දෙමළ භාෂාවෙන් ලියන මුස්ලිම් ජාතික කවියෙකු වන මොහොමඞ් ජසීම් මොහොමඞ් අහ්නම් මැයි මාසයේ සිට මේ දක්වා අත්අඩංගුවේ සිටී. ඒ ඔහු අන්තවාදී කවි ලියූ බව චෝදනා කරමිනි. එහෙත්, දෙමළ බස වැටහෙන අයෙකුට ඒ කවි අන්තවාදී නොවන බව පෙනේ.

‘මෙම ග්‍රන්ථයේ අන්තවාදී අදහස් සහිත වූ බවට සොයා ගත්තා.’ 2020 ජුනි 17 වැනිදා නවරසම් නමැති ග්‍රන්ථයක් පිළිබඳ අධිකරණයට කරුණු දක්වමින් අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවේ පොලිස් සැරයන් සුරංග එසේ කියා තිබුණි. එයින් පසු, ‘අන්තවාදී ග්‍රන්ථයක්’ ලියා දරුවන්ට ඉගැන්වූ ගුරුවරයෙකු ගැන හිරු ටීවී, දෙරණ ටීවී ඇතුළු මාධ්‍ය ගණනක් ලියා කියා තිබුණි.
පොත්පත් ලියා දරුවන්ටත් අන්තවාදය ඉගැන්වීම ගැන භයානක චිත්‍රයක් ඒ වාර්තාවලින් මැවුණි. දෙමළ භාෂාව නොදන්නා, මේ පොත නොකියවූ අය අර මාධ්‍යවලින් මැවූ භයානක චිත්‍රය පමණක් සිතට ගන්නවා නිසැකය.
දිනය 2018 මැයි 15 වැනිදාය. තරුණ කවියෙකු තමන්ගේ කවි පොත එළිදැක්වීමේ උත්සවය සංවිධානය කර තිබුණි. ඒ පොත් එළිදැක්වීමේ උත්සවය පටන්ගත්තේ ‘ශ්‍රී ලංකා මාතා- අප ශ්‍රී ලංකා’ ආදි වශයෙන් අපේ රටේ ජාතික ගීය ගායනා කරමින්ය. ඒ ‘නවරසම්’ නම් දෙමළ භාෂාවෙන් ලියූ කාව්‍ය ග්‍රන්ථයයි. එම පොත රහසේ ලියූවක් නොවේ. ප්‍රසිද්ධියේ එළිදක්වා අලෙවි කළ පිටු 125ක පොතකි. පොතේ ලියාපදිංචි අංකය අයිඑස්බීඑන් 978-955-7432-00-7 ය. අත්අඩංගුවේ ඉන්නේ ඒ පොත ලියූ කවියාය.

අන්තවාදයක් නෑ
මේ වන විට අධිකරණ කටයුතු වෙනුවෙන් පිළිගත් පරිවර්තකයන් ලවා එම ග්‍රන්ථය දෙවරක් සිංහලට පරිවර්තනය කර ඇත. ඊට අමතරව අපද අප සතු සාමාන්‍ය දෙමළ භාෂා දැනුමෙන් පොත කියවා බැලුවෙමු. දෙමළ භාෂාව හොඳට දන්නා උදවිය ලවා කවිවල තේරුම විමසුවෙමු.
‘ම්හු…’ පොලිස් සැරයන් සුරංග අධිකරණයට කී අන්තවාදී පොත ඒ පරිවර්තනවලවත්, අප කියවද්දී තේරුම්ගත් හැටියටත් පෙනෙන්නට නැත. ඒ වෙනුවට අන්තවාදයට එරෙහි අදහස් ඒ පොතේ ඇත.
මෙම පොත පිළිබඳ පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලයේ විශ්‍රාමික මහාචාර්ය එම්.ඒ. නුහ්මාන් ලියූ සටහනක මෙසේ සඳහන්ය.
‘කවි 45කින් සමන්විත මෙම කෙටි පොත මම කියවූවෙමි. අන්තවාදය පිළිබඳ කිසිවක් මම ඒ පොතේ නොදුටුවෙමි. ඒ වෙනුවට කවි කිහිපයක්ම අන්තවාදයට, හිංසනයට මෙන්ම යුද්ධයට එරෙහි ඒවා බව දුටුවෙමි. මෙම කවියා සැලකිලිමත් වී තිබුණේ ආගමික සදාචාරය, මනුෂ්‍යත්වය, ආදරය සහ සාමකාමී දිවියකි. එවැනි අදහස් අන්තවාදය ලෙස හැඳින්වීම පුදුම සහගතය. මෙම පොතේ ඇතැම් කවිවල (හිංසනයට එරෙහි කවි වල) රූපමය වශයෙන් ආයුධ රැගත් පුද්ගලයන්ගේ ඡායාරූප තිබීම නිසා දෙමළ භාෂාව නොදත් නිලධාරීන් මෙය අන්තවාදය පතුරුවන පොතක් යැයි සිතන්නට ඇත.’

පසුබිම් කතාව
මෙය නීතිඥ හිජාස් හිස්බුල්ලා අත්අඩංගුවට ගැනීමේ කුප්‍රකට සිදුවීමට සම්බන්ධය. අප මෙහි හිජාස් හිස්බුල්ලා සිදුවීම විස්තර කරන්නේ නැත. සරලව සහ කෙටියෙන් දැන් කිව හැකි එක් දෙයක් වන්නේ හිජාස් සම්බන්ධතා පැවැත්වූ නීති විරෝධී යැයි කියන කටාර් චැරිටි නම් සංවිධානය අදටත් යහතින් ශ්‍රී ලංකාවේ තිබෙන බවත්, මේ ආණ්ඩුව සමඟ ගනුදෙනු කරන බවත්ය. ඊට අමතරව ඔහු තැනූ, ඔහු ඇතුළු පිරිසක් දරුවන්ට ‘අන්තවාදය ඉගැන්වූ’ බව කියන මද්රසාවට සම්බන්ධ බොහෝ දෙනෙක් තවම නිදැල්ලේ සිටිති. මද්රසාවටත් කිසිදු ප්‍රශ්නයක් නැත. ඒ මද්රසාවේ අන්තවාදය ඉගැන්වූ බව තවම තහවුරු කර නැත. තහවුරු කරන්නට තබා තවම හරිහැටි චෝදනාවක්වත් නැත.
කෙසේ වෙතත් හිජාස්ට එරෙහි පරීක්ෂණවලදී පුත්තලම කල්පිටියේ අල්මනාර් පෙදෙසේ 04 වන හරස් වීදියෙහි තිබී නවරසම් නම් ග්‍රන්ථයක් අත්අඩංගුවට ගත් බව කියා ඇත. ඉන්පසු පෙර කී මද්රසාවේ ඉගැන්වූ මොහොමඞ් ජසීම් මොහොමඞ් අහ්නම් නම් ගුරුවරයා මෙම කවි පොත ලීවායැයි සොයාගත් බව සීඅයිඩීය අධිකරණයට කරුණු වාර්තා කරමින් කියා ඇත. සිලාවතුරේ පදිංචි අහ්නබ් මැයි 16 වැනිදා අත්අඩංගුවට ගෙන තිබේ. ත්‍රස්තවාදය වැළැක්වීමේ පනත යටතේ ඔහු රඳවාගෙන සිටී.

කියවා බලන්න
ඒ කවි සැඟවුණු කවි නොවේ. නවරසම් ග්‍රන්ථය සැඟවුණු එකක් නොවේ. මේ කවියාගේ කවි සමාජයෙන් සැඟවුණු ඒවා නොවේ. අනෙක තාක්ෂණය දියුණු කාලයේ ඒ කවිවල මූලික අදහස් තේරුම් ගන්නත් අසීරු නැත.
මේ කවියාගේ බ්ලොග් අඩවියේ පාස්කු ඉරිදා ත්‍රස්ත ප්‍රහාරයට පසු දින, එනම් 2019 අප්‍රේල් 22 වැනිදා දෙමළ භාෂාවෙන් ලියූ කවියක් ඇත. ඒ කවියෙහි තිබෙන්නේ එම ත්‍රස්ත ප්‍රහාරය එල්ල කළ ත්‍රස්තවාදීන්ට දැඩි දෝෂාරෝපණ මුඛයෙන් කතා කෙරෙන කවියකි. දෙමළ භාෂාව නොදන්නා අයෙකුට වුව ප්බබ්ර්පමායමගඉකදටිචදඑගජදපරැ බ්ලොග් අඩවියට ගොස්, ‘ගූගල් ට්‍රාන්ස්ලේෂන්’ යෙදවුම පාවිච්චි කරමින් එහි කවි කියවිය හැකිය.
පෙර කී අප්‍රේල් 22 කවියෙහි සරල සිංහල තේරුම මෙසේය. ‘සියදිවි නසාගෙන, අන් අයගේත් දිවි නැතිකරන ඔබට දෙවියන්ගේ නාමය කුමකටද? ඔබත් වැනසී, අන් අයත් වනසන ඔබට ඉස්ලාමීය නමක් කුමටද? ඔබත් නැති වී අන් අයත් වනසන ඔබට, නබිතුමාගේ නම මොකටද? අල් කුරානය මොකටද? එක් දිවියක් නසන විට, මුළු මානව සමාජයම නැසෙන බව අල් කුරානයෙන් ඉගෙනගත්තේ නැතිද? නුඹ කළ විනාශයෙන් ලංකා මාතාව කඳුළු සලනකොට නුඹ ස්වර්ගයට යන්න හිතනවාද? අපේ සමාජයේ නමින් නුඹ කළ පව්කාර ක්‍රියාවට මුස්ලිම් අයත් පීඩා විඳිනවා. නුඹ කළ අපරාධයට එරෙහිව මම සාක්ෂ්‍ය දෙනවා. නැති වූ හැම දිවියකටම මගේ කම්පනය, වේදනාව සහ ශෝකය ප්‍රකාශ කරනවා.’
මේ අදහස් අන්තවාදයක් ලෙස අර්ථකතනය කරන්නේ කෙලෙසද?

ළමා මනස
අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවේ පොලිස් සැරයන් සුරංග ජුනි 17 වැනිදා කොළඹ කොටුව මහේස්ත්‍රාත් අධිකරණයේදී කර තිබුණු ප්‍රකාශයෙන් කොටසක් මෙසේය.
‘ඒවා රචනා කළ මෙන්ම ඒවා ඉගැන්වීම් කළ ගුරුවරයා වන මොහොමඞ් ජසීම් මොහොමඞ් අහමඞ් නමැත්තා අත්අඩංගුවට ගෙන මේ වන විට ප්‍රශ්න කිරීම් සිදුකරමින් සිටිනවා. මොහු රචනා කළ ප්‍රශ්න ගත ග්‍රන්ථය වන්නේ “නවරසම්” නමැති ග්‍රන්ථයයි. එම ග්‍රන්ථය පිළිබඳව විමර්ශනයක් කළා. එහිදී සැකකටයුතු තොරතුරු රාශියක් අනාවරණය වුණා. මෙම ග්‍රන්ථයේ අන්තවාදී අදහස් සහිත වූ බවට සොයා ගත්තා. මේ සම්බන්ධයෙන් පුළුල් විමර්ශනයක් කළ යුතු වෙනවා. මේ පොත් ඉගෙන ගත් ළමයින්ගේ මනසට කුමන ආකාරයේ බලපෑමක් සිදුවෙලා ද කියලා සොයා බලන්න වෙනවා.
මෙම ග්‍රන්ථය සහ එහි සිංහල මෙන්ම ඉංග්‍රීසි පරිවර්තනය සහිත පොත් තුනක් සම්බන්ධයෙන් විමර්ශනය කර වාර්තාවක් කැඳවීම සඳහා කොළඹ රිජ්වේ ආර්යා ළමා රෝහලේ අධ්‍යක්ෂවරයා වෙත නියෝගයක් නිකුත් කරන ලෙසට ඉල්ලා සිටිනවා. මේ ග්‍රන්ථ හැදෑරීමෙන් දරුවන්ගේ මනසට සිදුවූයේ කුමක්ද? දරුවන් සිය දිවි නසාගැනීමට පෙළඹීම් සිදුවී ඇත් ද යන්න සම්බන්ධයෙන් ද ළමා හා යෞවන මානසික වෛද්‍ය විශ්ලේෂකවරයකු ලවා මෙම වාර්තාව සකසා ගත යුතු වෙනවා.’
ඒ අනුව මේ පිළිබඳ විශ්ලේෂණයක් ලබාගෙන තිබේ. ඒ අනුව මෙම කවිවලින් ළමා මනසට හානි වීමේ ‘ඉඩක් ඇතැයි’ වාර්තා කර තිබේ. දැන් මෙම කවිවලින් අන්තවාදය පැතිරවීමේ චෝදනාව වෙනස් වී, ළමා මනසට නුසුදුසු අදහස් ඇති කවි පොතක් ලෙස අර්ථකථනය කර තිබේ.
ළමා මනසට හානි වන අදහස් යන්න වරදවා වටහාගත යුතු නොවේ. අප පෙර විස්තර කර කවිය වුව ළමා මනසට හානිකර බව අර්ථකථනය කළ හැක. බෞද්ධ පන්සලකට ගිය කල එහි යක්ෂ රූප, විවිධාකාර මිනීමැරුම්වලට අදාළ රූප දැකගත හැකිය. පන්සල්වල දඟගෙවල්වල ඇත්තේ දකින්නට අසීරු විදියේ හිංසනයන්ය. බෞද්ධ සාහිත්‍යයේ පවා මරණය ගැන, අංගුලිමාල ගැන, මිනීමැරුම් ගැන කතා කරයි. ඒ, අපරාධවලට එරෙහි අදහසකින් මිස, ඒ අපරාධ ප්‍රවර්ධනය කරන අදහසෙන් නොවේ.
අත්අඩංගුවට ගත් මොහොතේ කුමක් සිතුවාදැයි අප දන්නේ නැත. එහෙත් මේ මොහොත වන විට එම කවියා ‘ත්‍රස්තවාදියෙකු’ ලෙස ලේබල් කරන උදවිය ඔහුගේ කවි අන්තවාදී නොවන, ඇත්තටම අන්තවාදයට එරෙහි කවි බව නොදන්නවා නොවේ. ‘නවරසම්’ පොත කියවන්නේත් නැතිව එය අන්තවාදය පතුරුවන පොතක්යැයි මාධ්‍ය වාර්තා පළකරන ඔය ප්‍රධාන ධාරාවේ මාධ්‍ය බොහොමයක් දෙමළ ජාතික සන්ධානයේ දේශපාලනඥයෙකු කී කතාවක් පරිවර්තනය කොට සාමාන්‍ය ජනතාවගේ බිය ඇවිස්සෙන අයුරින් පළ කරන්නට දෙපාරක් සිතන්නේ නැත.
මේ කවියා සිංහලෙන් කවි ලීවා නම් මෙලෙස අත්අඩංගුවේ තබාගැනීමට හැකි වන්නේ නැත. ඒ, භාෂාව නිසා ඔහු ලීවේ මොනවාද, ඒවා අන්තවාදීද යන්න සමාජයටම දැකගත හැකි නිසාය. මේ අදහස්ම සිංහලෙන් ලීවා නම් කිසි ප්‍රශ්නයක් නැත.
අන්තවාදයට එරෙහි අදහස් නොව, අන්තවාදී අදහස් වුව සිංහලයන් ලීවාට කිසි ප්‍රශ්නයක් නැත. ආගම වෙනුවෙන් මිනී මරන්නට, ‘සතුරන්’ යැයි සිතන අය නසන්නට, ඒ සතුරන් නසන අය දෙව්ලොව සැප ලබන බව කියන්නට, මරන්නේ ‘පරයන්’ නම් ඒ මිනීමැරුම්වලට පව් නැති බව කියන්නට සිංහල භාෂාවෙන් ප්‍රශ්නයක් නැත. බෞද්ධාගමේ නාමයෙන්, සිංහල ජාතියේ නාමයෙන් කරන ඕනෑ අපරාධයක් වීරත්වය නගන හැටි ලීවාට එය අන්තවාදය යැයි සලකන්නේ නැත.
මීට පෙර කිවියර රත්න ශ්‍රී කියා ඇති පරිදි ඇස්. මහින්ද හිමි ලියා ඇති කවිවල ඇත්තේද සහරාන්ගේම අදහස්ය. එහෙත් ලියන්නේ දෙමළෙන් නම්, අන්තවාදයට විරුද්ධව ලීවත් එය ඕනෑ විදියකට අර්ථකථනය කළ හැක. නවරසම් ලියූ කවියාට මුහුණදෙන්නට සිදුව ඇත්තේ ඒ කටුක සත්‍යයටය.■

 

නවරසම් පොතේ කවි

දිවා භෝජනය

මහ මුහුදේ මාලු‍යි
පදමට කළ රසමුයි
……………………..
කැකුළු හාල් බතුයි.

හැඩට නටන
හංස රැඟු‍ම් දමන පාත්තයයි
ජලය කරා යන තාරා පැංචයි
පස අවුස්සා
කුණු ඇහිඳ කන කිකිළියි.

බිම් සකසා
පෝර දමා පොළොව සරුකර හැදූ ගෙවත්තත්.
දෙළුම්,
පේර, ගැමි කෙසෙල් ආදී

හැම නිවාඩුවකම නිසැකවම කා රස බලමි.
දෙවියනි හැමදාකම නුඹෙන්ම මම යදිමි.

ආපදා
මහපොළොවේ මහමුහුදේ දිය ගැලු‍ම.
ගම්වැදී ජීවයන්,
මළබත් කිරීමෙන්
දෙවියෝ රකිත්වා.

මාරක සුළං හමා, සෙවණ දෙන නිවස මතට,
ගස් වැනසෙද්දී
ආපදා යනු කිමක්දැයි,
වටහාගනිමු.

ගස්කඳන් මත නැග මුහුදු යද්දී
චණ්ඩ මාරුතයකට ගස්කඳ හසුවී
ගස් කඳ පෙරළීමට මතුව
ආපදා ගැන දනිමු – යහකම් කරමු.

වැසි ජල ගැලීම් වැඩි වී
ගං වතුර නිවසට
වැදීමට පෙර
අපි රක්ෂක
සරණ ලබමු.

ගිනිකූරු ……… දල්වද්දී
වනය ගිනිගෙන දැවී යයි
ගමරට වියළී හිඳී යයි
ආපදාවලින් මිදෙමු.