ජනාධිපති මෛත‍්‍රීපාල සිරිසේන විසින් සිදුකරන ලද ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථා විරෝධී කුමන‍්‍රත‍්‍රණය අවුල් කර ඇත්තේ මේ රටේ රාජ්‍ය යාන්ත‍්‍රණය හා ජන ජීවිතය පමණක් නොවේ. ඒ මඟින් අලූ‍ත් දේශපාලන කුමන්ත‍්‍රනද, අර්බුදද, අභියෝගද ඇති කර තිබේ.
මෛත‍්‍රීපාල සිරිසේනගේ ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථා කුමන්ත‍්‍රණයේ හවුල්කරුවා වූ පාර්ලිමේන්තු මන්ත‍්‍රී මහින්ද රාජපක්ෂට මේ අවස්ථාවේ ඇත්තේ ඔහුට හා ඔහුගේ පවුලේ සාමාජිකයන්ට ක්ෂණිකව ඉටු කරගැනීමට ඇති අවශ්‍යතා කිහිපයක් විය හැකිය. ඊට අමතරව දීර්ඝකාලීන බලාපොරොත්තු ද තිබිය හැකිය.

මේ ක්ෂණික බලාපොරොත්තුවල මුල්තැන ශිරන්ති රාජපක්ෂ, නාමල් රාජපක්ෂ, බැසිල් රාජපක්ෂ හා ගෝඨාභය රාජපක්ෂට එරෙහිව ඇති මූල්‍ය අපරාධ හා මූල්‍ය අවභාවිතයන්ට අදාල චෝදනා හා නඩු කටයුතු තිබිය හැකිය. එම පරීක්‍ෂණ හා නඩු කටයුතු තාවකාලිකව හෝ අතරමඟ නතර කර ගැනීම රාජපක්ෂවරුන්ට රාත‍්‍රියට හොඳට නිදා ගැනීමට ඖෂධයක් වනවාට කිසිඳු සැකයක් නැත.

විශේෂයෙන්ම රාජ්‍ය දේපළ අවභාවිත කිරීමට අදාල ගෝඨාභය රාජපක්ෂ විත්තිකරුවා වී සිටින මැදමුලන ඞී.ඒ. රාජපක්ෂ කෞතුකාගාර නඩුවත්, දිවිනැගුම මූල්‍ය අවභාවිතාව සම්බන්ධයෙන් බැසිල් රාජපක්ෂට එරෙහි නඩුවත්, ගවර්ස් කෝපරේට් සමාගමට සම්බන්ධ කළු සල්ලි සුදු කිරීමේ නාමල් රාජපක්ෂට එරෙහි නඩුවත් ඉදිරියට ගියහොත් බොහෝ විට එම රාජපක්ෂවරුන් තිදෙනාටම සිදුවනු ඇත්තේ ඉදිරි මැතිවරණවලට පෙර මහ උළුගෙදර ජම්පරය අඳින්නටය.

ඒ මඟින් බේරිය හැකි එක් මාර්ගයක් වන්නේ ආණ්ඩු බලය රාජපක්ෂවරුන් සතු කර ගැනීමය. දුර ගැන සිතීම කෙසේ වෙතත් ලඟ එන අනතුරෙන් බේරීම සඳහා එවන් යෝජනාවක් ආ විට රාජපක්ෂවරුන් කැමතිවීම අරුමයක් නොවේ. රාජපක්ෂවරුන් වටේ සිටින අනෙකුත් දේශපාලන ආධාරකරුවන් සමඟ වූ එකඟතා එහිදී වැදගත් වන්නේ නැත.

මේ තත්වය මෛත‍්‍රීපාල සිරිසේන ජනාධිපතිවරයා තේරුම්ගෙන සිටීම ඔහුගේ කුමන්ත‍්‍රණයට පහසුවක් වී ඇත. ජනාධිපතිවරයාටද මෙවැනි කුමන්ත‍්‍රණයක් කිරිමට පාර කපා ඇත්තේ ඔහුගේ ඊඟට ජනාධිපතිවරණ සිහිනයය. ඊට එක්සත් ජාතික පක්ෂය සහයෝගය නොදෙන බව ජනාධිපතිවරයා පසක් කරගත්තේ මීට කලකට පෙරය. ශ‍්‍රීලනිප අපේක්ෂකයා ලෙස ඔහු ජනාධිපතිවරණයට ඉදිරිපත් වුවහොත් දිනන්නට තබා දෙවැනියා වන්නටවත් බැරි බව ඔහු දනි. රාජපක්ෂවරුන්ට දෙන වරදානයක් මත එම සිහිනය සැබෑ කර ගැනීමට ඔහු උත්සාහ දරා ඇත. රාජපක්ෂවරුන්ගේ පොරොන්දු කෙසේ වුවත් ජනාධිපතිවරයාගේ එම සිහිනය සාර්ථක වන්නට තිබෙන ඉඩකඩ ඉතා අවමය. මන්ද රාජපක්ෂවරුන් වටේ සිටින රාජපක්ෂවරයෙකු පමණක් ඊළඟ ජනාධිපති විය යුතු යැයි සිතන බලවේග ඒ සඳහා සහයෝගය දේද යන ප‍්‍රශ්ණාර්ථය මතුවන බැවින්ය. සමහරවිට ඊළඟට එන්නේ ජනාධිපතිවරණය නම් ඒ සඳහා පොහොට්ටුව ලකුණින් රාජපක්ෂවරයෙකුම ඉදිරිපත් විය හැකිය. පෙර කී ලෙසම එවැනි තත්වයකදී ජනාධිපති සිරිසේනට සිදුවන්නේ තරඟයේ තුන්වැනි ස්ථානයෙන් සෑහීමට පත්වීමට පමණය.

අනෙක් පැත්තෙන් තවමත් ස්ථාපිත වී නැති කුමන්ත‍්‍රණකාරී ආණ්ඩුව ගැන රාජපක්ෂවරුන්ටද විශ්වාසයක් නැති බව පෙනී යයි. ඔවුන් කියන්නේ තාවකාලික අන්තර්වාර ආණ්ඩුවක් ඇතිකරන බවය. ඒ සඳහා පාර්ලිමේන්තුවේ අනෙකුත් පාර්ශ්වයන්ටද ආරාධනා කරන බවය. ඒ මතින් රාජපක්ෂවරුන් නොකියා කියන්නේ වත්මන් පාර්ලිමේන්තුවේ සංයුතිය ඔවුන්ගේ පාලනයට හිතකර එකක් නොවන බවය.
මේ අතර යන යන පැත්ත අනුව නීති තර්ක ගොඩනඟන විජයදාස රාජපක්ෂ දැන් ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථාවට අලූ‍ත් අර්ථකතනයක්ද එක්කර ඇත. ඒ මුදල් යෝජනාව පැරදුණහොත් පාර්ලිමේන්තුව විසුරුවා හැරීමේ බලයක් ව්‍යවස්ථාවේ නැතත් ජනාධිපතිවරයාට නෛසර්ගිකව ලැබී ඇති බවය.

ඒ අනුව ව්‍යවස්ථා විරෝධීව අගමැතිවරුන් පත්කිරීම පමණක් නොව ව්‍යවස්ථා විරෝධීව පාර්ලිමේන්තුව විසුරුවීම වැනි බලය අත්තනෝමතික ලෙස භාවිතා කිරීමේ සදුවීම් ඉදිරියේදී ජනාධිපතිවරුන් අතින් සිදුවීමේ විභවයක් පවතී. ව්‍යවස්ථා විරෝධීව පාර්ලිමේන්තුව විසුරුවා හැර මහමැතිවරණයක් පවත්වා ඉන් මහින්ද රාජපක්ෂ බලයට ආවද රනිල් වික‍්‍රමසිංහට ඉවත් කිරීමේ පූර්ව දර්ශනය අනුව ඔහුවද ඉවත් කිරීමේ හැකියාවක් ජනාධිපතිවරයාට ලැබෙන්නේය.

ඒ නිසාම වත්මන් ව්‍යවස්ථා විරෝධී තත්වය ඔවුන්ටද පාරාවළල්ලක් විය හැකි බවට රාජපක්ෂවරුන්ද අමතක කළ යුතු නැත.
එපමණක් නොව මේ තත්වය වත්මන් ජනාධිපති මෛත‍්‍රීපාල සිරිසේනටද පාරාවළල්ලක් විය හැකිය. මහින්ද රාජපක්ෂට ඊළඟ ජනාධිපතිවරණයට ඉදිරිපත් වීමට නොහැකි කමත්, වයස සම්පූර්ණ නොවීම හේතුවෙන් නාමල් රාජපක්ෂට ඊළඟ ජනාධපතිවරණයට ඉදිරිපත් වීමට නොයැකි කමත් හේතුවෙන් විධායක ජනාධිපති ක‍්‍රමය අරහෝසි කරන ජවිපෙ 20 වැනි සංශෝධනය වැනි හෝ ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝධනයකට මහින්ද රාජපක්ෂ කැමති විය හැකිය. එවැනි සංශෝධනයකදී අහෝසි වී යන්නේ ජනාධිපති මෛත‍්‍රීපාල සිරිසේනය. එසේත් නැතිනම් එක්සත් ජාතික පක්ෂය විසින් ජනාධිපතිවරයාට එරෙහිව ගෙනෙන දෝෂාභියෝග යෝජනාවකදී ඊට අවශ්‍ය තුනෙන් දෛකක සහයෝගය ලබාදී මෛතී‍්‍රපාල සිරිසේන ගෙදර යවන්නටත් රාජපක්‍ෂවරුන්ට බැරිකමක් නැත. ව්‍යවස්ථාවේ ප‍්‍රතිපාදන රාජපක්‍ෂවරුන්ට බැරිකමක් නැත. ව්‍යවස්ථාවේ ප‍්‍රතිපාදන කෙසේ වෙතත් තුන්වන වරටත් ජනාධිපතිවීමේ හැකියාව ඒ මඟින් මහින්ද රාජපක්‍ෂට ලැබෙන්නේය.

මේ ව්‍යවස්ථා විරෝධී කුමන්ත‍්‍රණයේ අනෙක් ප‍්‍රථිපලය වී ඇත්තේ ජාත්‍යන්තරයේ අවදානය දැඩි ලෙස ශ‍්‍රී ලංකාව දෙසට යොමු වීමය. යුරෝපා සංගමය දෙවැනි වරටත් නිවේදනයක් නිකුත් කරමින් කියා ඇත්තේ පාර්ලිමේන්තුව වහාම කැඳවා මේ ප‍්‍රශ්ණය විසඳා ගන්නා ලෙසය. මීට පෙර එක්සත් ජාතීන්ගේ සංගමයද, යුරෝපා සංගමයද, ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපදයද, මහා බි‍්‍රතාන්‍යයද ඇතුළු රටවල් කිහිපයක්ද අනතුරු අඟවමින් ශ‍්‍රී ලංකාවට දැනුම් දුන්නේ නීතියට අනුව කටයුතු කර ඇතිවී ඇති අර්බුදය විසඳාගන්නා ලෙසය.

සාමාන්‍යයෙන් ප‍්‍රජාතන්ත‍්‍රවාදී ආකාරයට රටක ආණ්ඩුබලය ලබාගන්නා පුද්ගලයන්ට එම රට සමඟ රාජ්‍යතාන්ත‍්‍රික සබඳතා පවත්වන රටවල් සුභපැතීම සිරිතක් වුවද මේ දක්වා මහින්ද රාජපක්ෂගේ ව්‍යවස්ථා විරෝධී අගමැති ධූරයට කිසිදු රටක් සුභපතා නැත. එහි අර්ථය වන්නේ ශ‍්‍රී ලංකාවේ ඇතිවී ඇති මෙම තත්වය අනෙකුත් රටවල් පිළිනොගන්නා බවය. රාජපක්ෂවාදී මාධ්‍ය කඳවුර චීනය ඔහුට සුභපැතුවායැයි ප‍්‍රචාරය කළද එවැනි නිල නිවේදනයක් චීනය තවමත් නිකුත් කර නැත. සිදුවූයේ ශ‍්‍රී ලංකාවේ චීන තානාපතිවරයා ඔහුව පමණක් නොව අග‍්‍රාමාත්‍ය රනිල් වික‍්‍රමසිංහවද හමුවීමය.

ජාත්‍යන්තරයේ එම සංඥාවල ප‍්‍රතිවිපාක දැනටමත් ප‍්‍රදර්ශනය වෙන්නට පටන්ගෙන ඇත. ජාත්‍යන්තර මූල්‍ය අරමුදලේ ණය වාරිකයක් සම්බන්ධයෙන්ද, ජී.එස්.පී. ප්ලස් බදු සහනය සම්බන්ධයෙන්ද අනතුරු ඇඟවීම් ලැබී ඇත.

මෛත‍්‍රීපාල සිරිසේන, මහින්ද රාජපක්ෂ හවුල විසින් ඔවුන්දෙදෙනාගේ බලලෝභය උදෙසා ව්‍යවස්ථා විරෝධීව ඇති කර තිබෙන මේ දේශපාලන අස්ථාවරත්වය අවසානයේ ඔවුන් දෙදෙනාට පමනක් නොව රටට ප‍්‍රතිවිපාක විඳින්නට සිදුවන එකක් බවට පත්වීම වැළැක්විය නොහැකිය.