කෝවිඞ් වයිරසයට ගොදුරු වී මියයන ලාංකික මුස්ලිම් ජාතිකයන්ගේ මළසිරුරු සිය රටේ භුමදාන කිරීම සඳහා ලංකාවේ ජනාධිපති ගෝඨාභය රාජපක්‍ෂගේ ඉල්ලීම මත සිය රජය අදාළ ආයතන සමග සාකච්ඡා කරමින් සිටින බව මාලදිවයිනේ විදේශ ඇමති අබ්දුල්ලා ෂාහිඞ්, ට්වීට් පණිවුඩයක් නිකුත්කරමින් පසුගියදා කීවේය. යම් හෙයකින් මාලදිවයින ඒ සඳහා කැමතිවී, මුස්ලිම් මළසිරුරු එහි යවන්නට ලංකාවේ ආණ්ඩුවද පියවර ගත්තොත්, රටක් හැටියට අප මුහුණ දෙන ඓතිහාසිකම ලජ්ජාව ගෝඨාභය රාජපක්‍ෂ ජනාධිපතිගේ කාලයේ සිදුවිණැයි සටහන් වනු ඇත.

ඒ කුමක්ද? මේ බිමේ උපන්, මේ රටේ පුරවැසියන් වන මිනිසුන් පිරිසකගෙන්, වසංගතයක් වැළඳී අසරණව මියයන්නවුන්ට වැළලෙන්නට බිම් කඩක්වත් දෙන්නට ඔවුන්ගේ රටේ ආණ්ඩුව අසමත් වීය යන්නයි. එවැනි ආණ්ඩුවක් අසමත් ආණ්ඩුවක් නොවේ නම් වෙන කුමක්ද? ලංකාවේ අසමත් ආණ්ඩු තිබුණි. එහෙත් දැන් පහළවන්නට යන්නේ ඒ සියල්ලටමත් වඩා අසමත් ආණ්ඩුවයි. උත්ප්‍රාසය නම්, ලංකාවේ මෙතෙක් පහළ වූ ශක්තිමත්ම, කාර්යශූරම  නායකයා හැටියට හඳුන්වා දෙන ලද ගෝඨාභය රාජපක්‍ෂ මහතාගේ ආණ්ඩුවම ඒ අසමත් ආණ්ඩුව බවට පත්වීමයි.

පසුගිය සතියේ ලෝකය පුරාම ලංකාවේ නම කැතකරන්නට හේතුවුණ සිද්ධිය වුණේ,

දෙසැම්බර් 8 වැනිදා, 38 හැවිරිදි එන් එෆ් එම් ෆාහිම්ගේ අලුත උපන් පුත්‍රයා, දවස් 20ක් පමණක් වයසැති ෂායික්, රිජ්වේ ආර්යා ළමා රෝහලේදී මියගිය පසුව, දෙමාපියන්ගෙන්වත් නොඅසා මළසිරුර ආදාහනය කිරීමයි. ‘අළු භාරගන්න මට හිතක් තිබුණේ නැහැ. අපේ දරුවා නැතිවුණ පණිවුඩයෙන් කම්පනය වෙලායි අපි හිටියේ. ඊළඟට කිව්වා ආදාහනය කළා කියලා. ඒක අපේ ආගමට විරුද්ධයි, දරාගන්න අමාරුයි.’ ෆාහිම් ඉන්දියාවේ ‘ද හින්දු’ පුවත්පතට කියා තිබුණේය.

ෂායික්ගේ කුඩා මළසිරුර ආදාහනය කර තිබුණේ මව්පියන්ගේ කැමැත්තවත් නැතිව, ආණ්ඩුවේ මුස්ලිම් විරෝධී, අසාධාරණ, ක්‍රෑර, දරදඬු හා අමානුෂික ප්‍රතිපත්තිය උඩය.

මේ දරුවාගේ ඉරණමත්, ඒ හරහා ලංකාවේ ලක්‍ෂ 20කට ආසන්න මුස්ලිම් ප්‍රජාවට කරන වෙනස්කොට සැලකිල්ලත් සිහිගැන්වීමට හා ඊට විරෝධය පෑමට පසුගිය ඉරිදා සමාජ ක්‍රියාකාරිකයෝ පිරිසක්, බොරැල්ල කනත්ත ආදාහනාගාරය ඉදිරිපිට වැටේ සුදු රෙදි කඩවල් එල්ලූහ. පසුදා පොලිසිය පැමිණ ඒ රෙදිකඩවල් ගලවා දැමුවේ, ඉන් කනත්ත අවලස්සන වන නිසා නොවේ. සාමකාමී නිහඬ විරෝධයකටවත් දැන් ලංකාවේ ඉඩක් නැති බව ක්‍රියාවෙන්ම පෙන්වන්නටය.

ලංකාව කොවිඞ් නිසා මියයන මුස්ලිමුන්ගේ මළසිරුරු ආදාහනය කිරීමට ආණ්ඩුව දක්වන හේතු මුළුමනින්ම අවිද්‍යාත්මක හා ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානයේ විශේෂඥ මගපෙන්වීම්වලටද සපුරා පටහැණි බව අලුතෙන් කිවයුතු දෙයක් නොවේ. ඒ ගැන ඕනෑවටත් වඩා පෙන්වා දී ඇත. කොවිඞ් නිසා මියගියවුන්ගේ මළසිරුරු ආදාහනය හෝ භූමදාන කළ හැකි බව ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානය පැහැදිලිවම සිය මාර්ගෝපදේශවල කියන්නේය. ඒ අතර, හොංකොං විශ්වවිද්‍යාලයේ ක්‍ෂද්‍රජීව විද්‍යා දෙපාර්තමේන්තුවේ ප්‍රධානී මහාචාර්ය මලික් පීරිස්, පසුගියදා අවධාරණය කළේ, කොවිඞ් වයිරසය, මළසිරුරක ඇති මියගිය සෛල මත කිසිසේත් නොපවතින බවයි. එනම්, එය පවතින්නේ ජීවී සෛල මත පමණක් බවයි. හෙතෙම, පර්යේෂණ පත්‍රිකා 320කට වඩා ප්‍රසිද්ධ කර ඇති කීර්තිමත් වෛද්‍ය විද්‍යාඥයකු බව කියන්නේ, ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානයේ වෙබ් අඩවියයි. පොදුරාජ්‍ය මණ්ඩලයේ ඉහළම විද්‍යාත්මක පිළිගැනීම වන ලන්ඩන්හි රාජකීය සංගමයේ සාමාජිකත්වය ලත් පළමුවැනි ශ්‍රී ලාංකිකයා ඔහුය.

කිනම් හෝ සැකයක් තිබේ නම්, සම්පූර්ණයෙන් මුද්‍රා තබා මළසිරුරු භූමදාන කළ හැකි බවද, එවැනි මළසිරුරකින් කිසිසේත් වයිරසය පිටතට විසිරෙන්නේ නැති බවද, සිය ගණනක් රටවල් කොවිඞ් මළසිරුරු වළදැමීම බහුලවම කරන බවද, ලංකාවටත් වඩා ජල උල්පත් හා භූගත ජලය සංසරණය පොළව මට්ටමට වඩාත්ම ළඟින් තිබෙන රටවල මළසිරුරු භූමදාන කරන බවද, තවත් පරෙස්සම් වීම අවශ්‍ය නම්, ලංකාවේ වියළි කලාපයේ භූගත ජල සංසරණ සම්බන්ධතා නැති ප්‍රදේශයක මළසිරුරු ආරක්‍ෂිතව වළ දැමිය හැකි බවද, එලෙස වයිරසය සිරුරෙන් පිටවන්නේ නම්, කෝවිඞ් ආසාදිතයන් රඳවා තිබෙන හෝ නිරෝධායනය වන රෝහල්, කඳවුරු, නිවෙස් හා අනෙකුත් ආයතන ආශ්‍රිත ජල උල්පත් ඔවුන්ගේ මලමූත්‍ර නිසා වයිරසයෙන් ඉහවහා යන තත්වයක් තිබිය යුතු බවද, මේ මොහොතේ පැහැදිලි විද්‍යාත්මක තේරුම් ගැනීම්ය.

එහෙත්, ලංකාවේ දරදඬු පාලකයන්ට ලෝක සෞඛ්‍ය සංවිධානයේ හෝ එහි ගෞරවනීය පිළිගැනීමට ලක්ව සිටින ලාංකික මහාචාර්ය මලික් පීරිස් වැනි අයගේ විද්‍යාත්මක උපදෙස් තබා තමන්ට සාමාන්‍යයෙන් දැනෙන හැඟෙන විද්‍යාත්මක ඇත්තවත් වැඩක් නැත. ඔවුන්ට වැදගත් වන්නේ, තමන් බලයට පත්කළ සිංහල-බෞද්ධ ස්වෝත්තමවාදීන් ඒ ගැන කුමක් කියන්නේද යන්නයි. පැය විසි හතරේම මුස්ලිම් භීතිකාවෙන් පෙළෙන, ඒ නිසාම 2019දී ගෝඨාභය රාජපක්‍ෂ බලයට ගෙනා මේ ජනතාවත්, ස්වෝත්තමවාදී භික්‍ෂු ගණයාත්, ස්ථිරසාරවම කියන්නේ මුස්ලිමුන්ගේ මළසිරුරු ආදාහනය මිස අන් කිසිවක් නොකළ යුතු බවයි. සිංහල බෞද්ධ තමන් පාංශුකූලයවත් දෙන්නට නොඉල්ලන බවත්, ස්වාමියා හෝ වැඩිමහල් අය ජීවත්ව සිටිද්දී, මියගිය කාන්තාවක හෝ බාලයකු ආදාහනය නොකරන තත්වයක් යටතේ වුවත් සිංහල-බෞද්ධ කෝවිඞ් මළසිරුරු ආදාහනයට ඉඩ දෙන්නේ, රටේම යහපතට බවත්, මුස්ලිමුන්ද මේ මොහොතේ සිය ආගමික ඇදහිලි ඉවත දැමිය යුතු බවත් මේ අය කියති. එහෙත් එය කීමක් නොවේ. අණ කිරීමකි. සිංහල බෞද්ධ බහුතරයගේ වුවමනාවට, මුස්ලිම් සුළුතරය යටත් කර ගැනීමකි. මුස්ලිමුන් ආගම ඇදහිය යුත්තේ කෙසේදැයි නියම කිරීමකි. මුස්ලිමුන් වැඩි වර්ධනය වී සිංහල ජාතිය ගිලගනිතැයි, මුස්ලිමුන් ව්‍යාපාරිකයන් ලෙස සිංහලයන් පරදවතැයි, මුස්ලිමුන් සිංහලුන් වඳ කරතැයි යන අමූලික මනස්ගාතවලට පළිගැනීමේ ප්‍රතිචාර දැක්වීමකි. ඒ වාගේම, 2019 පාස්කු ඉරිදා ප්‍රහාරයට කරන පළිගැනීමකි.

මුස්ලිමුන්ගේ මළසිරුරු භූමදාන කිරීම, බෞද්ධයන් පාංශූ කූලය දීම වැනි දෙයක් නොවේ. ඔවුන්ගේ ආගමික ඇදහිල්ල වන්නේ, පුළුස්සන ලද මළසිරුරක් ස්වර්ගයට නොයන බවයි. ඒ නිසා, මුස්ලිම් මළසිරුරක් පුළුස්සා දැමීම වනාහි ඔවුන්ට කළ හැකි මහත්ම අවමානයකි. අපරාධයකි. බලහත්කාරයෙන් පුළුස්සා දැමීම, ඊටත් වඩා අපරාධයකි. මළසිරුරු ආදාහනය කළොත් දෙව්ලොව යා නොහැකිය වැනි පිළිගැනීමක්, බෞද්ධාගමේ ද තිබුණා නම්, මේ ස්වෝත්තමවාදීන් හැසිරෙන හැටි හොඳින් දැකබලාගන්නට තිබිණි.

ඒ පසුබිම මත, සිංහල-බෞද්ධ ස්වෝත්තමවාදයෙන් හිස කුරුවල් කර නොගත් ඕනෑම කෙනකු, මුස්ලිමුන් මත මේ පටවන්නේ හුදෙක් තමන්ට වුවමනා විදියට-තරමට සුළුතර ජාතීන් පවත්වා ගැනීමේ බලහත්කාරයම බව පැහැදිලිව දකිනවා ඇත. ඒ නිසා, තමන්ගේ ආගමික අයිතිය ඉල්ලීමට මුස්ලිමුන්ට බහුතරවාදී ජනාධිපති, අගමැති පස්සේ කනිපින්දම් කියමින් යන්නට සිදුවී තිබේ.

ලජ්ජාව නම්, ගෝඨාභය රාජපක්‍ෂ ජනාධිපතිගේ දකුණු අත හැටියට පෙනීසිටින අලි සබ්රි අධිකරණ ඇමතිවරයාටවත්, නැගෙනහිර පළාතෙන් පාර්ලිමේන්තුවට පත්ව පොහොට්ටුවට ඈඳුණු එම්එල්එම් අතාවුල්ලා ඇතුළු මුස්ලිම් දේශපාලකයන්ටවත්, 20 වැනි ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථා සංශෝධනයේදී විපක්‍ෂයේ සිට ආණ්ඩුවට ඡන්දය දුන් මුස්ලිම් මන්ත්‍රීවරුන්ටවත්, තමන්ගේම ප්‍රජාව විඳින මේ පීඩාවෙන් මුදවා ගන්නට හැකියාවක් නැතිවීමයි.

ජනාධිපතිවරණයට පෙර, ‘ගෝඨාභය රාජපක්‍ෂ ජයගන්නා බැවින්, ඔහු සමග යන්නට එන්න යැ’යි තම ප්‍රජාවට තර්ජනය කළ අධිකරණ ඇමතිවරයා, අද තමන්ගේ ප්‍රජාවේ මළසිරුරු භූමදාන කිරීමේ අයිතියවත් තහවුරු කර දෙන්නට බැරි තරම් බෙලහීන තත්වයට පත්වී සිටියි. 20වැනි සංශෝධනයේදී ඡන්දය දුන් මුස්ලිම් මන්ත්‍රීවරුන්, ආණ්ඩුවට වුවමනා වී තිබුණේ, ගෝඨාභයගේ ඒක-අධිපති දොලදුක සංසිඳුවීමට ඔළුගෙඩි හැටියට මිස, ජනවර්ගයක් හැටියට ඔවුන්ට ගෞරවයක් දැක්වීමට, පාලනයට ඔවුන්ද හවුල් කරගැනීමට වුවමනාවකින් නොවේ. ඒ අතින් මේ මුස්ලිම් ඇමතිවරුන්, මන්ත්‍රීවරුන් බත් පිඟාන රස කිරීමෙන් පසු ඉවතට විසිකරන කරපිංචා ගානට වැටී තිබේ.

තමන්ගේ ප්‍රජාව වෙනුවෙන් යුක්තිය ඉටුකිරීමට තමන්ට හයියක් අවශ්‍ය යැයි සිතන්නේ නම්, අධිකරණ ඇමතිවරයාට, තමන්ගේම මුස්ලිම් ජනප්‍රජාව පමණක් නොව, රටේ සාධාරණ බුද්ධිමත් මෙන්ම ජාතිවාදී නොවන ජනතාවත්, ඩිලාන් පෙරේරා වැනි තම පක්‍ෂයේම මන්ත්‍රීවරුනුත්, එම්ඒ සුමන්තිරන්, එස්එම් රාසමානික්කම්, ගජන් පොන්නම්බලම් ඇතුළු දෙමළ මන්ත්‍රීවරුත්, සමගි ජාතික බලවේගයේ මන්ත්‍රීවරුත් ඒ වෙනුවෙන් සිටින බව පැහැදිලි විය යුතුව තිබේ. එහෙත්, තමන්ගේ ප්‍රජාව, රාජපක්‍ෂවරුන්ගේ බල තණ්හාවට උත්ප්‍රේරකයක් පමණක් කරවා,  තමන්ගේ උන්නතිකාමී වුවමනාවන් සතපවා ගනු පමණක් කැමති දේශපාලකයන්ට ඒ හයියෙන් වැඩක් නැත. ■