■ ඇන්තනී වෙරංග පුෂ්පික
ඩිනාරා පුංචිහේවා ලන්ඩනයේ ක්වීන් මේරි විශ්වවිද්යාලයේ නාට්ය හා රංග කලාව පිළිබඳ උපාධිය සම්පූර්ණ කළායින් පසුව ලංකාවට පැමිණ ‘සින්ඩරෙල්ලා’ ඇතුළු ඉංග්රීසි වේදිකා නාට්ය කිහිපයකටම රංගනයෙන් දායකත්වය දෙමින් මේ වන විට ප්රසන්න විතානගේ විසින් අධ්යයක්ෂණය කරන ලද ”ගාඩි”, මහාචාර්ය ආරියරත්න ඇතුගලගේ ”සහෝ”, සංජීව පුෂ්පකුමාරගේ ”ආසු” සහ ”ආරම්මණ” කියන චිත්රපට හතරෙහිම වැඩ අවසන් කොට ලාංකීය රිදී තිරය තුළ ප්රේක්ෂක බලාපොරොත්තු දල්වා තිබෙන රංගන ශිල්පිනියක්.
ඔබ සිනමාවට පිවිසෙන්නෙම ප්රසන්න විතානගේ අධ්යක්ෂණය කරන ගාඩි වැනි දැවැන්ත සිනමා නිර්මාණයක ප්රධාන නිළි භූමිකාවකින් ..
ප්රසන්න විතානගේ වැනි ප්රවීණ අධ්යක්ෂවරයෙක් සමඟ කරන චිත්රපටයක ප්රධාන නිළිය විදිහට රංගනයෙන් දායක වෙන්න ලැබීම සම්බන්න්ධව ලොකු සතුටක් තිබෙනවා. මේ ලැබුණ අවස්ථාව විශේෂ අවස්ථාවක් විදිහට මම සලකනවා. ප්රසන්න විතානගේ කියන්නෙ ඉතාමත් සහයෝගයෙන් වැඩ කරන්න පුළුවන් අධ්යක්ෂවරයෙක්. මම ආධුනිකයි කියලා කිසිම වෙනසක් නැතුව අඩුපාඩු කතාකරගෙන රූගත කිරීම් සිදු කළා. ඉතාමත් පොඩි වයසක දී මේ වගේ දැවැන්ත නිර්මාණයකට මාව තෝරා ගැනීමම එක්තරා විදිහක ජයග්රහණයක් විදිහට මම සලකනවා.
ගාඩි රැලකට මැදිවෙන ටිකිරි කියන රදළ කෙල්ලගෙ චරිතය ගැන කතා කළොත්..
ඒ චරිතය රදළ පවුලක බාලවියේ කාන්තාවක්. සැමියා රාජද්රෝහී වන වැරැද්දකට හසුවෙලා පැන යාම නිසා උඩරට නීතිය අනුව ඔහුගේ බිරිඳ දියට පැන බිලි වීම නොකළ නිසා තමයි ගාඩියෙකුට ටිකිරිව විවාහ කර දුන්නේ. ඉතාම උසස් යැයි සලකන සහ පහත් යැයි සලකන කුල දෙක තුළ මේ චරිතය නිරූපණය කිරීම තමයි මට සුවිශේෂ වුණේ. ටිකිරිගෙ චරිතයෙන් මට ඉගෙන ගන්න පුළුවන් වුණ හොඳම දේ තමයි, ආත්ම ගෞරවය සහ ආදරය තීරණය වෙන්නේ කුලය අනුව නෙමෙයි කියන එක.
චිත්රපටයේ අධ්යක්ෂ මීට පෙර අපත් සමඟම පැවසුවා, ගාඩි චිත්රපටය හැදෙන්න ඩිනාරා පුංචිහේවා මේ චරිතය රඟපාන්න එකඟවීමම එක් හේතුවක් කියලා. ඒ තරමටම මේ චරිතය ප්රබලයි. ඒ වගේම බැරෑරුම් අභියෝගාත්මක චරිතයක්.
පිටපත කියෙව්වාට පස්සේ ඒ මොහොතෙම ටිකිරිගේ චරිතයට මට ආදරයක් ඇති වුණා. ඒ මොහොතේ ඉඳාන් මම ඒ චරිතය ඇතුළේ ජීවත් වුණා. මගේ උපරිමයෙන් මම ඒ චරිතයට සාධාරණයක් කළා කියලා හිතනවා. ඔබ කිව්වා වගේම ඒ චරිතය හරිම බැරෑරුම් චරිතයක්. අපි මාස අටක් වගේ රිහසල් කළා. මාස දෙකහමාරක් වගේ කාලයක් ෂූටින් කළා. වර්ක්ෂොප් කළා. ගොඩක් මහන්සි වුණා. කැපවීමෙන් ඒ චරිතය ඇතුළේම ජීවත් වුණ නිසා රූගත කිරීම්වලදී ඒ චරිතය මගේ ඇඟ ඇතුළෙන්ම එළියට ආවා. ඒ වගේම ටිකිරිව රොඩී කුලයට පාවා දෙන දර්ශන, රොඩී ගැහැනු ළමයින්ව පෙන්වන දර්ශන වගේ දේවල් පෙන්වන්න ගොඩක් කැමරා ශිල්පක්රම යොදා ගත්තා. වේෂ නිරූපණ ක්රම යොදාගත්තා. මේ නිසා කණ්ඩායමක් විදිහට අපි සියලු දෙනාගේම උත්සාහයක් හැටියට තමයි මම චිත්රපටිය දකින්නේ.
ගාඩි ඇතුළුව එකිනෙකට වෙනස් චිත්රපට හතරක රූගත කිරීම් මේ වන විටත් අවසන් කරලා ඉවරයි. ඔබ රංගනයෙන් දායක වන චරිත ගැනත් දැනගන්න කැමතියි.
මම හරි කැමතියි චරිතය ඇතුළේ ජීවත්වෙලා රඟපාන්න. ඒ වගේම මම සංජීව පුෂ්පකුමාරගෙ චිත්රපටියකත් රඟපාන්න ගොඩක් ආසාවෙන් හිටියේ. මම මේ අයගේ තේමාවලට ගොඩක් කැමතියි. මම ගොඩාක් සතුටුයි ඒ අයගේ චිත්රපටවලට මාව තෝරාගත්ත එක ගැන. මම දැනට චිත්රපට හතරක රඟපාලා තියෙනවා. ”ආසු” චිත්රපටියේ මම රඟපෑවේ නෙළුම්ගෙ නංගි ඕලුගෙ චරිතය. මේකෙ මම ඉන්නෙ සහාය චරිතයක් විදිහට. මහාචාර්ය ආරියරත්න ඇතුගලගේ ”සහෝ” චිත්රපටයේ තියෙන්නේ විශ්වවිද්යාලයක ඇති වන ප්රශ්න තියෙන යාළුවෝ හතර දෙනෙක්ගේ කතාවක්. මම අවසන් වරට කළේ සංජීව පුෂ්පකුමාරගේ ‘ආරම්මණ’ කියන චිත්රපටය. ඒකේ තියෙන්නේ පිටරටවලට යවන ළමා ශ්රමිකයන් ගැන කතාවක්. මේ හැම චිත්රපටයකම තේමාවන් එකිනෙකට වෙනස්. ඒ වගේම වෙනස් විදිහෙ චරිත නිරූපණයන් තමයි කරන්නේ. මම තවම නිහඬ චරිතයක්. මම ඉන්න චිත්රපට හතරක් තියෙනවා එන්න. මම බලන් ඉන්නවා ඒ චිත්රපටි ලංකාවෙ පෙන්නනකන්.
ලන්ඩන්වල ක්වීන් මේරි විශ්වවිද්යාලයේ රංගනය පිළිබඳව වසර තුනක් ඉගෙන ගන්නවා. ක්වීන් මේරි විශ්වවිද්යාලයෙන් ලබාගත්ත දේවල් ගොඩක් උදව් වෙන්න ඇති ලංකාවට ඇවිල්ලා රංගන කටයුතුවල යෙදෙන්න.
මම නාට්ය හා රංග කලාව කියන විෂය තමයි හැදෑරුවෙ. එහේදි රංගනයේ තියෙන මූලික සිද්ධාන්ත මොනවාද කියන දේ මම ඉගෙන ගත්තා වඩාත් ගැඹුරින්. ඒ වගේම ගොඩක් ටෙක්නික් ඉගෙන ගත්තා. එහේ තියෙන නාට්යවලට සම්බන්ධ වුණා. ඒ දේවල් මට ගොඩක් උදව් වුණා ගාඩි චිත්රපටයට සහ අනෙකුත් නිර්මාණවලටත්. මම හිතන්නෙ රංගන කියන්නෙ පුළුල් විෂයක්. ඒ ගැන හැදෑරීමක් එක්ක රංගනයට එන්න පුළුවන් නම් ඒ දේවල් හොඳ අවබෝධයකින් කරන්න පුළුවන් කියලා.
ලංකාවට ආවට පස්සේ ඔබ ඉංග්රීසි මාධ්ය වේදිකා නාට්ය කිහිපයක්ම කරනවා. ඒ අතරින් ‘සින්ඩරෙල්ලා’ වේදිකා නාට්යයේ තියෙන මතකය ගැනත් පොඩ්ඩක් කතා කරමු..
සින්ඩරෙල්ලා වේදිකා නාට්යයේ සුළු සහෝදරියකගේ චරිතයක් තමයි මම කළේ. සින්ඩරෙල්ලා නාට්ය අධ්යක්ෂණය කළෙත් සහෝදරියො දෙන්නෙක්. අනුෂ්කා සේනානායක සහ නටාෂා සේනානායක. මේ නාට්යය ඇතුළේ සජීවී සංගීතයක් සහ වාද්ය වෘන්දයක් හිටියා. මේ නාට්යය ලන්ඩන්, නිව්යෝර්ක්, බ්රෝඩ්වේ විදිහට තමයි අපි ලංකාවෙ ඇතුළේ කළේ. මේක ඉතාමත් ඉහළ මට්ටමේ ප්රඩක්ෂන් එකක්. ඒ වගේ ප්රඩක්ෂන් එකක ප්රධාන චරිතයක් රඟපාන්න ලැබීම ගැන මම ගොඩක් සතුටු වෙනවා. මේ නාට්යය ඇතුළේ ගොඩක් කොමඩි තියෙනවා, ඒ නිසාම සජීවී බව අවසානය වෙනකන්ම තිබුණ නාට්යයක්. කැමරාව ඉදිරියේ රංගනයේ යෙදෙනවාට වඩා සජීවීව ප්රේක්ෂකයන්ගේ ප්රතිචාරත් එක්ක රංගනයේ යෙදීම ගොඩක් වෙනස්. මේ නාට්යයට ප්රේක්ෂකයන්ගෙන් ගොඩක් හොඳ ප්රතිචාර ලැබුණා.
ලන්ඩන් අත්දැකීම් සහ විදේශීය නිර්මාණවලට සම්බන්ධවෙලා ලබපු අත්දැකීමුත් එක්ක ලංකාවෙ සිනමා භාවිතයේ මොනවගේ වෙනස්කම් ද දකින්නේ?
ලන්ඩන්වල සහ ඉන්දියාවේ මට තියෙන අත්දැකීම් අනුව වේදිකාව සහ සිනමාව කියන්නේ ඒ මිනිස්සුන්ගේ ජීවිතය වගේ. ඒ වගේම ලංකාවත් එක්ක බලද්දි සිනමාවට සහ කලාවට ලොකු තැනක් වෙන්වෙලා තියෙනවා.
ඔබ ”මාලා” කියන කෙටි චිත්රපටයකුත් අධ්යක්ෂණය කරලා තිබෙනවා. මේකේ රචනය සහ ප්රධාන රංගනයත් ඔබගේමයි.
ඔව්, මේ චිත්රපටය මට ගොඩක් විශේෂයි. ගාඩි චිත්රපටයට ප්රසන්න විතානගේ මාව තෝරාගනිද්දි ඔහු මේ චිත්රපටයේ මගේ රඟපෑම් දැකලා තිබීමත් හේතුවක් වුණා. මම කෙටි චිත්රපටියක් කරන්න සෑහෙන කාලයක් බලාගෙන හිටියා. මම බි්රතාන්ය ටෙලිනාට්යයකට සම්බන්ධවෙලා හිටියා එයැ ටදදා න්රප් යදිචසඒක කියලා. මම ඒකෙ ප්රඩක්ෂන් ටීම් එකේ ඉද්දි දැක්කා කැමරාව පිටිපස්සෙ ඉඳන් ගොඩක් වෙහෙස මහන්සියෙන් වැඩ කරන මිනිස්සු. ඒ දැක්ක දේවල් සහ ඒ තුළින් ඉගෙනගත්ත දේවල්වලින් තමයි මේ කෙටි චිත්රපටය අධ්යක්ෂණය කළේ. පිටපතත් මම ලියපු නිසා මම හිතුවා මා විසින්ම රංගනය කරන්න පුළුවන් නම් ඒ නිර්මාණය සාර්ථක කර ගන්න පුළුවන් වෙයි කියලා. නැවත මම කවදාහරි චිත්රපටියක් අධ්යක්ෂණය කළොත් ඒ චිත්රපටයේ රඟපාන්න කැමති නැහැ. මේක ගෘහ සේවිකාවකගේ කතාවක් මුල් කරගෙන ගෙතිච්ච කතාවක්.
මම දන්න විදිහට ඩිනාරා පුංචිහේවා ලැබෙන හැම නිර්මාණයකටම කැමති වෙන්නේ නැහැ, සමහර ටෙලි නාට්ය ආරාධනයන් ප්රතික්ෂේපත් කරලා තිබෙනවා.
නිර්මාණයක් බාර ගන්න කලින් මම මුලින්ම ස්ක්රිප්ට් එක බලනවා. ස්ක්රිප්ට් එක හොඳ නම් ඒ නිර්මාණය ගැන බලනවා. දෙවෙනි කාරණය තමයි මට ලැබෙන චරිතය ඇතුළේ ජීවත් වෙලා සාර්ථකව කරන්න පුළුවන්ද කියලා බලනවා. අනිත් දේ තමයි අධ්යක්ෂවරයාගෙ විෂන් එකයි, චිත්රපටි ස්ටයිල් එකයි හොඳ නම් මම ඒ වාගේ නිර්මාණවලට සම්බන්ධ වෙනවා.
රංගනය වෘත්තියක් විදිහට තෝරාගන්න සහ කලාවට මේ තරම් කැමැත්තක් දක්වන්න පොඩි කාලේ ඉඳන්ම දැනිච්ච දේකුත් තියෙන්න ඇති.
චූටි කාලේ ඉඳන්ම තාත්තත් එක්ක සෑහෙන්න චිත්රපටි බැලුවා. ඇල්ෆ්රඩ් හිච්කොක්ගේ චිත්රපටියක් තිබුණා ඉසරාි කියලා. ඒක චූටි ළමයින්ට පෙන්නන්නෙත් නෑ. ටිකක් භයානක ෆිල්ම් එකක්. ස්ටීවන් ස්පීල්බර්ග්ගේ ව්අි ෆිල්ම් එකත් එහෙමයි. ඒ වගේම හින්දි, ඉංග්රීසි චිත්රපටි සෑහෙන්න බැලුවා. චූටි කාලෙ ඉඳන්ම චිත්රපටි බලන එකෙන් තමයි මටත් රඟපාන්න ඕනෑ කියන කැමැත්ත ඇතිවුණේ. අනිත් එක තමයි වේදිකා නාට්ය බලන්න අම්මයි තාත්තායි මාව ගොඩක් එක්කන් ගියා. පොඩි කාලේ ඉඳන්ම අම්මායි තාත්තායි මට කිව්වෙ නෑ ලොකු වුණාම ඩොක්ටර් කෙනෙක් වෙන්න, ලෝයර් කෙනෙක් වෙන්න, ඉන්ජිනියර් කෙනෙක් වෙන්න වගේ දේවල්. මට හැම වෙලේම කිව්වෙ කැමති දේවල් කරන්න හැබැයි ඒක ඉගෙන ගන්න කියන දේ. පොඩි කාලෙ ඉඳන්ම ඒ මඟ පෙන්වීම මගේ දෙමව්පියන්ගෙන් ලැබුණා. ඒගොල්ලො තමයි මාව ලයනල් වෙන්ඩ්ට් එකට ගෙනියලා වේදිකා නාට්ය පෙන්නුවේ, සිංහල චිත්රපටි බැලුවේ. මට තාමත් මතකයි කොළඹ සන්නිය, රේඛාව වගේ සිංහල චිත්රපට බලන්න ගිය හැටි. මේ දේවල් තමයි මම මේ තරම් කලාවට සහ රංගනයට කැමති වෙන්න හේතුවක් වෙන්න ඇත්තේ.
ගොඩක් දෙනෙක්ට තමන්ගෙ ජීවිතයේ ඉන්නවා රෝල් මොඩ්ල් එකක්. ඩිනාරා පුංචිහේවටත් ඉන්නවාද එහෙම කෙනෙක්?
මගේ ජීවිතයේ රෝල් මොඩ්ල් එකක් විදිහට ගොඩක් කැමති චරිතයක් තමයි ස්වර්ණා මල්ලවාරච්චි. එයාගෙ රංගනය ඉතාමත් විශිෂ්ටයි. ඒ වගේම එයා තෝරාගත්ත අනන්ත රාත්රිය, චන්ද කින්නරී, හංස විලක්, සත් සමුදුර වගේ ෆිල්ම්වලට හරිම කැමතියි. එයා ගොඩක් චැලෙන්ජින් රෝල් කළා. ධෛර්යමත් චරිත ගොඩක් කළා.
පොඩ්ඩක් හොයලා බැලුවාට පස්සෙ ඔබට නටන්න, සිංදු කියන්න වගේම හින්දි කතා කරන්නත් පුළුවන් කියලා තමයි දැනගන්න ලැබුණේ. දැනටමත් ඉන්දියාවෙ වේදිකා නාට්යයකත් රඟපාලා තිබෙනවා. යම් බලාපොරොත්තුවක් ඇති ඉන්දියාව පැත්තට ගිහිල්ලා බොලිවුඩය පැත්තටත් යන්න..
ඔව්, ඒ වගේ බලාපොරොත්තුවක් නම් තියෙනවා. මම දැනට ඉන්දියාවේ කෙටි චිත්රපටයකට සම්බන්ධ වුණා. ඊට පස්සෙ තව ප්රොජෙක්ට් දෙකක් ඇවිල්ලා තියෙන්නේ. නමුත් කොවිඩ් නිසා ඒක නැවතිලා තියෙන්නේ. මම බලාපොරොත්තු වෙනවා මේ අවුරුද්දෙ ඒ දේවල් වෙයි කියලා. මම ලංකාවෙත් රංගන කටයුතු කරන ගමන්ම තමයි ඉන්දියාවෙ කලා කටයුතුවලටත් සම්බන්ධ වෙන්න හිතාගෙන ඉන්නෙ. ආර්ටිස්ට් කෙනෙක් හැටියට එක් තැනකට සීමා නොවී විවිධ සංස්කෘතික පරිසරයන්ට හැඩ ගැහෙමින් කලා කටයුතු කරන්න මම කැමතියි. ඒ වගේම රංගනය ගැන දන්න දේවල් සහ ඉගෙනගත්ත දේවල් ඒ ඒ රටවල තියෙන සංස්කෘතීන්ට අනුව, ඒ තත්වයන්ට අනුව ආදේශ කරන්න ඕනෑ.■