■ ප්‍රියාශා හෙට්ටිහේවා

ශ්‍රී ලංකාවේ ජීඑස්පී+ බදු සහනය තාවකාලිකව ඉවත් කර ගැනීම සඳහා වන යෝජනාවක් යුරෝපා සංගම් පාර්ලිමේන්තුව පසුගිය ජුනි මස 10 වන දා වැඩි ඡන්දයෙන් සම්මත කළේය. විශේෂයෙන් ම එයට හේතු වූ කාරණා වූයේ සිවිල් පුද්ගලයන් අත්අඩංගුවට ගෙන රඳවා තබා ගැනීමට පොලිසියට බලතල ලබා දෙන ත්‍රස්තවාදය වැළැක්වීමේ පනත අඛණ්ඩව මෙරට තුළ ක්‍රියාත්මක කිරීම, බරපතළ ලෙස මානව හිමිකම් උල්ලංඝනය කිරීම සම්බන්ධයෙන් වන ගැටලු ආදියයි.

මෙවන් සන්දර්භයක් තුළ මෙරටට ජීඑස්පී+ බදු සහනය අහිමි වීමේ අවදානම ඉවත් කර ගැනීම වෙනුවෙන් ආණ්ඩුව පියවර ගනිමින් සිටියි. විශේෂයෙන් ම ඒ සඳහා සිරකරුවන්ගේ අයිතිවාසිකම් සුරක්ෂිත කරමින් ඔවුන් රැක ගන්නා බවක් පෙන්වීමට මේ මොහොත වන විට ආණ්ඩුව උත්සහ ගනිමින් සිටී.

ඒ අනුව, ජාතික ආරක්ෂාව සනාථ කරමින් සහ ජනතාවගේ නිදහස, මානව අයිතිවාසිකම් සුරක්ෂිත කිරීමේ අරමුණෙන් යුතුව 1979 අංක 15 දරන අපරාධ නඩු විධාන සංග්‍රහය පනත (සංශෝධන) පනත් කෙටුම්පත සහ අනෙකුත් පනත් කෙටුම්පත් සම්මත කරන බව අධිකරණ අමාත්‍ය අලි සබ්රි ජුලි 6 වන අඟහරුවාදා පාර්ලිමේන්තුව රැස් වූ අවස්ථාවේ පැවසීය.

එහෙත් ඒ සම්බන්ධයෙන් සමගි ජන බලවේගයේ කොළඹ දිස්ත්‍රික් පාර්ලිමේන්තු මන්ත්රී මුජිබර් රහුමාන් ඉදිරිපත් කළ යෝජනා පවා අධිකරණ අමාත්යවරයා නොසලකා හැරියේය.

ආණ්ඩුව ගෙන යන මෙම දෙබිඩි පිළිවෙත පිළිබඳව සහ මේ හේතුවෙන් ඇති විය හැකි තත්ත්වය සම්බන්ධයෙන් ‘අනිද්දා‘ මුජිබර් රහුමාන් මන්ත්‍රීවරයාගෙන් විමසීමක් කළේය.

ආණ්ඩුව මේ මොහොතේ සිරකරු අයිතිවාසිකම් සුරක්ෂිත කරන බව පෙන්වීමට ගන්නා උත්සාහය පිළිබඳ ඔබේ අදහස කුමක්ද?
ජුනි 6දා ආණ්ඩුව අපරාධ නඩු විධාන සංග්‍රහයට සංශෝධන ගෙනාවා. ඒ අතර එක සංශෝධනයක් තිබුණා මහේස්ත්‍රාත් අධිකරණයක් තිබෙන ප්‍රදේශය අවට තිබෙන පොලිස් ස්ථානවලට මහේස්ත්‍රාත්වරයාට මාසෙට එක පාරක් ගිහිල්ලා ඒ පොලිස් ස්ථානයේ සිටින සැකකරුවන් බලන්න, ඒවාවල තිබෙන යටිතල පහසුකම් බලන්න වගේ දේවල් අනිවාර්ය කරලා. අපි ඒකට විරුද්ධ වුණේ නෑ, අපි කිව්වේ ඒක හොඳ යෝජනාවක්.

ඊළඟට මම සංශෝධන කිහිපයක් ඉදිරිපත් කළා පොලිස් ස්ථානවලට විතරක් නෙමෙයි අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව, ත්‍රස්ත විමර්ශන අංශය, රැඳවුම් ස්ථාන, ඒවාත් මේකට ඇතුළත් කරලා ඒවාත් ගිහිල්ලා බලන්න මහේස්ත්‍රාත්වරයට අවස්ථාව දෙන්න ඕනෑ කියලා.

ඇත්තට ම අපි ඒ යෝජනාව ඉදිරිපත් කළා සංශෝධන හැටියට. විශේෂයෙන් ම විවාදය තුළත් කරුණු කිව්වා අපි ඒ වෙනුවෙන්. ඊළඟට ඒගොල්ලෝ කමිටු අවස්ථාවට ඇවිත් සංශෝධන ඇතුළත් කරන අවස්ථාවේ මම සංශෝධන ඉදිරිපත් කළාම අධිකරණ ඇමතිවරයා ඒක පිළිගන්නේ නැහැ කිව්වා.

එතකොට ඒක තුළ පෙනෙන දේ තමයි ආණ්ඩුව මේවා සද්භාවයෙන් කරන දේවල් නෙවේය කියන එක.

එහෙනම් ඇයි ආණ්ඩුව එවන් සංශෝධන ගෙන එන්නේ පනත් සම්බන්ධයෙන්?
මේ වෙලාවේ විශේෂයෙන් ම යුරෝපා සංගමයේ ජීඑස්පී+ එකට යම් බලපෑමක් එල්ලවෙලා තිබෙනවා.

විශේෂයෙන් ම සිරකරුවන් පොලිස් අත්අඩංගුවේ මිය යාම සම්බන්ධව. ඒකට යුරෝපා සංගමය විතරක් නෙමෙයි මම හිතන්නේ අපේ මානව හිමිකම් කොමිසම මගිනුත් ඒකට යම් යම් විරෝධතාවන් එල්ලවෙලා තිබෙනවා. එතකොට මේගොල්ලෝ යම්කිසි ආකාරයකට යුරෝපා සංගමයට සීනි බෝලයක් දෙන්න තමා ඕක කළේ. ඔය සීනි බෝලවලින් මේ ප්‍රශ්නේ විසඳන්න බෑ.

ආණ්ඩුවේ ඇත්ත උවමනාවක් සද්භාවයක් තිබෙනවා නම් මම ගෙනාව ඒ සංශෝධන පිළිගන්න තිබුණා. මොකක්ද මම කිව්වේ මහේස්ත්‍රාත්වරයාට පොලිසියට යනවා වගේ ම අනෙකුත් ස්ථානවලට යන්න අවසර දෙන්න කියලනේ.
එතකොට අපිට තියන ප්‍රශ්නේ ත්‍රස්ත විමර්ශන ඒකකය කියන්නේ, අපරාධ විමර්ශන කොට්ඨාසය කියන්නේ ඒවා පොලිසි නෙමෙයි ද? ඒවා පොලිස් දෙපාර්තමේන්තුව යටතේ තියන ආයතන නෙමෙයි ද? එහෙමත් ප්‍රශ්නයක් එනවනේ මෙතැනදී.

එතකොට ඒවායේ ඉන්න රැඳවුම් නියෝග මත රඳවාගෙන ඉන්න සැකකාරයෝ ගැන හොයලා බලන එකේ මොකක්ද තියන වැරැද්ද? ඒ සැකකරුවන්ට හරියාකාරව සලකනවා ද, නැද්ද, ඔවුන්ට වැඩ හිංසා කරනවා ද, නැද්ද කියල හොයලා බලන එකේ මොකක්ද තියෙන වරද?
එතකොට අපට පෙනෙන දේ තමයි විශේෂයෙන් ම ලංකාවේ මානව හිමිකම් කොමිසම ඔක්තෝබර් මාසේ පොලිස්පතිතුමාට ලිපියක් යොමු කරලා තියනවා ලංකාවේ රැඳවුම් කඳවුරුවල ඉන්න අයට පාපොච්චාරණය කරන්න අවවාද කරලා තියනවා කියලා. පැමිණිල්ලක් තියනවා ඒකට. බලහත්කාරයෙන් පාපොච්චාරණය කරන්න කියලා උත්සාහ ගැනීමක් ඒක. එවැනි තත්ත්වයක් තමයි ඒක තුළ තියෙන්නේ. මහේස්ත්‍රාත්වරයා ගිහින් ඒවා බලන එකේ මොකක්ද තියන ප්‍රශ්නේ.

ආණ්ඩුව මේ කරන දේවල්වල කිසි ම විනිවිදභාවයක් නෑ. ජාත්යන්තරය මොකක් හරි බලපෑමක් කරන කොට ඒගොල්ලන්ව රවට්ටන්න මේවා කරන්නේ. ඒගොල්ලෝ හිතනවා මේවා කරලා ජාත්‍යන්තරය රවට්ටන්න පුළුවන් කියලා. ජාත්‍යන්තරය තියා අපේ රටේ මේ පිළිබඳව යම් කිසි අවබෝධයක් තියන අයවවත් රවට්ටන්න පුළුවන් කියල මම හිතන්නේ නෑ.

පසුගිය දිනවල රැඳවුම් නියෝග යටතේ රඳවාගෙන සිටින සැකකරුවන් සම්බන්ධ නඩුවල විනිසුරුවරුන් කිහිප දෙනෙක් ම ඉවත් වුණා. උදාහරණයක් හැටියට රිෂාඩ් බදියුදීන්ගේ නඩුවේ දී වගේ. රැඳවියන් සම්බන්ධයෙන් අසාධාරණයක් එයින් සිදුවෙනවා. මේ සම්බන්ධයෙන් ඔබේ අදහස මොකක් ද?
මේ ගැනත් පාර්ලිමේන්තුව තුළ කතා වුණා. ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණ විනිශ්චයකාරවරුන් නඩුවලින් නඩු අහන්නේ නැතුව අයින් වුණා. රිෂාඩ් බදියුදීන් ඇමතිතුමාගේ නඩුවෙන් හතර දෙනෙක් අයින් වුණා විනිශ්චයකාරවරුන්. අපි දන්නේ නෑ මේකේ කරුණු කාරණා මොනවද කියලා. නමුත් එවැනි විදියට විනිශ්චයකාරවරු අයින් වීම හරහා මම හිතන්නේ නෑ මේ රටේ නීති පද්ධතියත් විශේෂයෙන් ම ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණය ගැන තිබෙන ජනතා විශ්වාසයන් රැකෙයි කියලා. ජනතා විශ්වාසය පළුදු වෙන්න පුළුවන් ඒවා තුළින්.

අපි පාර්ලිමේන්තුවේදී අධිකරණ ඇමතිවරයාට කිව්වා මේ පිළිබඳව හොයලා බලන්න කියලා. ඒක එක අතකින් වින්දිතයන්ටත් සිදුවන අසාධාරණයක්. ඔහුට අසාධාරණයක් වෙලා තියන නිසා තමයි ඔහු අධිකරණයට එන්නේ සාධාරණත්වය බලාගෙන. එහෙම එන වින්දිතයන්ට නඩුව අහන දවසට විනිශ්චයකරුවන් අයින් වීම තුළ නඩුව කල් යනවා. තවදුරටත් ඔහුට නීතියේ සාධාරණත්වය ලැබීම ප්‍රමාද වෙනවා.

ආණ්ඩුව සිරකරු අයිතිවාසිකම් සුරක්ෂිත කරන බවට ප්‍රකාශ කළත්, පසුගිය කාල සීමාව තුළ සිරභාරයේ සිටිය සිරකරුවන් ඝාතනයට ලක් වුණා. මේ වගේ දේවල් හරහා ජීඑස්පී+ සහනය අහිමි වීමේ අවදානම හැරුණුකොට ජාත්‍යන්තර වශයෙන් ලංකාවට සිදු විය හැකි බලපෑම මොකක්ද?
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය, නීතියේ සාධාරණත්වය කියන ඒවා අද ලෝකයේ පිළිගන්නා දෙයක්. ඒවා මගහැරලා කාටවත් යන්න බෑ. මොකද ජාත්‍යන්තර වශයෙනුත් යම් යම් දේවල් සම්බන්ධයෙන් වෙනත් රටවල් සමග අපේ රට සම්බන්ධතා ගොඩ නගා ගන්නකොට, ඒ සම්බන්ධතා ඉස්සරහට ගෙන යනකොට අපේ රටේ යහ පාලනය පිළිබඳව ගැටලුව, යහ පාලනයේ ස්වභාවය පිළිබඳ කාරණා ඉස්මතු වෙන්න පුළුවන්. ඒ නිසා මේ වගේ දේවල් මග හැරලා යන්න බෑ. රටේ ආණ්ඩුවක වගකීම තමයි නීතියේ ආධිපත්‍යය ගොඩනැගීම, නීතියේ සාධාරණත්වය ගොඩනැගීම, ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය ආරක්ෂා කිරීම වගේ සියලු කටයුතු හරියාකාරව කිරීම. එහෙම නැත්නම් ඉතින් අනිවාර්යෙන් ජාත්‍යන්තරය තුළ අපේ රටේ ප්‍රතිරූපය සහ ගොඩනැගිලා තියෙන කීර්තිනාමය බි වැටෙන්න පුළුවන්.

විශේෂයෙන් ම ආයෝජකයන් මේ රටට එන එක නවතිනවා. ආධාර, උපකාර ලැබෙන්න තියනවා නම් ඒවා ලැබෙන්නේ නෑ. ඒක අපේ රටේ ඉදිරි ගමනට අනිවාර්යයෙන් බලපානවා.■