පාස්කු ඉරිදා ප‍්‍රහාරයෙන් පසු ඉස්මත්තට පැමිණි මාතෘකා අතර සාකච්ඡුා අවසන් නොවූ ප‍්‍රධානතම මාතෘකාවක් වූයේ පාසල් ය. එම ප‍්‍රහාරයෙන් පසු ආරම්භ නොවුණු කතෝලික පෞද්ගලික පාසල්වල ඉහළ ශ්‍රේණි මැයි 21 වෙනිදා ආරම්භ වන බව දෙමාපියන්ට දැනුම් දී ඇත. එමෙන්ම එම පාසල්වල අනෙකුත් පන්ති ඊළඟ සතියේ ආරම්භ වන බව දැනුම් දී ඇත.


අප පසුගිය අවස්ථාවල පෙන්වා දුන් පරිදි කතෝලික වේවා වෙනත් ආගමික හෝ පෞද්ගලික කාණ්ඩායමක් විසින් පවත්වාගෙන යනු ලබන මේ පාසල් පවතින්නේ අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයේ අනුමැතිය යටතේය. ඒවා අධීක්ෂණය කරන්නේ අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයය. අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයේ චක‍්‍රලේඛ බොහෝමයක් මේ පාසල්වලට ද පොදු ය. එහෙත් කතෝලික පෞද්ගලික පාසල් යළි විවෘත කරන්නේ මට වුවමනා දිනයේයැ’යි කොළඹ අගරදගුරු මැල්කම් කාදිනල් රංජිත් හිමියන් කී විට අප දුටුවේ අධ්‍යාපන ඇමතිවරයෙකු හෝ අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයක් මේ රටේ නැති සෙයක්ය.


ඉතිහාසය පුරාම කතෝලික හෝ කතෝලික නොවන අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයේ අනුමැතිය හිමි පෞද්ගලික පාසල් කටයුතු කර ඇත්තේ එම පාසල්වලට හෝ ඒවා පාලනය කරනු ලබන ආගමික සංස්ථාවලට ඕනෑ පරිදි බව රහසක් නොවේ.


මේ සාකච්ඡුා කරන්නට යන්නේද එවැනි පෞද්ගලික පාසල් සම්බන්ධයෙන් අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශය කටයුතු කර ඇති පිළිගත නොහැකි තත්වයක් පිළිබඳව සහ එවැනි පෞද්ගලික පාසල් සම්බන්ධයෙන් කටයුතු කරන්නට යන ආකාරයක් පිළිබඳවය.


අධ්‍යාපන අමාත්‍ය අකිල විරාජ් කාරියවසම් ඊට අදාළ කැබිනට් සංදේශ ඉදිරිපත් කර ඇත්තේ 2018.04.26 දින සහිතවය. ‘රජයේ අනුමත පෞද්ගලික පාසල්වල ශාඛා පාසල් රෙගුලාසිගත කිරීම හා ආධාර නොලබන පෞද්ගලික පාසල් 13ක් සඳහා ගුරු වැටුප් ආධාර ලබාදීම’ යන්න එහි මාතෘකාවය.
කැබිනට් පත‍්‍රිකාව ඉදිරිපත් කරන මොහොත වන විට අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශය යටතේ ලියාපදිංචි වී ඇති රජයේ අනුමත පෞද්ගලික පාසල් සංඛ්‍යාව 80 කි. ඒවා 1960 දී හා 1961දී විශේෂ පනත් දෙකක් මගින් රජයට පාසල් පවරා ගැනීමේදී පවරා නොගත් පාසල් වේ. එම පාසල් තවදුරටත් පෞද්ගලික අයිතිය යටතේ පවතින නමුත් රජයේ අධ්‍යාපන ප‍්‍රතිපත්තිවලට අනුකූලව අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයේ අධීක්ෂණයට යටත් පාසල් ලෙස පවත්වාගෙන යනු ලබන බව කැබිනට් සංදේශයේ සඳහන් වෙයි.

එමෙන්ම එම පාසල් සඳහා පාසල් නිල ඇඳුම් හා පෙළපොත් රජය නොමිලේ ලබාදෙන බවත් එම පාසල් අතරින් පාසල් 36කට ගුර ැවැටුප් සඳහා ආධාර ලබාදෙන බවත් එහි සඳහන්ය. (අර්ධ රාජ්‍ය හෙවත් ීැපස ඨදඩැරබපැබඑ ීජයදදක ලෙස හැඳින්වෙන්නේ මේවාය.* මාතෘකාවට අදාළ කරුණ සාධාරණීකරණය සඳහා කැබිනට් සංදේශය ගෙන හැර දක්වන කරුණු අධ්‍යාපන අමාත්‍යවරයාට මිස අපට නම් සාධාරණය කිරීමට නොහැකිය. නාගරීකරණය හා ජනගහනය ඉහළ යාම මත ශ‍්‍රී ලංකාවේ ජාතික හා පළාත් පාසල්වලට දරුවන්ට ඇතුළත් කර ගැනීම සඳහා ඉතා විශාල වශයෙන් වැඩි වන ඉල්ලූම සපුරාලීමට අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශය හා සියලූම පළාත් අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශ දැඩි පරිශ‍්‍රමයක් දරන බවත්, අද වන විට එය විශාල සමාජ ගැටලූවක් බවට පත්වී ඇති බවත් එහි සඳහන් කරයි. එමෙන්ම රටේ විවිධ ප‍්‍රදේශවල පවත්වාගෙන යනු ලබන ජාත්‍යන්තර පාසල් හා පෞද්ගලික පාසල් සමාගම් පනත යටතේ ලියාපදිංචි කර පවත්වාගෙන යන බැවින් ඒවා අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයේ අධීක්ෂණයට යටත් නොවන බවත්, ඒ නිසාම එම පාසල් දෙමාපියන් තුළ දරුවන් පාසලට ඇතුළත් කිරීමේ විශ්වසනීය විකල්පයක් නොවන බවත් එහි සඳහන්ය. ඒ නිසාම විශ්වසනීය විකල්පය ලෙස අධ්‍යාපන අමාත්‍යවරයා සිතන්නේ අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයේ අනුමැතිය සහිත පෞද්ගලික පාසල්ය. ඒ අනුව ගුරු වැටුප් ආධාර සඳහා ඉල්ලූම් කර ඇති රජයේ අනුමත පෞද්ගලික පාසල් විද්වත් කමිටුවක් විසින් නිරීක්ෂණය කර ඉහළම ලකුණු ලබා ගත් පාසල්13ක් රජයේ ආධාර හෙවත් ගුරු වැටුප් ලබාදීමට තෝරාගෙන ඇත. එම පාසල් වනුයේ ශ‍්‍රී සුමේධ විද්‍යාලය ගම්පහ, ආවේ මරියා විද්‍යාලය බෝලවලාන, නාලන්දා විද්‍යාලය කුණ්ඩසාලේ, සුර¥තික බාලිකා විද්‍යාලය පයාගල, සිරිසුමන බෞද්ධ විද්‍යාලය බියගම, ශ‍්‍රී චන්ද්‍රානන්ද බෞද්ධ විද්‍යාලය මහනුවර, එන්සෙෆ් බෞද්ධ විද්‍යාලය මුල්ලේරියාව නව නගරය, මිනර්වා විද්‍යාලය මාතර, ශ‍්‍රී රාහුල විද්‍යාලය අනුරාධපුර, සිංහල බෞද්ධ විද්‍යාලය මාතලේ, ඉන්ද්‍රසිරි විද්‍යාලය පිටකෝට්ටේ, මහමෙව්නාව බෞද්ධ විද්‍යාලය දේවාලගම හා විද්‍යානි විද්‍යාලය ජාඇළ යන ඒවාය. මේ පාසල්වල අනුමත වූ ගුරු සංඛ්‍යාවට වැටුප් ගෙවීම සඳහා වාර්ෂිකව වැය වෙතැයි ගණන් බලා ඇති මුදල රුපියල් මිලියන 160කි. ඒ ගුරුවරුන් 381 දෙනෙකු සඳහා ය.

එම පාසල් 13හි මුළු ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව 10,366කි. කැබිනට් පත‍්‍රිකාවේ ඇති අනෙක් යෝජනාව වන්නේ දැනට රජයේ ආධාර ලබන පෞද්ගලික පාසල් 7ක් ආරම්භ කර ඇති ශාඛා පාසල් 9ක ගුරු මණ්ඩල සදහාද ගුරු වැටුප් ආධාර ලබාදිය යුතු බවය. එසේ ශාඛා පාසල් ඇති කිරීම ප‍්‍රශ්නයක් නැත.

එහෙත් ප‍්‍රශ්නය ඇත්තේ එම ශාඛා පාසල් ඇතිකිරීමේදී සිදුකර ඇති ක‍්‍රියාව තුළය. ශාඛා පාසල් පිහිටුවීමේදී මව් පාසල් කර ඇත්තේ මව් පාසලේ ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාවට ශාඛා පාසලේ ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාවද එකතුකර එම ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව මව් පාසලේ ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාව ලෙස දක්වමින් එම ශිෂ්‍ය සංඛ්‍යාවට සරිලන ලෙස ගුරු සංඛ්‍යාව ද අනුමත කරගෙන ගුරු වැටුප් ආධාර හොර රහසේ ලබාගැනීම ය.
මේ නිසා කැබිනට් පත‍්‍රිකාවෙන් යෝජනා කරන්නේ එම ශාඛා පාසල්වල ගුරුවරුන් දැනටමත් ගුරු වැටුප් ආධාර ලබන බැවින් එම ශාඛා පාසල්වලට ගුරු වැටුප් ආධාර ලබාදීමේදී රජයට අමතරව බරක් දැරීමට සිදු නොවන බවයි.
එමෙන්ම ඉදිරියේදී මව් පාසලක්, යම් ස්ථානයක ශාඛා පාසලක් ආරම්භ කිරීමේදී එක් මව් පාසලක් සඳහා උපරිමය ශාඛා පාසල් 5ක් ආරම්භ කිරීමේ අනුමැතිය ලබා දීමටත් අවසර ඉල්ලා ඇත.


මේ යෝජනා සැමටම කැබිනට් මණඩල අනුමැතිය ලැබී ඇත. ඒ අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශ ලේකම් විසින් එම පාසල් සම්බන්ධයෙන් ක‍්‍රියාමාර්ග ගැනීමට යටත්වය.


මෙහිදී බරපතළ ප‍්‍රශ්නයක් පැන නගින්නේ ඉහත දෙවන යෝජනාව සම්බන්ධයෙන්ය. එහිදී මව් පාසල් කර ඇත්තේ පැහැදිලිවම බරපතළ වංචාවකි. අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයේ අනුමැතිය සහිතව වැටුප් ආධාර ලබන මව් පාසල ලෙස දක්වමින් අලූතින් ඇතිකරන ලද වෙනත් පාසල්වල ළමුන් ද ඇතුළත් කරමින් එම පාසල්වල ගුරුවරුන්ට මව් පාසලේ නාමය යටතේ ගුරු වැටුුප් ආධාර රජයෙන් ලබා ගැනීමය.


එවැනි වංචාවක් අනාවරණය වීමෙන් පසු අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශය පළමුවෙන්ම කළ යුතු වන්නේ එම වංචාව සම්බන්ධයෙන් අවශ්‍ය අවශ්‍ය පියවර ගැනීමය. සාවද්‍ය කරුණු දක්වා වංචා සහගතව රජයෙන් ලබාගෙන ඇති මුදල් අයකරගැනීමට පළමුවෙන්ම පියවර ගත යුතුය. වංචා සහගතව ගෙවීම් ලබාගත් මව් පාසල්වලට කරන ගෙවීම් වහාම නැවැත්වීමත්, ඊට සම්බන්ධ පිරිස්වලට එරෙහිව නීතිමය පියවර ගැනීමත් ඒ අනුව සිදුවිය යුතුය.
ඒත අපේ හිත හොඳ අධ්‍යාපන අමාත්‍යවරයා හා කැබිනට් මණ්ඩලය කර ඇත්තේ එම වංචාව හෙවත් රජයේ මුදල් වංචා කිරීම අතීතයට බලපාන පරිදි සාධාරණය කර අනාගතයට බලපාන පරිදි නීත්‍යනුකූල කිරීමය.


මේ ආකාරයට එම හොරකම කර ඇති පාසල් එසේ මෙසේ ඒවා නොවේ. ශාන්ත පීතර විද්‍යාලය බම්බලපිටිය ඉන් එකකි. එය, ශාන්ත පීතර විද්‍යාලය, උඩුගම්පොල ගම්පහ හා ශාන්ත පීතර විද්‍යාලය (ශාන්ත ජූඞ් විද්‍යාලය* කුරණ මීගමුව ලෙස පවත්වාගෙන ගිය ශාඛා පාසල් දෙක සදහාම මව් පාසලේ නමින් රජයෙන් හොරට ගුරු වැටුප් ආධාර ලබාගෙන ඇත. ඒ ආකාරයට මරදාන ශාන්ත ජෝසප් විද්‍යාලයද ශාඛා පාසල් දෙකක් නමින් රජයෙන් හොරට ගුරු වැටුප් ආධාර ලබාගෙන ඇත. එම ශාඛා පාසල් දෙක වන්නේ ශාන්ත ජෝෂප් විද්‍යාලය එඬේරමුල්ල, වත්තල හා ශාන්ත ජෝෂප් විද්‍යාලය, මීගමුව යන්නය. මීගමුව මාරිස්ටෙලා විද්‍යාලය- මාරිස්ටෙලා විද්‍යාලය තිඹිරිගස්කටුව යනුවෙන්ද, කළුතර සිරිකුරුස විද්‍යාලය - සිරිකුරුස විද්‍යාලය පයාගල යනුවෙන්ද, පන්නිපිටිය ක‍්‍රිස්තුරාජ විද්‍යාලය- ක‍්‍රිස්තුරාජ විද්‍යාලය වැලිවේරිය යනුවෙන්ද, මීගමුව ලොයලා විද්‍යාලය- ලොයලා විද්‍යාලය බෝපිටිය යනුවෙන්ද, බොරැුල්ල වෙස්ලි විද්‍යාලය - වෙස්ලි විද්‍යාලය කටුනායක යනුවෙන්ද ශාඛා පාසල් පවත්වාගෙන ගොස් මව් පාසලේ නමින් එම ශාඛා පාසල්වල ගුරුවරුන්ට රජයෙන් හොරට ගුරු වැටුප් ආධාර ලබා ගෙන ඇත. මේවායින් වෙස්ලි විද්‍යාලය හැරුණු විට ඉතිරි පාසල් අයත් වන්නේ කාදිනල්තුමාගේ කතෝලික සභාවට ය. කතෝලික පෞද්ගලික පාසල් වශයෙන් කාදිනල්තුමා හඳුන්වන්නේ මෙම පාසල්ද ඇතුළු පාසල් 50ක පමණ සංඛ්‍යාවක්ය. මේ පාසල් පාලනය කරන්නේ කතෝලික සභාවය.

ඒවායෙහි විදුහල්පතිවරු පූජකතුමන්ලා හෝ කතෝලික පැවිදි සෙහොයුරෝය. මේ පාසල්වලට අදාල ගුරු වැටුප් අධ්‍යාපන අමාත්‍යංශය බැර කරන්නේ කතෝලික සභාවටය. කතෝලික පාසල් පිළිබඳ සාමාන්‍යාධිකාරි පියතුමා යටතේ එය ක‍්‍රියාත්මක වේ. වෙස්ලි විද්‍යාලය යනු මෙතෝදිස්ත සභාවට අයත් පාසලක්ය. කිතුනු දහමේ විනය ශීලය වන දස පනත අනුව බොරු සාක්ෂි කීම වරදකි. කිතුනු සභා පාලනය කරන මේ පාසල් අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශයට හෙවත් රජයට බොරු සාක්ෂි කියා ඇත. සොරකම් කිරීම ද වරදකි. මේ පාසල් රජයේ මුදල් සොරකම් කළා යැයි මෙහිදී කිව හැකිය. මෙහිදී පැන නගින තවත් ප‍්‍රශ්නයක් වන්නේ ඉහත කී ශාඛා පාසල්වලට දරුවන් ඇතුළත් කළ දෙමාපියන් එම පාසල් රජයේ ගුරු වැටුප් ආධාර ලබන පාසල් වශයෙන් ඒවා ගැන දන්නේ ද යන්නය. සාමාන්‍යයෙන් රජයේ ආධාර ලබන පාසලක් හා ආධාර නොලබන රජයේ අනුමත පෞද්ගලික පාසලක් පහසුකම් ගාස්තු වශයෙන් අයකරගන්නා ගාස්තු අතර පරතරයක් පවතී.

එහෙත් අපට පැන නගින ප‍්‍රමුඛතම ප‍්‍රශ්නය වන්නේ මෙම සොරකම නීත්‍යනුකූල කිරීමට කැබිනට් පත‍්‍රිකා ඉදිරිපත් කළ අධ්‍යාපන ඇමතිවරයාද, එය අනුමත කළ ජනාධිපති, අගමැති ඇතුළු කැබිනට් මණ්ඩලයද, මේ පාසල් පාලනය කරන කිතුනු සභාවල නායකයන් ද මේ ගැන කියන්නේ කුමක්ද යන්නය. x