ඉන්දු ශ්‍රී ලංකා අතර දේශපාලන සහ ආර්ථික සම්බන්ධතා දුර්වල වීම රටේ අනාගතයට වාසිදායකද යන්න විමසා බැලීමකි.

අපේ අල්ලපු රට වන ඉන්දියාව, ලොව වේගයෙන්ම නැගී එන ආර්ථිකයක් හිමි රටයි. අනාගතයේ යම් දිනෙක ඉන්දියාව ලොව විශාලතම ආර්ථිකය වනු ඇතැයි අනුමාන කරන අයත් සිටී. එවැනි පසුබිමක ශ්‍රී ලංකාව ඉන්දියාව සමඟ ආර්ථික සම්බන්ධතා දුර්වල කරගැනීම කෙලෙස බලපානු ඇතිදැයි විමසා බැලීම වටී. අපේ අසල්වැසි ඉන්දියාව සමඟ සුවදායී ආර්ථික සම්බන්ධතා පවත්වාගැනීම අපේ රටට යහපත්ය.
කොළඹ වරායේ නැගෙනහිර පර්යන්තය ඉන්දියාවට ලබාදීමට පොදු විරෝධයක් ඇති වුණේ හේතු බොහොමයක් නිසාය. කොළඹ වරාය සම්පූර්ණයෙන්ම පාහේ විදේශ සමාගම් සතු වීම ප්‍රධානම හේතුව විය. නැගෙනහිර පර්යන්තය සීයට සීයක් වරාය අධිකාරියෙන් පාලනය කිරීමට ගත් තීන්දුව සාධනීය බව කිව හැක්කේ ඒ අර්ථයෙනි.
එහෙත්, හුදු ඉන්දියන් විරෝධය හෝ, පෞද්ගලික අංශයේ ආයෝජන ගැන ෆෝබියාවකින් වරාය ගැන කතා කළ අයත් සිටී. ඒ අය මීට පෙර ඉන්දියාව සමඟ නිදහස් වෙළඳ ගිවිසුමක් අත්සන් කරද්දීත් බිය මැවීය. ඉන්දියාවේ 1990 ගිලන් රථ සේවය එද්දීත් බිය මැවීය. දැන් ඉන්දීය එන්නත ගැනත් බිය පතුරුවයි. අසූ ගණන්වල සිට ආ ඉන්දියානු විරෝධයක් අදටත් ලංකාවේ ඇත. නැගෙනහිර පර්යන්තයේ ආයෝජන අවස්ථා ඉන්දීය සමාගමකට නොදුන්නාට, නිසි රාජ්‍යතාන්ත්‍රික සම්බන්ධතා මගින් ඉන්දියාව සමඟ සම්බන්ධය ශක්තිමත් කරගත හැකිය.
වරාය නැගෙනහිර පර්යන්තයේ ආයෝජනය කරන්නට ඉන්දීය සමාගම්වලට ඉඩ නොලැබීම ඉන්දීය මාධ්‍ය වාර්තා කර තිබුණේ ශ්‍රී ලංකාව චීනයට ළංවෙමින් ඉන්දියාවෙන් ඈත්වෙමින් යන ගමනක දිගුවක් ලෙසය. කොළඹ දකුණු වරායේත්, හම්බන්තොට වරායේත්, පෝට් සිටි ව්‍යාපෘතියේත් ආයෝජනයට චීනයට ඉඩ ලැබීම සහ ඉන්දියාවට ඉඩ නොදීම ඔවුන් දකින්නේ වපරැහින්ය. මීට පෙර ඉන්දියාව සමඟ නිදහස් වෙළඳ ගිවිසුමකට අත්සන් තැබීම නැවතුණු හැටිත් ඉන්දියාව සමඟ සම්බන්ධතා පළුදු කරගත් අවස්ථාවකි. ශ්‍රී ලංකාව ඉන්නේ ඉන්දියාව සමඟ දේශපාලන සහ ආර්ථික සම්බන්ධතා දුර්වල වූ තැනකය. චීනය සමඟ ඇඟෑලුම ඉන්දියාව නොදකිනවා නොවේ.
බැලූ බැල්මට ඉන්දියාවට වඩා චීනයට ලොකු ආර්ථිකයක් තිබෙන නිසා, චීනයට ළංවීම යහපත් යැයි කෙනෙකු සිතනවා විය හැක. එහෙත්, ඇත්තටම ඉන්දියාවේ ආර්ථිකයද ශ්‍රී ලංකාවට වාසි ලැබිය හැකි දැවැන්ත ආර්ථිකයකි. විශේෂයෙන් අනාගතය ගැන සිතන්නේ නම් ඉන්දියාව සමඟ ඉතා සමීප සහ ඇඟෑලුම් සම්බන්ධයක් ඇති කරගැනීම රාජ්‍යතාන්ත්‍රිකව ශ්‍රී ලංකාවට යහපත්ය.
ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල ප්‍රසිද්ධ කරන ලද, 2021 වර්ෂය සඳහා වන ආර්ථික ප්‍රවණතා අනුව ඉන්දියාව 2021 වර්ෂයේදීද ලොව වේගයෙන්ම නැගී එන ආර්ථිකයක් හිමි රට බවට පත්වනු ඇත. ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදල අනුමාන කරන්නේ 2021 වර්ෂයේදී ඉන්දියාවේ ආර්ථික වර්ධනය සීයට 11.5ක් පමණ වනු ඇති බවයි. ඉලක්කම් දෙකක ආර්ථික වර්ධනයක් අනුමාන ලොව එකම රට ඉන්දියාවය.
ඉන්දියාව 2020 වර්ෂයේදී ලැබූ ආර්ථික වර්ධනය සීයට -10.3ක් විය. ඉන්දියාව කොවිඩ්-19 වසංගතයෙන් දැඩි පීඩාවකට මුහුණ දුන් රටකි.
ටයිම්ස් ඔෆ් ඉන්දියා පුවත්පත වාර්තා කරන අන්දමට 2021 වර්ෂයේදී ඉන්දියාව ටි්‍රලියන 5ක් දක්වා සිය ආර්ථිකය වර්ධනය කරගැනීමට අනුමාන කර සිටී. ඉන්දියාව කොවිඩ්-19 ලොක්ඩවුන් සමයෙන් පසු අපේක්ෂා කළාට වඩා වේගයෙන් ආර්ථිකය වර්ධනය කරගැනීම මෙම අනුමාන සඳහා හේතු වී තිබේ. ඉන්දියාව ක්ෂණිකව ලොක්ඩවුන් කිරීමේ ප්‍රතිපත්ති අනුගමනය කොට, ආර්ථිකය නැවත නගා සිටුවීමේ සැලසුම් සකස් කළ ආකාරය ආර්ථික වර්ධනයට හේතු ලෙස අනුමාන කර ඇත.
වී හැඩයේ ආර්ථික වර්ධනයක් ඉන්දියාව අත්පත් කරගනු ඇතැයි අපේක්ෂා කෙරේ. එන්නත් නිෂ්පාදනය සහ මහා පරිමාණයෙන් එන්නත් සමාජගත කිරීම නිසා කොවිඩ්-19 වසංගතය වේගයෙන් පරාජය කිරීමේ හැකියාවක් ඉන්දියාව ලබනු ඇති බවත් අපේක්ෂා කර තිබේ.
ඉන්දියාව ලොව දැවැන්තම එන්නත් නිෂ්පාදකයෙක් වීමත්, එන්නත් යනු මේ මොහොතේ ලොව වටිනාම නිෂ්පාදනයක් වීමත් ඉන්දියාවට අමතර වාසියකි.
ඔවුන් අනුමාන කරන අන්දමට චීනයේ ආර්ථික වර්ධනය 8.1ක් වනු ඇත. ස්පාඤ්ඤයේ ආර්ථික වර්ධනය 5.9ක් වනු ඇත. ප්‍රංශයේ ආර්ථික වර්ධනය සීයට 5.5ක් වනු ඇත. ඇමෙරිකාවේ ආර්ථික වර්ධනය 5.1ක් වනු ඇත.
ආර්ථික වර්ධනය අතින් ලොව අංක එක වීම, ලොව ලොකුම ආර්ථිකයක් හිමි රට බවට පත්වීම නොවේ. ඉන්දියාව තවමත් ආර්ථික බලය අතින් චීනයට වඩා බොහෝ පසුපසින් සිටින බව සැබෑවකි.
එහෙත් අනාගත ප්‍රවණතා ඉන්දියාවේ වාසියටය. එක් උදාහරණයක් මෙසේය. ලෝකයේ නවීනම තාක්ෂණික උපාංග නිපදවීම, නව සොයාගැනීම් සහ නවීන සමාගම් ආදිය බිහිකරන ප්‍රමුඛ ස්ථානය වන්නේ ඇමෙරිකාවේ ‘සිලිකන් වැලි’ නගරයයි. එහෙත් දැනටත් ජාත්‍යන්තර ආර්ථික සහ තාක්ෂණ විශේෂඥයන් අනුමාන කරන්නේ, ඉන්දියාවේ හයිද්‍රාබාද් නගරය අනාගත සිලිකන් වැලි නගරය වනු ඇති බවයි. ලෝකයේ තාක්ෂණ අගනගරය බවට හයිද්‍රාබාද් පත් විය හැකි බවයි. ඉස්සර යුරෝපයේ හෝ ඇමෙරිකාවේ සමාගමක රැකියාවට පිටරට ගිය, නැත්නම් අන්තර්ජාලය හරහා පිටරට සමාගම්වලට වැඩ කළ ඉන්දියානුවෝ දැන් ඒවා අත්හරිමින් සිටී. ඒ වෙනුවට හයිද්‍රාබාද් නගරයේදී නවීන සමාගම් අරඹා, නවීන සොයාගැනීම් කරමින් මුදල් උපයන්නට උත්සාහ කරයි. හයිද්‍රාබාද් වැනි නගරයක් අනාගත ඉන්දියාවේ ආර්ථික කේන්ද්‍රයක් වනු ඇත. ඉන්දියාවට සමීප වුණොත් අපේ තරුණ තරුණියන්ටත් අනාගත සිලිකන් වැලියෙහි අවස්ථා විවර වනු ඇත.
දළ ජාතික නිෂ්පාදනය මැනීමේ සාමාන්‍ය ක්‍රමවේදය අනුව අදටත් ලොව ලොකුම ආර්ථිකය අමෙරිකානු ආර්ථිකය වේ. එරට දළ ජාතික නිෂ්පාදනය ටි්‍රලියන 20 ඉක්මවයි. චීනයේ දළ ජාතික නිෂ්පාදනය ටි්‍රලියන 15 ඉක්මවයි. ඔවුන් දෙවැනි තැන සිටී. ටි්‍රලියන 2.8ක දළ ජාතික නිරෂ්පාදනයක් ඇති ඉන්දියාව ඉන්නේ ලොව හයවැනි තැනය.
එහෙත්, පීපීපී ක්‍රමය හෙවත් මිලදී ගැනීමේ බලය සමානත්මතාවයෙන් බලන කල ඉන්දියාව ලොව තෙවැනි විශාලම දළ ජාතික නිෂ්පාදනය හිමි රටය. මේ පීපීපී ක්‍රමය කියන්නේ ඇමෙරිකානු ඩොලර්වලින් දළ ජාතික නිෂ්පාදනය බැලීමේදී සිදු වන අවිධිමත් බව මඟහරවාගැනීමට පාවිච්චි කරන උපක්‍රමයකි.
දළ ජාතික නිෂ්පාදනය මනින්නේ ඒ රටවල භාණ්ඩ හා සේවාවල එකතුව ගෙන, ඒවායේ වටිනාකම අනුවය. එහෙත්, ඇතැම් රටවල භාණ්ඩ හා සේවාවල සැබෑ මිලත්, ඒවායේ වටිනාකමත් අතර වෙනසක් පවතී. ඇතැම් ඒවා ගණනය නොවේ. උදාහරණයක් ලෙස ඇමෙරිකාවේ දරුවන් බලාගැනීමට ‘නැනී’ කෙනෙකුට කරන වියදම ඉන්දියාවේ හෝ ලංකාවේ කරන්නේ නැත. ඒ කටයුත්ත ආච්චි අම්මා හෝ සීයා කරන අතර එයට මිලක් නියම වන්නේ නැත. අනෙක් පැත්තෙන් වැඩිහිටි නිවාසවල වියදම ඇමෙරිකාවේ දළ ජාතික නිෂ්පාදනයට එකතු වූවාට ඉන්දියාවේ හෝ ලංකාවේ එය අඩුය. වැටුප් නොලබන මුත් ආර්ථික කටයුත්තක යෙදෙන ගෘහණියන්ගේ සේවය තවත් උදාහරණයකි.
ඒ අනුව පීපීපී ක්‍රමයට දළ ජාතික නිෂ්පාදනය සලකද්දී ලොව අංක එකේ ආර්ථිකය චීනයයි. ඒ අනුව එරට දළ ජාතික නිෂ්පාදනය ඇමෙරිකානු ඩොලර් ටි්‍රලියන 24.2කි. ඇමෙරිකාවේ මිලදී ගැනීමේ බලය අනුව වෙනම බලන්නේ නැත. එරට දළ ජාතික නිෂ්පානය ඇමෙරිකන් ඩොලර් ටි්‍රලියන 20.8කි. ඒ අනුව ඉන්දියාවේ දළ ජාතික නිෂ්පාදනය ඩොලර් ටි්‍රලියන 9.6කි. ලොව වේගයෙන්ම වර්ධනය වන ආර්ථිකය නිසා, ඉන්දියාවට යම් දිනෙක ඇමෙරිකාව හා චීනයට ළං විය හැක. අප කල්පනා කළ යුත්තේ ඒ අනාගතය ගැනය.
විශේෂයෙන් කොවිඩ්-19 වසංගතයෙන් පසු විශාලම ආර්ථික පිම්මක් පනින රට ඉන්දියාව නම්, එය අපට ඉදිරි සැලසුම් සකස් කරන විට වැදගත් කරුණකි.
අනෙක් පැත්තෙන් චීනයට සාපේක්ෂව ඉන්දියාව ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී රටකි. ශ්‍රී ලංකාව වැඩිපුරම අපනයන සිදුකරන ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපදය වැඩිපුර සම්බන්ධතා පවත්වන්නේ ඉන්දියාව සමගය. ඒ සියලු කාරණා සලකමන්, ලොව වේගයෙන්ම නැගී එන අසල්වැසි රට සමඟ සම්බන්ධතා තර කර ගැනීමේ වගකීම ආණ්ඩුව සතුය.■