‘ජාතික ජන බලවේගයේ නායකයන් හරි කවුරුහරි කරන විග්රහයක් ප්රකාශයක් අරගෙන එහි සමස්ත අර්ථය තේරුම් නොගෙන එම කතාවේ යම් යම් කොටස් වචන කෑලි අරගෙන පක්ෂයට අවලාද නගන මත ගොඩනගමින් සිටිනවා. ගණිකා වෘත්තිය නීතිගත කරන ප්රතිපත්තියක් අපේ පක්ෂයට නෑ. අපේ ප්රතිපත්තිය කාන්තාවන් ඇඟ විකුණන සමාජයක් වෙනුවට කාන්තාවන්ට ගෞරවයෙන් ජීවත්විය හැකි සමාජයක් ගොඩනගන එකයි.’ ජනතා විමුක්ති පෙරමුණේ ලේකම් ටිල්වින් සිල්වා කීවායැයි කියන මේ අදහස, ෆේස්බුක්හි පළවූවකි. (2024 01 20).
ඔහු ඒ අදහස පළකර තිබුණේ, ජාතික ජන බලවේගයේ විධායක සභික සමන්මලී ගුණසිංහ, ‘මීමැස්සෝ’ ටීවී නමැති යූටියුබ් නාලිකාව සමග සම්මුඛ සාකච්ඡාවකදී කියා තිබෙන කාරණයක් ගැන ප්රතිචාර දක්වමිනි. එය එසේ නොවේ නම් අප නිවැරදි කළ හැකිය. සමන්මලී එහිදී කී කතාව පොදු අවකාශයේ ව්යාප්ත වුණේ. ‘ගණිකා වෘත්තිය නීතිගත කළ යුතුයි’ යනුවෙන් කී බවයි. ‘ගණිකා වෘත්තිය නීතිගත කරන ප්රතිපත්තියක් අපේ පක්ෂයට නෑ.’ යනුවෙන් සිල්වා මහතා අවධාරණය කරන්නේ ඇගේ ඒ අදහස වැරදි බවයි. එනම් සිය පක්ෂයට එවැනි ප්රතිපත්තියක් නැති බවයි.
මේ ගැන සොයන්නට, ඇගේ පෙර කී යූටියුබ් සාකච්ඡාවට යොමුවීම වැදගත්ය. එහිදී ඇගෙන් මීට අදාළව අසන ලද ප්රශ්නත්, ඊට ඈ දුන් සම්පූර්ණ පිළිතුරුත්, ‘එම කතාවේ යම් යම් කොටස් වචන කෑලි අරගන්නේ නැතිව’ උපුටා දැක්වුවහොත් මෙසේය.
ප්රශ්නය: ගණිකා වෘත්තිය සම්බන්ධයෙන් මොකක්ද ඔබේ පක්ෂයේ ස්ථාවරය?
ප්රශ්නය: ලංකාවේ සංස්කෘතිය සභ්යත්වය එක්ක කොහොමද ගණිකා වෘත්තිය නීතිගත කිරීම කියන එක ගැටගැහෙන්නේ?
සමන්මලී: දැන් මේ තියෙන සභ්යත්වය තුළ ගණිකා වෘත්තිය වැඩිවෙනවානේ. ගණිකා වෘත්තිය වැඩි කරන එකක්නේ දැන් තියෙන්නේ. ගැහැනියට කන්න දෙන්නේ නැත්නම්, ගැහැනියගේ ළමයින්ට ආරක්ෂාවක් නැත්නම්, රැකියා නැත්නම්, ගණිකා වෘත්තිය වැඩි කරනවානේ. ගණිකා වෘත්තිය නැති කරන, ලිංගික ශ්රමිකයාගේ ඇඟ විකුණන ව්යාපෘතිය රස්සාව නැති කරන වැඩපිළිවෙළක් ගෙනෙන්නේ ජාතික ජන බලවේගය. මේ පාදඩ සමාජය තුළ කරන දේ තමා ගණිකා වෘත්තිය වැඩි කරන එක. ලිංගික ශ්රමිකයන් වැඩි කරලා ඇගේ ශ්රමය අමානුෂික ලෙස සූරාකන එක. ඇයගේ ආරක්ෂාව වෙනුවෙන් නීති පද්ධතියක් තියෙන්න ඕනෑ. නීතිගත කරනවා කියලා මම කිව්වේ ඒක. හැබැයි ඒ වෘත්තිය අපි ප්රොමෝට් කරන්න ඕනෑ නෑ. මේ සිස්ටම් එක තුළ ප්රොමෝට් වෙනවා. හැබැයි අපි කියන්නේ ජාතික ජන බලවේගය විදියට ඇයට රැකියාවක් දෙන්න පුළුවන් නිෂ්පාදන ආර්ථිකයට සේවා ආර්ථිකයට එකතු කර ගැනීමට වැඩපිළිවෙළක් රටට දෙන්න ඕන.
ප්රශ්නය: ජාතික ජන බලවේගය ගණිකා වෘත්තිය නීතිගත කරනවා කියන එක පිළිගන්නවා කියන එකද?
සමන්මලී: ඔව්, පිළිගන්නවා.’ (මීමැස්සෝ ටීවී, යූටියුබ් නාලිකාව)
මේ අදහස් පරීක්ෂාවෙන් කියවන කෙනකුට ඇය ලිංගික ශ්රමිකයන්ට අදාළ නීති හා රීති තිබිය යුතු බව පිළිගන්නා බව පැහැදිලිව පෙනේ. ඇය කියන්නේ ව්යවස්ථාවේම ඒ ගැන තිබෙන බවයි. ඒ කියන්නේ රටේ ආණ්ඩුක්රම ව්යවස්ථාවද, පක්ෂයේ ව්යවස්ථාවද යන්න අපැහැදිලිය. එහෙත්, ඇගේ පැහැදිලි ස්ථාවරය සංක්ෂිප්තව මෙයයි. ‘වර්තමාන තත්වය අනුව ලිංගික ශ්රමික සේවය පවතිනවා. එය නැතිකළ හැක්කේ ආර්ථික ශක්තිය ඇයට ලබාදීමෙනි. ඒ සඳහා වැඩ පිළිවෙළක් ඇත්තේ ජාජබට පමණයි. එහෙත් පවතින තත්වයන් යටතේ ඇගේ අයිතිවාසිකම් ආරක්ෂා කිරීමට හා සූරාකෑම වලක්වාගන්නට නීති රීති පද්ධතියක් තිබිය යුතුයි.’
සමන්මලීද සිය ජීවිතයෙන් සැලකිය වයුතු කාලයක් ජනතා විමුක්ති පෙරමුණේ ක්රියාකාරිනියක හැටියට ඉදිරි පෙළෙහිම සිටිමින් සිය බුද්ධිමය ශාරීරික ශ්රමය පක්ෂය වෙනුවෙන් හෙලූ එකියකි. ඒ නිසා, සිය පක්ෂය, එහි මතය ගැන නිවැරදි අදහසක් ඇයටද තිබෙන බව සිතන්නට අපට සිදුවෙයි. එහෙත්, එවැනි කතාවක් කීම, පක්ෂයේ සිංහල – බෞද්ධ පදනමට මහත් හානියක් බව ටිල්වින් සිල්වා ඇතුළු ඉහළ නායකයන්ට පෙනේ.
විය හැකි පරිදිම, ආණ්ඩුවේ හා සමගි ජන බලවේගයේ පවා විවිධ ස්තරවල අය සමන්මලීගේ මේ කතාව දැක්කේ ජවිපෙට/ජාජබට ගසා බිම දැමිය හැකි ආයුධයක් වශයෙනි. ආණ්ඩුවේ පුවත්පත් හා රූපවාහිනී නාලිකා මේ කාරණය ඉස්මත්තට අරගෙන, ‘ජවිපෙ ලංකාවේ සංස්කෘතිය විනාස කරන්නට යනවායැ’යි කෑගාන්නට වන්නේය. මෙහි උත්ප්රාසය නම්, සිංහල බෞද්ධ පදනම ගැන සංස්කෘතිය ගැන සිතාමතාම, ජවිපෙ නායකයන් සමන්මලීගේ ප්රකාශය ප්රතික්ෂෙප කරද්දී, ආණ්ඩුවේ මාධ්ය හරහා ‘ජවිපෙ සංස්කෘතිය විනාස කරන්නට හදනවා, තමන්ගේ පක්ෂයේ කාන්තාවන්ට ගණිකා වෘත්තිය හිමි කර දෙන්නට හදනවා යැ’යි අමූලික බොරු වැපිරීමය. ඒ මදිවාට, සමගි ජන බලවේගයේ රෝහිණී කවිරත්න වැනි, පසුගිය කාලයේ යම් ඉදිරිගාමී අදහස් දැක්වූ මන්ත්රීවරියකද, ආගමික සංස්කෘතික මඩවලේම ලගිමින්, මේ කාරණය අරබයා, ජවිපෙට පහර ගසන්නට ඉදිරියට ඒමය. බොහෝ දෙනකුගේ වචන ඉදිරිගාමී වුණත්, නිශ්චිත ලක්ෂ්යයකදී එය අනිත් පැත්තට හැරෙන්නට ඕනෑ තරම් ඉඩ තිබෙන බව කවිරත්න මන්ත්රීවරියගේ හැසිරීමෙන් පෙනෙයි.
එහෙත්, ජාජබ හිරවී සිටි දෙකොන විලක්කුව කොයිතරම් තදින් දැල්වෙන්නට පටන්ගත්තාද කියනවා නම්, විශ්රාමික ත්රිවිධ හමුදා සාමූහිකයේ මාතර රැස්වීමකදී ජවිපෙ නායකයා, අයිටීඑන් සභාපති සුදර්ශන ගුණවර්ධනට ‘ගංකබරයා’ කියන ගානටම වැඩේ පත්තු විය. මේ අවලාදය ජවිපෙ නායකයාගෙන් අසන්නට සුදර්ශන ගුණවර්ධන මහතාට සිදුවුණේ, එහි ප්රවෘත්ති අංශයෙන්, පෙර කී පරිදිම, මේ ප්රශ්නය අරබයා භික්ෂූන්ගේ අන්තගාමී අදහස් සහිත ජවිපෙට විවේචනාත්මක විශේෂාංගයක් විකාශය කිරීම නිසාය. ඒ නිසා, සමන්මලීගේ කතාව නිසා මොකක් කරන්නද කියන තත්වයට පත්වී සිටි ජවිපෙ නායකයන්ට අයිටීඑන් සභාපතිවරයා ගංකබරයකු තත්වයට වැටී පෙනුණේය. කොටින්ම, රටේ ඊළඟ නායකයා විය හැකි කෙනකු විශාල පිරිසක් ඉදිරියේ ‘ගංකබර ‘ කතා කියන සරල තත්වයකට වැටී සිටියේය. සුදර්ශන ගුණවර්ධන ගංකබරයකු ලෙස කියන්නට ඇත්තේ ඔහු වඳුරඹ වැනි ප්රදේශයක උපත ලද්දකු නිසා නම්, අනුර කුමාර දිසානායකද ගංකබරයකු වන්නේ ඔහුගේ ගම තඹුත්තේගම නිසාය. ගුණවර්ධන මහතාට ජවිපෙන් නැගුණු අවලාදය වුණේ ඔහු නියෝ ලිබරල් අදහස් දරන්නකු හැටියට පෙනීසිටිමින්, ලිංගික ශ්රමික සේවයට විරුද්ධ අදහස් ඇතුළත් විශේෂාංගයක් අයිටීඑන්හි ප්රචාරය වීම (‘කිරීම’ නොව) නිසාය.
ඇත්ත වශයෙන්ම ප්රශ්නගත වෙන්නේ සුදර්ශන ගුණවර්ධනගේ නියෝ ලිබරල් අදහස් නොවේ, සමන්මලී ගුණසිංහ කියූ දේ ගැන ජවිපෙ දෙබිඩි ස්ථාවරයයි. ඒ දුක්ඛදායක දෙබිඩි හැසිරීම වසං කරගන්නට, තමන්ගේ ගමේකම, දුර බැහැරකින් පැමිණීම, ගමට තිබෙන ඊනියා බැඳීම වැනි දේවල් තම දායක සභාවල කිසිදාක තොරොම්බල් නොකළ, සුදර්ශන ගුණවර්ධන වැන්නකු ගංකබරයකු බවට පත්කිරීම, භයානක විහිළුවකි. තමන්ගේ අදහසට විරුද්ධ අදහසක් කියන්නකු ගංකබරයකු කර හෙළාදැකීමකි. මේවා කොයිතරම් භයානක පෙරනිමිතිදැයි බැලිය හැක්කේ ඉදිරියටය.