පසුගිය මැයි 31 වෙනි සිකුරාද ඉර මුදුන් වෙන දහවලේ නුවරට වැඩි අතුරලියේ රතන හිමියන් මාරාන්තික උපවාසයක් සඳහා නුවර මාළිගාව ඉදිරිපිට හිඳ ගති. ඒ ඇයි? හිමියන් උපවාසයට මුල පුරමින් කීවෝ හිටපු අමාත්‍ය රිෂාඞ් බදුර්දීන්, බස්නාහිර ආණ්ඩුකාර අසාද් සාලි, නැගෙනහිර ආණ්ඩුකාර ඒ. එල්. ඒ. එම්. හිස්බුල්ලා සිය ධුරවලින් ඉවත් කිරීමට බලධාරීන් කටයුතු කළ යුතු බවය.

එයට හේතුව ලෙස උන්වහන්සේ පැවසූවෝ මේ පුද්ගලයින් පාස්කු ඉරිදා ප‍්‍රහාරයේ සැකකරුවන් ආරක්ෂා කරන බවය. ඔවුන්ට විරුද්ධව නීතිය ක‍්‍රියාත්මක කිරීම වළකන බවය. අනෙක් පැත්තෙන් ස්ලාම් අන්තවාදයට උඩගෙඩි දී ඇති බවට තොරතුරු තිබෙන බවය. එනිසා මේ පුද්ගලයින් වහාම ආණ්ඩුවෙන් ඉවත්කර ඔවුන්ට විරුද්ධව පරීක්ෂණ කළ යුතු බවය. මෙම උපවාසයට යොමුවෙන විටද මේ ලියුම්කරු දන්නා තරමින් මේ හිමියන් ජනපති සිරිසේනගේ උපදේශකයෙක් ය. වස විෂෙන් තොර ගොවිතැනක් යන බොරුව අටවා විශාල ධනස්කන්ධයක් රජයේ මුදල් කාබාසිනියා කළේ මේ හිමියන්ගේ මූලිකත්වයෙන් ජනපතිගේ වෙර වෑයමෙන් ය. අනෙක් පැත්තෙන්
පසුගිය ඔක්තෝම්බර කුප‍්‍රකට කුමන්ත‍්‍රණයේදී මේ හිමියන් ජනපති සිරිසේනට පවුරක් වෙමින් ද ඒකාබද්ධ විපක්ෂයට ශක්තියක් වුණ හැටි අපිට අමතක නැත. මෙම තත්ත්වය තුළ රට නොසන්සුන් මොහොතක, රට තව දුරටත් අරාජික නොකර ඕනෑනම් මේ හිමියන්ට ජනපති සිරිසේනට තමන්ම පත්කළ ආණ්ඩුකාරවරුන් ඉවත්කරන්නට උපදෙස් දෙන්නට තිබුණි. එහෙත් මේ අවස්තාවේ රතන හිමියන් සිය උපදේශක තනතුරේ රාජකාරි කළේ නැත.

රතන හිමියන් උපවාස කළේ ඇයි


අතුරලියේ රතන හිමියන්ට හිටි අඩියේ මෙවැනි මාරාන්තික උපවාසයකට යන්නට සිත් වූයේ ඇයි? මඳක් කල්පනා කළ යුතුය. කාලයක් ඒ හිමියන්ගේ ගමන් සගයෙකු, ළඟම දේශපාලන මිතුරෙකු සේ කටයුතු කළ ආචාර්‍ය අනුරුද්ධ ප‍්‍රදීප් සිය මුහුණු පොතට ඒ හිමියන්ගේ මේ ‘හිටි හැටියේ’ වැඩ ගැන අපූරු ලියමනක් ලියා තිබුණි. එහි ඔහු මෙසේ ලියයි. ‘උන්වහන්සේගේ වැඩ, බොහෝවිට දීර්ඝ කාලීන දේශපාලන සැලසුමක පියවරයන් නොව ‘හිටි හැටියේ’ කරන වැඩය. එසේ ‘හිටි හැටියේ’ කරන වැඩ නිසාම උන්වහන්සේට උන්වහන්සේගේ සමීපතයන් අතර ‘හිටිහැටියේ රතන’ යැයි අපර නාමයක් ද තිබුණි. ඒ බොහෝ වැඩවලින් බොහෝවිට යම් සංවිධානයක් විසින් දීර්ඝ කාලීන ඉලක්කයක් ඇතුව ප‍්‍රවේශමෙන් කරගෙන යන කටයුතු සම්පූර්ණයෙන්ම අවුල් වේ. එහෙත් තවත් සමහර විට ඒවා නොසිතූ ලෙස ‘පත්තු’ වේ. කොටින්ම සමහර විට ඒවායින් ඒ රටේ ඉතිහාසයද වෙනස් වේ’ ඔහු මෙහි ලියන්නේ රතන හිමියන්ගේ පත්තු වුණ වැඩ ගැනය.

ඔහුට ඔහුගේ අස්ථානයේ සිට බලනවිට බොහෝ පත්තු වූ සිදුවීම් නිවැරදි වන්නට පුලූවන් ය. එහෙත් රතන හිමියන්ගේ මේ පත්තු වූ වැඩ ගැන මේ ලියුම්කරුට තිබෙන්නේ වෙනස් අදහසක් ය. මාවිල් ආරූ මුදාගන්නට සටන ආරම්භ කළේ රතන හිමියන් ය. ඒ වැඬේ මේ කියන ලෙසම ‘පත්තු’ වුණේ ය. ඊට පසු රතන හිමියන් අරම්භ කළ වෂ විෂට විරුද්ධ ගොවි ව්‍යාපාරයද ‘පත්තු’ වුණේ ය. එහෙත් එයින් ජනතාවට වුණ සෙතක් නැත. පාස්කු ප‍්‍රහාරයට මාසයකට පසු හිටිහැටියේ වාඩිවූ මේ වාඩි ගැනීම ද හොඳ හැටියටම ‘පත්තු’ වුණේය. එහෙත් ජාතියේ මොකද්දෝ වාසනාවකට මුස්ලිම් නායකයෝ එකමිටකට එකතුවී සිය ඇමති ධුරවලින් ඉවත්වීම නිසා ඒ පත්තුවීම ලැව් ගින්නක් වී රටම ගිනි බත් කළේ නැත.


මෙම මාරාන්තික උපවාසයට රතන හිමියන් මුල පිරුවේ උන්වහන්සේට ලංකා දේශපාලය තුළ තිබූ ප‍්‍රභාව නැතිවීම නිසා නැවත එම රැුස්වළල්ල අත්පත් කරගැනීම ට බව බොහෝ දෙනෙක් කියයි. එහි යම් වලංගුතාවයක් තිබිය හැකිය. ජාතික හෙළ උරුමයෙන් ගලවා විසිකිරීම නිසා සහ ආණ්ඩුවෙන් ඉවත්ව විපක්ෂයට යන්නට වීම, පසුගිය ආසන්නම කාලයේදී ජනාධිපති සිරිසේනගෙන් ද ලකුණු කැපී කොන්වී සිටින්නට වීම, ආදිය නිසා ඒ හිමියන්ට තමන්ගේ නැතිවුණ අනන්‍යතාවය දේශපාලන භාවිතාව මතින්ම සොයා ගන්නට සිදුවී තිබුණි. මහා වීරයෙකු සේ නැවත ප‍්‍රධාන දේශපාලන බලවතුන් අතරට පැමිණීමට ක‍්‍රමයක් කල්පනා කරමින් සිටින විට හිටිහැටියේ මේ මාරාන්තික උපවාස කතාව ඔලූවට එන්නට ඇත!!

පාස්කු ප‍්‍රහාරයෙන් පසුව ඒ සඳහා සරුම පසක් ද රට තුළ නිර්මාණය වී තිබුණි. ඉතිං අන්තිමේ වැඬේ ‘පත්තු’ වුණේ ය. සතර දෙසින් සෙනඟ පිරිවර පැමිණියෝ ය. ඒ අතර රට එක එක අතට හසුරවමින් තම තමන් බලයට එන්නේ කෙසේදැයි කල්පනා කරමින් සිටි දේශපාලකයෝ ද, එක එක න්‍යාය පත‍්‍රවලට නැටවෙන සංඝයා වහන්සේ ද, ජාතිවාදීන් ද ආගම්වාදීන්ද සිටියෝ ය. එහෙත් ආණ්ඩුකාරවරුන් දෙදෙනා ඉල්ලා අස්වුණා යැයි මධ්‍යම ආණ්ඩුකාර මෛත‍්‍රී ගුණරත්න කියූ සැනින් ( ඒ මොහොතවනවිට උපවාස කතාවට මූලික වූ රිසාඞ් බදියුදීන් අදළ ඇමති තනතුරෙන් ඉවත්වන්නට සිතා හෝ නොසිටියත්* උන්වහන්සේ සිය මරාන්තික උපවාසය සුටුස් ගා අත්හැරීම නිසා දෑස් අන්ධවී සිටි බොහෝ දෙනෙකුට දෑස් ලැබුණි.. ඒ එමගින් නාටකයේ වෙස් ගැළවී යාම නිසාය.

ජාතිවාදී ගිනි පුළිඟු


මාරාන්තික උපවාසයට දින සතරක් වෙන පසුගිය ජූනි 3 වෙනිදා වෙනවිට රටේ හැම අස්සකම කතා කළේ රතන හිමියන් ගේ උපවාසය ගැනය. නුවර සිංහල වෙළඳ සංගමයද සිය වෙළඳසල් වසාදමමින්, අනෙකුත් වෙළඳ සැල් බලහත්කාරය යොදවා වසාදමමින්, බොහෝ උදව් උපකාර මෙම උපවාසයට ලබා දුන්නේය. හදිස්සි නීතිය තිබුණත් නුවර පොලීසිය අහක බලාගෙන සිටියේ ය. පිට පළාත්වලින් දහස් ගණනින් මිනිසුන් මාළිගාව ඉදිරිපිටට එනවා කියූ විට හෝ මාළිගාව ආරක්ෂා කරගැනීම සඳහා හෝ කියා එය නතර කිරීමට පොලීසිය කටයුතු කළේ නැත. කම්කරු උද්ඝෝෂණ නතර කිරීමට උසාවි නියෝග ගන්නා පොලීසිය හදිස්සි නීතිය තිබියදී ද මේ අයුතු ජනරාශියේ නැරඹුම් පේ‍්‍රමියෝ විය.


පිට පළාත්වල බොහෝ පිරිස් උදෑසනින්ම බස් පුරාවාගෙන නුවර එන්නට ලෑස්ති වුණෝය. ඒ පෙරදා රාත‍්‍රියේ ගමේ පන්සලෙන් ඒ සඳහා විධානය ලැබී තිබුණු බැවින් ය. ගලගොඩඅත්තේ ඥණසාර හිමියන් කියන පරිදි, නුවරට මිනිසුන් ඇදගෙන ඒම සංවිධානය කර ඇත්තේ ඒ හිමියන් ගේ ප‍්‍රධානත්වයෙන් ය.


බොහෝ නගරවල සිංහල වෙළඳ සංගමයන් සහ පොදුජන පෙරමුණේ පාක්ෂිකයෝ මේ පිළිබඳව බොහෝ උනන්දුවෙන් කටයුතු කර ඇත. පොදුජන පෙරමුණේ ආධාර කරුවන් මෙළෙස හැසිරුණේ රතන-සාර හිමි දේශපාලනයයේ තිරයෙන් පසුපස ඇත්ත කතාව නොදැනය. නැතිනම් සිංහල ජාතිය පිළිබඳව වූ කැක්කුමට වන්නටත් පුලූවන් ය. මේ තත්ත්වය තුළ මඩකලපුව වවුනියාව වැනි ප‍්‍රදේශවල දෙමළ ජනතාවද කතෝලිකයින්ද මෙම උපවාසයට ආශක්තවී කටයුතු කිරීම ලංකාවේ ඉදිරි අනාගතය ගැන අපිට පෙන්වන්නේ කළු චිත‍්‍රයක් ය.


මෙලෙස උපවාසයේ හතරවන දිනය වනවිට ලංකාවේ බොහෝ පළාත්වල පිරිස් උපවාසයට සහයෝගය පළ කළේය. පසුගිය ජූනි 03 දා වවුනියාව නව බස් නැවතුම්පොළ ඉදිරිපිට පිහිටි ශ‍්‍රී මුත්තුමාරි අම්මාන් කෝවිල ඉදිරිපස උපවාසයක් ආරම්භ කළ වවුනියාව වෙලිකුලම් ප‍්‍රදේශයේ දේවරාසා ගෝපාලසිංහම් කියා සිටියේ තමන් රතන හිමියන් ගේ ඉල්ලීම්වලට සහාය පළකරමින් උපවාස කරන බවය. මේ වනවිට පාර්ලිමේන්තු මන්ත‍්‍රී එස් වියාලේන්ද්‍රන් ද මඩකලපුවේ දී උපවාසයක් අරාඹා තිබුණි. ඒ රතන හිමියන්ට සහාය පළකරමින් ය. ඒ ජූනි 1වෙනි දාය.

මෙම මන්ත‍්‍රීවරයා පසුගිය ඔක්තෝම්බර් කුමන්ත‍්‍රණයේදී ජනාධිපති සිරිසේනට සහාය දුන් අයෙක් ය. එය මතක තබා ගැනීම මෙම නාටකය තේරුම් ගැනීමට උපකාර වෙනු ඇත. මේ සිදුවීම් වලට සමගාමීව අතුරලියේ රතන හිමියන් ඉදිරිපත් කරන ඉල්ලීම්වලට වහා විසඳුම් ලබා දෙන ලෙස දන්වමින් සියම් නිකායේ මල්වතු සහ අස්ගිරි පාර්ශව මහ නායක හිමිවරුන් ජනාධිපති මෛත‍්‍රිපාල සිරිසේන වෙත ලිපියක් යොමු කර තිබුණි. ජූනි 02වෙනිදා දිඹුලාගල ආරණ්‍ය සේනාසනයේ භික්ෂූන් වහන්සේ දෙනමක් ද මෙම උපවාසයට සහාය දක්වමින් එයට එකතුවිය. මෙලෙස රතන හිමියන්ගේ උපවාසය පත්තුවීගෙන යනවිට ගමේ පන්සලද, තමන්ගේ නායකයා බලයට ගෙන එන්නට මේ රැුල්ලට පුළුවන් යැයි විශ්වාස කළ පොදුජන පෙරමුණේ අධාරකරුවන්ද, එම පෙරමුණේ ප‍්‍රාදේශීය සභාවල මන්ත‍්‍රීවරුන්ද රටම පත්තුකරන්නට සුදානම් වී ඇත.

උපවාසයේ සිට අයුතු ජන එකතුවීම ආදී වූ බොහෝ දේවල් වෙන්නේ හදිස්සි නීතිය පවතින සමයක බවද අපි අමතක නොකළ යුතුය. මේ සමය අයි. සී. සී. පී. ආර් වැනි පනත් රට තුළ ශක්තික සත්කුමාර වැනි ලේඛකයින්ට විරුද්ධව තදින්ම ක‍්‍රියාත්මක වෙන සමයක් බව ද අපි අමතක නොකළ යුතුය. උපවාසය කරන්නේ ජනාධිපති උපදේශකයා ය. නීතිය ක‍්‍රියාත්මක කළ යුතු පොලීසිය අයිති වන්නේ ත් ජනාධිපතිටය. ඉතින් අපි මේවා එකට ගැටගසා කල්පනා කළ යුතුය.

88/89 යළිත්


උපවාසයෙන් 4 වෙනි දිනයේ එනම් පසුගිය ජූනි 3 වෙනිදා රටේ බොහෝ නගරවල කඩ සාප්පු තුන්ඩු කෑලි බිය ගැන්වීම් මගින්ද, කඩයට පැමිණ කරන තර්ජනයන් වලින්ද, වසා දමනු ලැබිණි. මුලින්ම බිබිලේ නගරයේ සිදුවූ සිදුවීම දෙසට හැරෙමු. පසුගිය ජූනි 3 වැනිදා සවස දෙකට පමණ පැමිණි දොඩන්ගොල්ලේ සෝරත නම් භික්ෂුවක් සහ තවත් සංඝයා වහන්සේ පිරිසක් කඩ සාප්පු වසාදමන්නට නියෝග ලබා දී ඇත. ඉන්පසු නගරයේ කඩ සාප්පු සියල්ල වසා දමා ඇත. පසුව ශබ්දවාහිනී යන්ත‍්‍ර නගරයේ මැදට රැුගෙන පැමිණි 200ක පමණ පිරිසක් රැුස්වීමක් පවත්වා ඇත. බිබිල ප‍්‍රාදේශීය සභාවේ පොහොට්ටු පක්ෂයේ මන්ත‍්‍රීවරයෙක් වන සුදු නිළමේ අත්තනායද මෙම සිදුවීම පිටුපස සිට ඇත. මේ සියල්ල දෙස බිබිල පොලිසිය උපේක්ෂාවෙන් බලා සිට ඇත.


රත්නපුර නගරයේ ද තත්ත්වය මෙයමය. දහවල් 12 පමණ වනවිට රත්නපුර පොලිසිය ඉදිරිපිට කොන්කොඞ් බේකරිය ළඟින් කඩ වසා දමන්නට පටන්ගෙන ඇත. දහවල් 1 පමණ වනවිට 99%ක් වෙළදසැල් වසාදමන්නට කටයුතු කර ඇත. මෙම කඩ වසා දැමීමට නගරයේ ප‍්‍රධාන විහාරස්ථාන 4ක පමණ තරුණ භික්ෂූන් පෙරමුණ ගෙන ඇත. ඊට අමතරව රත්නපුර නගරයේ ‘සුදු මහත්තයා’ නමින් ප‍්‍රකට පුද්ගලයෙක් ද මෙම සංවිධානය කිරීම් පිටුපස සිට ඇත. ඊට අමතරව රත්නපුර නගරයේ එක්සත් වෙළද සංගමයද කඩ වසා සහාය දෙන්න යැයි කලින් දිනයේදී ව්‍යාපාරික ප‍්‍රජාවගෙන් ඉල්ලා ඇත. මෙම කඩ වසා දැමීමෙන් පසුව පොලීසිය අසල පුස්තකාලය ඉදිරිපිටට රැුස්වූ පිරිස රැුස්වීමක්ද පවත්වා ඇත. අහෝ ලංකාවේ පොලිසිය!!


කුරුවිට, ඇහැළියගොඩ තත්ත්වයද මෙයමය. මෙහිදී ඇහැළියගොඩ ප‍්‍රාදේශීය සභාවේ උපසභාපති පොහොට්ටු පක්ෂයේ රුවන් ලියනගේ සහ සිංහල වෙළද ප‍්‍රජාව නම් සංගමයක් මෙම කඩ වසාදැමීම සංවිධානය කර ඇත. මෙහිදී නගරයේ දමනු ලැබූ කළු කොඩි ප‍්‍රාදේශීය සභාව ඇතුළතදී නිර්මාණය කර ඇත.


කුරුවිට නගරයේද පසුගිය ජූනි 3 වෙනිදා කඩ සාප්පු වසා දැමීමට කටයුතු කර තිබුණ අතර එහි සංවිධාන කටයුතු කර තිබුණේ කුරුවිට ප‍්‍රාදේශීය සභාවේ මන්ත‍්‍රීවරුන් සහ කුරුවිට නගරය අවට විහාරස්ථානවල තරුණ භික්ෂුන් ය. දිවයිනේ බොහෝ ප‍්‍රදේශවල මෙම කඩ වසා දැමීමේ නියෝග ලබා දී ඇත්තේ ඒ ඒ ප‍්‍රදේශවල සිංහල වෙළද සංගම්, පන්සල්වල භික්ෂූන් සහ පොදුජන පෙරමුණේ ප‍්‍රාදේශීය සභා මන්ත‍්‍රීවරුන් සහ ඔවුන්ගේ ප‍්‍රභල ආධාරකරුවන් විසින් ය.

උපවාසයෙන් පසු


ජූනි 3 වෙනිදා දහවල් අදාළ ආණ්ඩුකාරවරුන්ගේ ඉල්ලා අස්වීම පිළිබදව තතු උපවාස භූමියට සැලවූ පසු රතන හිමියන් උපවාසය අතහැර දමනු ලැබූ අතර ඉන්පසුව දැන් උපවාස කලාකරුවන් මාධ්‍ය ඉදිරියේ ඔවුනොවුන්ගේ රෙදි ගැලවා ගැනීම උත්ප‍්‍රාස ජනකය. මෙම උපවාස භූමියට පසුගිය ජූනි 2වෙනිදා වඩින ඥාණසාර හිමියන් ප‍්‍රකාශ කරන්නේ ජාතික ව්‍යාපාරයේ ගුරුවරයා අමතක නොකරන බවය. උන්වහන්සේ දුර්වල කරන්නට ඉඩ නොදෙන බව එහිදී සපථකර ප‍්‍රකාශ කරන ඒ හිමියන් මාධ්‍යට උස හඬින් කියන්නේ තමන් අදාළ පුද්ගලයින් ආණ්ඩුවෙන් ඉවත්කර මෙම ප‍්‍රශ්නය විසඳීමට ආණ්ඩුවට පසුදා දහවල් 12 තෙක් කාලය දෙන බවය.

පසුදා එනම් 3 වෙනිදා උපවාසය අවසන් වූ මොහොතේ උපවාස භූමියට වඩින උන්වහන්සේ ‘හරි මේ කට්ටිය ආවේ මම කියපු නිසා මම ඒ ප‍්‍රශ්නය විසදන්නම්’යි උස්හඬින් වදාරමින් කෑගසන්නෝය. ඉන්පසු රනිල් වික‍්‍රමසිංහ අග‍්‍රාමාත්‍යවරයාට බැන අවධාරණය කරන්නේ රිසාඞ් ආරක්ෂා කරන බැවින් නුවරට රැුස්වූ තම පිරිස සමගින් කොළඹට පාගමනින් පැමිණෙන බවය. ‘අපි එනවා කොළඹ අපි ආණ්ඩුවට කියනවා බඩු පැක් කරගන්න කියලා. අපි හදනවා අපේ ආණ්ඩුවක්’ ඉන්පසුව උපවාස සහායකයෝ කොළඹ එති.

එහෙත් ඒ ගමන අතරමගදී ඔවුන්ගේ සියලූ බලාපොරොත්තු සුනු කරමින් සියලූම ආණ්ඩුවේ මුස්ලිම් අමාත්‍යවරුන් නියෝජ්‍ය අමාත්‍යවරුන් රාජ්‍ය අමාත්‍යවරුන් ඉල්ලා අස්වෙන බව මාධ්‍ය සාකච්ඡුාවක් තබා ප‍්‍රකාශ කරයි. එතනින් පසුව බොරු රංගනයන් කළ සාර-රතන හිමි සුසංයෝගය අතර ගැටුම එළියට එන්නේය. ඒ අනුව ජූනි 4 දා මාධ්‍ය සාකච්ඡුාවක් කැඳවමින් ඥාණසාර හිමියන් රතන හිමියන්ගේ උපවාසය බරපතළ ලෙස විවේචනය කරති. ‘මේ නිකං කොහෙවත් යන පංචස්කන්ධයන් තුනක් අල්ලාගෙන කරපු මේ උපවාසයෙන් මොකද වුණෙ’. යන්නෙන් ආරම්භ කරන වාග් ප‍්‍රහාරය කෙලවර කරන්නේ රතන හිමියන් කාඞ්බෝඞ් වීරයෙකුට සමාන කරමින්ය. සංහිඳියාව විනාශ කරමින් රට ගිනි තැබීමට මෙම උපවාසය මගින් උත්සාහ කළා යැයි චෝදනා කරමින් ය. ඒ අනුව දැන් රතන-සාර හිමිවරුන්ගේ නාටකයේ හොඳම හරිය කරළියට ඇවිත් ඇත. ඒ අස්සේ ජනාධිපති සිරිසේන කියනවා කියන්නේ තමන් මීළග ජනාධිපතිවරණයට ඉදිරිපත් නොවෙන බවය. රාජපක්ෂවරුන්ටද කිසිදු සහයක් නොදෙන බවය. අහෝ දැන්නම් මේ නාටකය සිනා සාගරයක් ය. x