‘කෝපා කමිටුවේදී ලබාදුන් සාක්ෂිවලට එරෙහිව පෞද්ගලික සමාගමක් ගෙන ඇති නීතිමය ක්රියාමාර්ග’ යනුවෙන් සැප්තැම්බර් 11 වැනිදා පැවති පාර්ලිමේන්තු රැස්වීමට වරප්රසාද ප්රශ්නයක් යොමු කර තිබුණේ රජයේ ගිණුම් කාරක සභාව හෙවත් කෝපා කමිටුවේ සභාපති, ජාතික ජන බලවේග හම්බන්තොට දිස්ත්රික් මන්ත්රී අරවින්ද සෙනරත් විසිනි. එම දිනට අදාළ හැන්සාඩ් වාර්තාව අනුව මේ ආකාරයට සඳහන් වේ.
‘ගරු කථානායකතුමෙනි, රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාව හමුවේ කරුණු ඉදිරිපත් කිරීම මත පෞද්ගලික ආයතනයක් විසින් පාර්ලිමේන්තු (බලතල හා වරප්රසාද) පනත උල්ලංඝනය කරමින් රජයේ නිලධාරිනියක වෙත එන්තරවාසියක් යොමු කිරීම, ඉන් අනතුරුව අභියාචනාධිකරණයේ අපහාස අයැදුම්පතක් ගොනු කිරීම හා කොළඹ දිසා අධිකරණයේ වන්දි නඩුවක් ගොනු කිරීම තුළින් රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාවේ සහ පොදුවේ පාර්ලිමේන්තුවේ වරප්රසාද උල්ලංඝනය කිරීම’ යනුවෙන් එය ඉදිරිපත් කර ඇති අතර ඒ යටතේ අංක 6ක් යටතේ කරුණු ඉදිරිපත් කර ඇත. ඒ මෙසේය.
01. කොළඹ මහ නගර සභාවේ 2022 හා 2023 වර්ෂවල විගණකාධිපති වාර්තාවල ඇතුළත් කරුණු සහ වර්තමාන කාර්ය සාධනය පරීක්ෂා කිරීම සඳහා 2025 පෙබරවාරි 25 දින රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාව රැස් කරන ලදි. එහිදී අනාවරණය වූ කරුණු පිළිබඳව වැඩිදුර පැහැදිලි කිරීම් ලබා ගැනීම සඳහා අදාළ කාල සීමාව තුළ කොළඹ මහ නගර සභාවේ නාගරික කොමසාරිස්වරියක ලෙස සේවය කරන ලද වර්තමානයේ රාජ්ය පරිපාලන, පළාත් සභා හා පළාත් පාලන අමාත්යාංශයේ අතිරේක ලේකම් ලෙස කටයුතු කරනු ලබන ආචාර්ය රෝෂණී දිසානායක මහත්මිය 2025 පෙබරවාරි 27 වන දින දෙවන දිනට රැස්වූ කාරක සභාව වෙත කැඳවන ලදි.
02. දැන්වීම් පුවරු ප්රදර්ශනය කිරීම තුළින් ආදායම් ලැබිය හැකි ස්වභාවයේ ව්යාපෘති වන බස් නැවතුම් පොළවල් සහ ඉසකකඉද්රාි, ග්රැන්ටි සංඥා පුවරු සහ සුහුරු වීදි පහන් යන ව්යාපෘති තුන රාජ්ය-පෞද්ගලික හවුල්කාරිත්ව අනුග්රාහක ව්යාපෘති ලෙස රිචඩ්සන් ටෙක්නොලොජීස් (පුද්ගලික) සමාගම වෙත ප්රදානය කිරීම සම්බන්ධව සිදු වී ඇති අක්රමිකතා පිළිබඳව කාරක සභාව විසින් එහිදී කරන ලද විමසීම් අනුව එම නිලධාරිනිය විසින් කාරක සභාව හමුවේ කරුණු පැහැදිලි කරන ලදි.
03. මෙම කරුණු දැක්වීම සම්බන්ධයෙන් රුපියල් බිලියනයක ගාස්තුවක් ගෙවන ලෙසත්, ඉදිරියේදී අදාළ සමාගම සම්බන්ධව අපහාසාත්මක ප්රකාශ කිරීමෙන් වළකින ලෙසත් දන්වා රිචඩ්සන් ටෙක්නොලොජීස් (පුද්ගලික) සමාගමේ උපදෙස් පරිදි නීතිඥ සහ නොතාරිස් ආර්එන්එස් ලිවේරා මහතා විසින් අතිරේක ලේකම්, ආචාර්ය රෝෂණී දිසානායක මහත්මිය වෙත 2025 අප්රේල් 21 දිනැතිව එන්තරවාසියක් යොමුකර ඇති අතර, ඒ සම්බන්ධව ඉදිරි පියවර ගන්නා ලෙස අංක RAR/COPA/05/14 හා 2025.05.14 දිනැති ලිපියෙන් ආචාර්ය රෝෂණී දිසානායක මහත්මිය විසින් රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාව වෙත ඉල්ලීමක් ඉදිරිපත් කරන ලදි.
04. ඉහත එන්තරවාසියේ අන්තර්ගතය හරහා පාර්ලිමේන්තුව හෝ පාර්ලිමේන්තු කාරක සභාවක් හමුවේ සාක්ෂි ලබා දුන් පුද්ගලයන්ට මුක්තිය සලසනු ලබන 1953 අංක 21 දරන පාර්ලිමේන්තු (බලතල හා වරප්රසාද) පනතේ 16 වැනි වගන්තිය අභියෝගයට ලක්කර ඇති බැවින්, රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාවේ උපදෙස් පරිදි ආචාර්ය රෝෂණී දිසානායක මහත්මිය වෙනුවෙන් ඉහත එන්තරවාසියට පිළිතුරු යැවීමට කටයුතු කරන ලෙස දන්වා පාර්ලිමේන්තුවේ මහ ලේකම්ගේ අංක PS/LEG/COPA/02/MC(10) 02 දරන ලිපිය 2025 ජුනි 04 දිනැතිව ගරු නීතිපතිතුමා වෙත යොමු කරන ලදි. ඒ සම්බන්ධව සිහි කැඳවීමේ ලිපියක්ද සමාංක හා 2025 ජූලි 24 දිනැතිව ගරු නීතිපතිතුමා වෙත යොමු කර ඇත.
05. 2025 පෙබරවාරි 27 වන දින පැවති රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාව ඉදිරියේ කරුණු දැක්වීම මත අදාළ සමාගම විසින් ඉන් අනතුරුව ඇයට එරෙහිව අභියාචනාධිකරණයේ අපහාස අයැදුම්පතක් ගොනු කිරීමටත්, කොළඹ දිසා අධිකරණයේ වන්දි නඩු ගොනු කිරීමටත් කටයුතු කර ඇත. අභියාචනාධිකරණයේ පවරන ලද අපහාස අයැදුම්පත සම්බන්ධයෙන් ඇය විසින් 2025.07.28 දිනැතිව කාරක සභාව දැනුවත් කර ඇති අතර එම ඉල්ලීම සලකා බලන ලද රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාව ඇය වෙනුවෙන් පෙනී සිටීමට නීතිපති වෙත දන්වා යැවීමට තීරණය කරන ලදි. ඒ අනුව පාර්ලිමේන්තුවේ මහ ලේකම්ගේ සමාංක හා 2025.08.05 දිනැති ලිපිය මගින් ඇය වෙනුවෙන් පෙනී සිටින ලෙස ගරු නීතිපතිතුමා වෙත දන්වා යවා ඇත. වන්දි නඩුව සඳහා ඇය වෙනුවෙන් පෙනී සිටින ලෙස රාජ්ය පරිපාලන, පළාත් සභා හා පළාත් පාලන අමාත්යාංශයේ ලේකම් HA/RAR/COPA/05/14 හා 2025.08.18 දිනැති ලිපිය මගින් ගරු නීතිපතිතුමා වෙත දන්වා ඇත.
06. රාජ්ය නිලධාරිනියක විසින් කාරක සභාවක් ඉදිරියේ කරන ලද කරුණු පැහැදිලි කිරීම පදනම් කරගෙන අධිකරණ ක්රියාමාර්ගවලට අවතීර්ණ වීම සඳහා කාරක සභාවක් හමුවේ සාක්ෂි ලබා දුන් පුද්ගලයන්ට මුක්තිය සලසනු ලබන ලබන 1953 අංක 21 දරන පාර්ලිමේන්තු (බලතල හා වරප්රසාද) පනතේ 16 වැනි වගන්තිය අභියෝගයට ලක් කිරීමකි. මෙය පාර්ලිමේන්තු කාරක සභා ක්රමවේදය තුළ අහිතකර පූර්වාදර්ශයක් බවට පත් විය හැකි බැවින් පාර්ලිමේන්තු ක්රියාවලියේ අඛණ්ඩතාව සහ ස්වාධීනත්වය ආරක්ෂා කිරීම සඳහා මෙම ගැටලුව ආචාර් ධර්ම සහ වරප්රසාද පිළිබඳ කාරක සභාව වෙත යොමු කොට රාජ්ය ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාවේ හා අවසානයේ පාර්ලිමේන්තුවේ වරප්රසාද කඩ කිරීමට එරෙහිව සුදුසු පියවර ගැනීමට කටයුතු සලසන ලෙස කාරුණිකව ඉල්ලා සිටිමි.
ඒ අනුව එම වරප්රසාද ප්රශ්නය පාර්ලිමේන්තුවේ ආචාර ධර්ම හා වරප්රසාද පිළිබඳ කාරක සභාව වෙත යොමු කරන බව කථානායකවරයා දැනුම් දී ඇත.
මෙම වරප්රසාද ප්රශ්නය වැදගත් වන්නේ කෝපා කමිටුව වෙත කැඳවූ රාජ්ය නිලධාරිනියක ලබාදුන් සාක්ෂි මත ඇයට එරෙහිව එම සාක්ෂිවලට සම්බන්ධ පෞද්ගලික ආයතනයක් විසින් නඩු පැවරීමට එරෙහිව එම කමිටුවේ සභාපතිවරයා විසින්ම ඉදිරිපත් කර ඇති එකක් වන නිසාය. මේ ආකාරයට කෝපා කමිටුව හෝ පාර්ලිමේන්තුවේ වෙනත් කමිටුවක් හමුවේ හෝ සාක්ෂි දීම සඳහා කැඳවන රාජ්ය නිලධාරීන්ගේ සාක්ෂිවලට එරෙහිව අපහාස නඩු හෝ වෙනත් ආකාරයේ නඩු බාහිර ආයතන හෝ පුද්ගලයන් විසින් පවරන්නට ගියහොත් රාජ්ය මුදල් පිළිබඳ පාර්ලිමේන්තු බලය ක්රියාත්මක කරන්නට හැකි වන්නේ නැත.
කෝපා කමිටුව හමුවේ කරුණු දැක්වීම හේතුවෙන් එම රාජ්ය නිලධාරිනියට එරෙහිව එසේ පෞද්ගලික ආයතනයක් නඩු පැවරීම සඳහා හේතුව කුමක්ද යන්න විමසා බැලීම මෙහිදී වැදගත්ය.
රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාවේ හෙවත් කෝපා කමිටුවේ ලේකම් කාන්ති පීරිස් විසින් පාර්ලිමේන්තුවේ මහ ලේකම් වෙනුවට 2025 මාර්තු 03 දින සහිතව රාජ්ය පරිපාලන, පළාත් සභා හා පළාත් පාලන අමාත්යාංශයේ ලේකම්වරයාටත්, බස්නාහිර පළාත් සභාවේ ප්රධාන ලේකම්වරයාටත්, කොළඹ මහා නගර සභාවේ නාගරික කොමසාරිස්වරයාටත් ලිපියක් යොමු කරනු ලබයි. එහි උද්ධෘතය ලෙස සඳහන් කරන්නේ ‘කොළඹ මහා නගර සභාවේ 2022 හා 2023 වර්ෂයේ විගණකාධිපති වාර්තාවල ඇතුළත් කරුණු සහ වර්තමාන කාර්යසාධනය පරික්ෂා කිරීම’ යන්නය.
එම ලිපියේ සඳහන් කරන්නේ කොළඹ මහා නගර සභාවට අදාළව එම කරුණ සම්බන්ධයෙන් 2025.02.25 හා 27 දිනයන්හිදී පැවැත්වූ රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභා රැස්වීම්වල කාර්ය සටහන් ඔවුන් වෙත ලැබීමට සලස්වන බව හා එහිදී කාරක සභාව විසින් ලබාදුන් නිර්දේශයන් කඩිනමින් ක්රියාත්මක කිරීම සඳහා එම ලිපිය සමඟ ඉදිරිපත් කරන බවයි.
එම ලිපිය අනුව කොළඹ මහා නගර සභාව සම්බන්ධයෙන් වන කරුණු 7ක් ගැන රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාව නිර්දේශ ලබාදී ඇති අතර ඉන් එකක් වන්නේ ග්රැන්ටි සංඥා පුවරු ව්යාපෘතියේ කාලය දීර්ඝ කිරීමේදී සිදුව තිබූ විෂමාචාරයන් සහ ීප්රඑ ීඑරුැඑ ඛසටයඑ ව්යාපෘතිය සම්බන්ධව රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාවේදී අනාවරණය වූ කරුණුය.
එම කරුණ සම්බන්ධයෙන් රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාව නියෝග තුනක් ලබාදී ඇති අතර ඉන් එකක් වන්නේ, ගාලු මුවදොර පිටිය ප්රදේශයේ දැන්වීම් පුවරු ප්රදර්ශනය කිරීම සඳහා නීතිමය ප්රතිපාදනවලට පටහැනිව ව්යාජ අත්සන් යෙදූ ඊ-මේල් පණිවිඩයක් මගින් අනුමැතියක් ලබාදී තිබීම (කූඨ ලේඛන සකස් කිරීම) සහ වීදි ලාම්පුවල පාලනය බාහිර පාර්ශ්වයක් අත පැවතීම මත ජාතික ආරක්ෂාව පිළිබඳ ගැටලු මතුවීම යන කරුණු සම්බන්ධයෙන් අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව වෙත පැමිණිල්ලක් ඉදිරිපත් කිරීමේ කටයුතු 2025.02.28 දින සිදුකරන ලෙසයි.
එහෙත් කොළඹ මහ නගර සභා බලධාරීන් මෙම සටහන ලියන මොහොත වනවිටත් එම නිර්දේශය අනුව අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවට පැමිණිල්ලක් ඉදිරිපත් කර නැත. අභාග්යය වන්නේ ජාතික ජන බලවේගය කොළඹ මහ නගර සභාවේ බලය ලබා ගැනීමෙන් පසුවවත්, එය සිදුවී නොතිබීමයි.
එම නිර්දේශවල දෙවැන්න වන්නේ, නාගරික භාණ්ඩාගාරිකවරිය ස්ථාන මාරුවී යෑමේදී එම නිලධාරිනිය සතුව පවතින මූල්ය වංචාවලට අදාළ තොරතුරු ඇතුළත් ලේඛන සියල්ල ලිඛිතව හා ආරක්ෂිතව නාගරික කොමසාරිස් වෙත භාරදෙන ලෙසයි.
තෙවැන්න, එම ගැටලුව සම්බන්ධව විගණන වාර්තා කෙටුම්පතේ සඳහන් කරුණු පිළිබඳව වර්තමාන තත්වය රජයේ ගිණුම කාරක සභාව වෙත වාර්තා කරන ලෙසයි.
එම නිර්දේශයන්ට පාදක වූ 2025 පෙබරවාරි 27 වැනිදා පැවැත්වූ රජයේ ගිණුම් පිළිබඳ කාරක සභාවේදී බස් නැවතුම් දැන්වීම් පුවරු ව්යාපෘතිය, ග්රැන්ටි සංඥා පුවරු සහ Smart Street Light යන ව්යාපෘති සම්බන්ධ ගැටලු ලෙස එය සාකච්ඡාවට ලක්කර ඇත.
එහිදී අනාවරණය වී ඇත්තේ එකම සමාගමකට අයත්, එකම අධ්යක්ෂ මණ්ඩලයකින් සමන්විත, එහෙත් නමින් පමණක් එකිනෙකට වෙනස් ආයතන 03කට එම කොන්ත්රාත් 03 ලබාදී ඇති බවයි.
එහිදී විගණකාධිපතිවරයා පෙන්වා දී ඇත්තේ Smart Street Light ව්යාපෘතිය ප්රදානය කර ඇති ආයතනය එම කාර්යය සඳහාම අලුතෙන් ඇතිකර ඇති ආයතනයක් බැවින් ලංසු ඇගැයීමේදී සමාගම් සමූහයේ පළපුරුද්ද එම ආයතනයට අදාළ කර තිබීම නිවැරදි නොවන බවයි.
එම ව්යාපෘතිය තුළින් අධි ආරක්ෂක කලාප පවා ආවරණය වන පරිදි ක්ක්ඔඪ කැමරා සවි කිරීමට අවස්ථාව සලසා දීම සහ එමඟින් එක්රැස් කරනු ලබන දත්තවලට ප්රවේශ පහසුකම් පෞද්ගලික ආයතනයක් සතුවීම හේතුවෙන් ජාතික ආරක්ෂාවට බලපෑමක් සිදුව තිබීම පිළිබඳව කාරක සභාව නගර සභා නිලධාරීන්ගෙන් කරුණු විමසා තිබේ.
කොළඹ නගරයේ වීදි ලාම්පු 12,000ක් සුහුරු ලාම්පු බවට හරවා ප්රධාන පාලන මධ්යස්ථානයක් හරහා එම පද්ධතිය පාලනය කිරීමේ අරමුණින් ආරම්භ කළ එම ව්යාපෘතිය සඳහා ලංසු කැඳවීමේදී ව්යාපෘතිය සඳහා අමතර විකල්ප යෝජනා ඉදිරිපත් කිරීම සඳහා ලංසුකරුවන් වෙත අවස්ථාව ලබාදී තිබූ බවත්, ඒ අනුව මහා නගර සභාවට අමතර වියදමකින් තොරව වීදි පහන් කණුවල ක්ක්ඔඪ කැමරා 200ක් සවි කිරීම සඳහා තෝරාගත් ආයතනය විසින් ඉදිරිපත් කළ යෝජනාව අනුව එය ලබාදුන් බවත්, එම ක්ක්ඔඪ කැමරා මගින් ලබාගන්නා දත්ත කොළඹ මහා නගර සභාව සතු පාලන මධ්යස්ථානයක ගබඩා වන බවත් නගර සභා නිලධාරින් එහිදී ප්රකාශ කර ඇත. එම දත්තවල අයිතිය මහා නගර සභාව සතුවන බවත්, සකසන ලද දත්ත පමණක් වාණිජමය අරමුණු සඳහා එම ආයතනය වෙත ලබාදෙන බවත්, ආරක්ෂක තත්වය සම්බන්ධයෙන් පවතින නීතිමය ප්රතිපාදනවලට යටත් වන පරිදි එම ගිවිසුම අත්සන් කර ඇති බවත් වැඩිදුරටත් ප්රකාශ කර ඇත.
එමෙන්ම කොළඹ නගරයේ විදුලි රථවාහන සංඥා නියාමනය කිරීම සඳහා එවැනි ක්ක්ඔඪ කැමරා පද්ධතියක පැවති අවශ්යතාව, නගර සභාවට ඒ සඳහා අමතර වියදමක් දැරීමට නොමැති වීම සහ ව්යාපෘතියෙන් එම ආයතනයට ලැබෙන මුළු පිරිවැටුමෙන් 5%ක් නගර සභාව වෙත ලබාදීමට එකඟවීම යන කරුණු සලකා එම විකල්ප යෝජනාව පිළිගැනීමට නගර සභාව එකඟ වී ඇති බවද එහිදී කියා ඇත.
එහෙත් කාරක සභාවේදී අනාවරණය වී ඇත්තේ නගර සභාවට වියදම් රහිත ව්යාපෘතියක් ලෙස සඳහන් කර තිබුණද පසුව වීදි පහන් කණුවල නඩත්තු වියදම් කොළඹ මහා නගර සභාව විසින් දැරීමට එකඟ වී ඇති බවයි.
එහිදී එම ව්යාපෘතිය සම්බන්ධයෙන් අදහස් දක්වමින් වර්තමානයේ නඩුවලට මුහුණ දී සිටින කොළඹ මහා නගර සභාවේ හිටපු නාගරික කොමසාරිස් රෝෂණී දිසානායක ප්රකාශ කර ඇත්තේ, නගර සභා ආඥා පනතේ කොන්දේසිවලට එරෙහි වන ලෙස හා අදාළ සමාගමට වාසිදායක වන ආකාරයට එම ව්යාපෘතිය සිදුකර ඇති බවයි. එමෙන්ම එම ව්යාපෘතියෙන් කොළඹ මහා නගර සභාවට රුපියල් බිලියන 2.45ක පාඩුවක් සිදුවන බවට හිටපු නාගරික භාණ්ඩාගාරික වාර්තා කර ඇති බවද, එම ගිවිසුමේ ඇතැම් කොන්දේසි පවතින නීති ප්රතිපාදනවලට පටහැනි බව නිරීක්ෂණය කළ බැවින් ගිවිසුම සංශෝධනය වියයුතු බවට සභාව දැනුවත් කළ බවද කියා ඇත.
තවද, එම ව්යාපෘතිය සඳහා කේබල් යෙදීමේදී මාර්ගය කැඩීම සම්බන්ධව අදාළ සමාගම විසින් මහා නගර සභාවට ගෙවිය යුතු රුපියල් මිලියන 80ක මුදල ගෙවීමෙන් නිදහස් කරන ලෙස ඉල්ලීමක් ඉදිරිපත් වූ බවත්, එය අනුමත කිරීම ප්රතික්ෂේප කළ බවත් හිටපු නාගරික කොමසාරිස්වරිය කාරක සභාව හමුවේ පවසා ඇත. එමෙන්ම ඒ හේතුවෙන් එම සමාගමේ නිලධාරියකු විසින් කොළඹ නගරයේ විදුලි පහන් නිවා දමන බවට තමා වෙත තර්ජනය කළ බව ප්රකාශ කර ඇත. එම ව්යාපෘතියට අදාළව ජනාධිපති ලේකම් කාර්යාලය පිහිටි ප්රදේශයේ වීදි පහන්වල පාලනය එවකට එම සමාගම සතුව පැවති බවට තහවුරු වූ බවත්, ඒ අනුව ජාතික ආරක්ෂාව පිළිබඳ ගැටලුවක් ඇති වන බැවින් ඒ සම්බන්ධයෙන් පොලිස්පතිවරයා දැනුවත් කළ බවත් ඇය වැඩිදුරටත් කියා ඇත.
ජනාධිපති ලේකම් කාර්යාලය ඉදිරිපස එල්ඊඩී වෙළඳ දැන්වීම් ප්රදර්ශනය කිරීම සඳහා මෙම සමාගම වෙත අවසර ලබාදීමට නගර සභාව එකඟ වී තිබූ බවත්, නීති ප්රතිපාදන අනුව එම ප්රදේශය වෙළඳ දැනවීම් පුවරු ප්රදර්ශනය කළ නොහැකි බැවින් තමා ඊට විරෝධය දැක්වූ බවත්, එම සමාගම විරෝධය නොතකා එම ප්රදේශයේ කැනීම් කටයුතු කිරීමට උත්සාහ දැරූ බවත්, එය එවක ජනාධිපතිවරයාගේ නිරීක්ෂණයට ද ලක්වීමෙන් අනතුරුව පොලීසිය මැදිහත්ව එය නතර කළ බවත්, එසේම එම ව්යාපෘතියේ කටයුතුවලට බාධා කරන බවට චෝදනා කරමින් එම සමාගම තමාට එරෙහිව පෞද්ගලික වනසේ නඩුවක් පැවරූ බවත් හිටපු නාගරික කොමසාරිස්වරිය පවසා ඇත.
ඊට අමතරව සභාවේ විධිමත් අනුමැතියකින් තොරව ව්යාජ අත්සනක් යෙදූ ඊමේල් පණිවිඩයක් මගින් එම රිචඩ්සන් සමාගම වෙත රුපියල් බිලියන ගණනක් වටිනා ව්යාපාරයක් සඳහා අනුමැතියක් ලබාදී ඇති බව රහසිගතව සිදුකරන ලද විමර්ශනයකින් අනාවරණය කරගත් බවත්, එම අත්සන් ව්යාජ අත්සන් බවට රස පරීක්ෂක දෙපාර්තමේන්තුව හරහා තහවුරු කරගත් බවත් හිටපු නාගරික කොමසාරිස්වරිය ප්රකාශ කර ඇත. තමා විදේශගත වන විට එම ලේඛන නිලධාරියකු වෙත ලබාදුන් බවත්, ඒ සම්බන්ධව විධිමත් පරීක්ෂණයක් සිදුකර සුදුසු පියවරක් ගන්නා ලෙසත් ඉල්ලීමක් කර ඇත.
එම ව්යාපෘතිය සම්බන්ධයෙන් වන මූල්ය විමර්ශන සිදුකිරීම සඳහා වර්තමාන නාගරික භාණ්ඩාගාරික විසින් විවිධ තර්ජන මැද විශාල සහායක් ලබාදුන් බව ප්රකාශ කර ඇති හිටපු නාගරික කොමසාරිස්වරිය ඒ වනවිට එම නිලධාරිනිය වෙත ස්ථාන මාරුවක් ලබාදී ඇති බැවින් ඇය සතුව පවතින මූල්ය වංචාවලට අදාළ වැදගත් තොරතුරු සහිත ලේඛන සුරක්ෂිත කිරීමට පියවරක් ගන්නා ලෙසද වැඩිදුරටත් ඉල්ලීමක් කර ඇත.
එමෙන්ම ගාලු මුවදොර ප්රදේශයේ වෙළඳ දැන්වීම් ප්රචාරණය සඳහා අවසර ලබාදීමක් සිදුකර නැති බව කොා්පා කමිටුවේදී නාගරික කොමසාරිස් (ඉංජිනේරු සේවා) ප්රකාශ කර තිබේ.
2010 වර්ෂයේදී ආරම්භ කළ ග්රැන්ටි සංඥා පුවරු ව්යාපෘතිය 2018 වර්ෂයේදී නැවත ලංසු කැඳවීමකින් තොරව රිචඩ්සන් ආයතනය වෙතම තවත් වසර 03කට ලබාදීම සිදුකර තිබේ. 2015 වර්ෂයේදී නිවාස හා ගොඩනැගිලි වරිපනම් අංක පුවරු සවි කිරීමේ ව්යාපෘතියක් සඳහා ලංසු කැඳවා ඇති අතර එහිදී රිචඩ්සන් එම වරිපනම් අංක පුවරු නොමිලේ සකසා දීමේ විකල්ප යෝජනාවක් ඉදිරිපත් කර ඇති අතර ඒ අනුව නගර සභා බලධාරින් ග්රැන්ටි සංඥා පුවරු ව්යාපෘතිය ලංසු කැඳවීමකින් තොරව රිචඩ්සන් සමාගම වෙත දීර්ඝ කර ලබාදී තිබේ.
එම ව්යාපෘති 02 සම්පූර්ණයෙන් එකිනෙකට වෙනස් විෂය පථයන් යටතේ ගැනෙන ව්යාපෘති වන බැවින්ද, මුල් ව්යාපෘතිය වන ග්රැන්ටි සංඥා පුවරු ව්යාපෘතිය යටතේ ගිවිසුම්ගත කටයුතු ඒ වනවිටත් නිමවී නොතිබූ හෙයින්ද, එලෙස කොන්ත්රාත් ප්රදානය කර තිබීම ප්රසම්පාදන මාර්ගෝපදේශවලට පටහැනි බව කෝපා කමිටුවේ මතය වී ඇත. එමෙන්ම කෝපා කමිටුව නිරීක්ෂණය කර ඇත්තේ එය අනෙකුත් තරගකාරී ඉල්ලුම්කරුවන් වෙත සාධාරණ අවස්ථාවක් අහිමි කිරීමක් බවයි.
කෝපා කමිටුවේ නිර්දේශ හා සාකච්ඡාවට ලක්වූ කරුණු එසේ තිබියදී, මුලින් තොතිබූ වීදි පහන් කණුවල නඩත්තු වියදම් පසුව ගෙවීමට තීරණය කිරීමේ පදනම යටතේ එම සමාගමට අමතර ගෙවීමක් කිරීමට නව නගරාධිපති වායි කැලි බල්තසාර්ටනගර සභා බලධාරින් යොමු කර තිබූ අතර ඒ සම්බන්ධයෙන් වන අපගේ වාර්තාකරණයක් හේතුවෙන් එය නැවතී ඇති බව මීට පෙර දැනගන්නට ලැබුණි.
කෝපා කමිටුවේ සභාපතිවරයා පාර්ලිමේන්තුවට ඉදිරිපත් කළ වරප්රසාද ප්රශ්නයේ කරුණු එසේ වුවද කොළඹ නගරයේ ඇති රිචඩ්සන් සමාගමට අයත් ග්රැන්ටි සංඥා පුවරුවල මෙම ආණ්ඩුවේ ‘ක්ලීන් ශ්රී ලංකා’ ව්යාපෘතියට අයත් ප්රචාරයන් නොමිලේ සිදුකර තිබේ. ඒ ක්ලීන් ශ්රී ලංකා ව්යාපෘතියේ රිචඩ්සන් සමාගම හවුල්කරුවන් බව සඳහන් කරමිනි. එහි තේරුම වන්නේ ජාතික ජන බලවේගයේ කෝපා කමිටු සභාපතිවරයා වරප්රසාද ප්රශ්නයක් නඟන එම සමාගම කොළඹ මහ නගර සභාවේ සම්බන්ධයටත් ඉහළින් ගොස් දැන් ආණ්ඩුව සමඟ කටයුතු කරමින් සිටින බවයි.
දූෂිත ගනුදෙනු ක්ලීන් කිරීමද ක්ලීන් ශ්රී ලංකා යටතේ සිදුකළ යුතු එකකි. පාර්ලිමේන්තුවේ වරප්රසාද ප්රශ්නයෙන් ඔබ්බට ගොස් කෝපා කමිටු නිර්දේශ ක්රියාත්මක කිරීම වෙනුවෙන්ද ජාතික ජන බලවේග ආණ්ඩුව පෙනී සිටිය යුතුය. එමෙන්ම දූෂිත ගනුදෙනුවල නිරතවූවන් ආණ්ඩුවේ ව්යාපෘතිවලට සම්බන්ධකර ගැනීම සම්බන්ධයෙන් ආණ්ඩුව සිය ස්ථාවරය පැහැදිලි කිරීමක්ද කළ යුතුය.