලන ආයතනවල කටයුතු සඳහා මුදල් නොදෙන බවට කළ තර්ජනයයි.

ප්‍රජා සංවර්ධන සභා ලෙස මේ සිදුකරන්නට යන්නේ එම තර්ජනය යථාර්ථයක් බවට පත්කිරීම නොවේද?

- Advertisement -spot_img

පුවත්

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -spot_img

අලුත් ලිපි