තරිඳු උඩුවරගෙදර

කොතලාවල ආරක්ෂක විශ්වවිද්‍යාලය ගැන ඉදිරිපත් කර ඇති අලූ‍ත් පනත සම්බන්ධයෙන් අන්තර් විශ්වවිද්‍යාල ශිෂ්‍ය බලමණ්ඩලය විරෝධය දක්වන්නේ ඇයි?
පහුගිය ආණ්ඩුව සමයේ තමයි සයිටම් ආයතනය පටන්ගත්තේ. උසස් අධ්‍යාපනය පෞද්ගලීකරණය සම්බන්ධයෙන් විරෝධයක සිටි අපි සයිටම් ආයතනයට විරුද්ධව සයිටම් විරෝධී සටන ආරම්භ කළේ ඒ කාලයේ. එතකොට විපක්ෂයේ හිටපු මේ ආණ්ඩුවේ කණ්ඩායම පෞද්ගලික විශ්වවිද්‍යාල අහෝසි කරන බව කීවේ නැහැ. ඔවුන් කීවේ පෞද්ගලික විශ්වවිද්‍යාල නියාමනය කරන්න අලූ‍ත් ව්‍යුහයක් හදනවා කියලා. හැබැයි ඒක කරගන්න බැරිවුණා. එහෙම ආයතනයක් හදනවා කියන්නේ පෞද්ගලික අධ්‍යාපනය පිළිගන්නවා කියන එක. අපි කියන්නේ කොතලාවල ජාතික ආරක්ෂක විශ්වවිද්‍යාල පනත හරහා ගෙනෙන්නට සූදානම් වෙන්නේ ඒ ව්‍යුහය. කෙළින්ම ඒ වගේ ව්‍යුහයක් ගෙනෙනවා වෙනුවට මේ පනතෙන් වක‍්‍රාකාරව එවැන්නක් නිර්මාණය කරනවා. මේ පනත සම්මත වුණොත් ආරක්ෂක ඇමතිවරයාට හෝ අමාත්‍යාංශ ලේකම්වරයාට පුළුවන් කොහේ හෝ පීඨයක් හෝ ශාඛාවක් විවෘත කරනවාද කියලා තීරණය කරන්න. ඒවායින් උපාධි ලබාදෙනවාද, ඒවාට කොපමණ මුදල් අයකරනවාද කියලා තීරණය කරන්න. මේ විශ්වවිද්‍යාලයට අනුබද්ධිත ආයතන ඕනෑ තරම් කිසිවෙකුගේ අනුමැතියක් හෝ නිරීක්ෂණයක් නැතිව පිහිටුවන්න පනතෙන් බලය ලැබෙනවා.
ඒ විතරක් නෙවෙයි, ඕනෑම විදේශීය හෝ දේශීය විශ්වවිද්‍යාලයක් අනුබද්ධ කරගන්න පුළුවන්. ඒවායේ සිසුන් අනුබද්ධ කරගන්න පුළුවන්. කොතලාවල ආරක්ෂක විශ්වවිද්‍යාලයට අනුබද්ධිත කියලා පෞද්ගලික උපාධි කඩ තොග ගණන් බිහිවෙන්න ඉඩ තියෙනවා. විශ්වවිද්‍යාල ප‍්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභාවේ අනුමැතියක් ලබලා නැති පෞද්ගලික උපාධිකඩවල උපාධිවලට පිළිග ැනීම ලබාදෙන්න පුළුවන්. ඒ වගේම දැන් සයිටම් අහෝසි කිරීමේ ගැසට් එකක් හරියට නිකුත් කරලා නෑ. ඒ නිසා සයිටම් ආයතනයටම පුළුවන් තව සිසුන් කණ්ඩායමක් බඳවාගන්න. ඉන්පස්සේ ඒ සිසුන්ට අවුරුද්දක විතර පාඨමාලා කාලසීමාවක් අවසන් කරලා මේ විදියටම කොතලාවල විශ්වවිද්‍යාලයට අනුබද්ධ කරන්න පුළුවන්. ඒ විදියට උපාධි ලබාදීමේ ක‍්‍රමයක් හදන්න පුළුවන්. එහෙත් පෞද්ගලික උපාධි කඩවලට අනුමැතිය ලබාදෙන්න හැකියාවක් තියෙන මේ ආයතනය පාලනය කරන්නේ ප‍්‍රමිතියෙන් යුතු අධ්‍යාපනයක් ගැන දැනුමක් තියෙන අධ්‍යාපන විශේෂඥයන් නෙවෙයි. මිලිටරි නායකයන්.
මේ පනත සයිටම් සිසුන්ගේ ප‍්‍රශ්නයට විසඳුමක් විදියට ආ එකක් නෙවෙයිද?
සයිටම් සිසුන් වෙනුවෙන් අපේ යෝජනාව රජයේ වෛද්‍ය පීඨයකට ඔවුන් අනුයුක්ත කරන්න කියන එක. ඒ සිසුන් අතරින් උපාධිය ලබන්නට සුදුසු අය යම් පරීක්ෂණයක් හරහා තෝරාගන්න පුළුවන්. කොතලාවලට වුණත් දැන් තියෙන තත්ත්වය යටතේ බඳවාගන්න පුළුවන්. මොකද මේ වෙද්දීත් එතැනට සිවිල් සිසුන් බඳවාගන්නවා. අනෙක් පැත්තෙන් මේ පනත හරහා අධ්‍යාපනය මිලිටරිකරණයක් සිද්ධවෙනවා. පහුගි ය ආණ්ඩුව සයිටම් ගෙනාවා. හැබැයි සයිටම් එක පවත්වාගෙන යන්න බැරි බාධක තිබුණා. සිසුන්ගේ සටනක් තිබුණා. වෛද්‍ය සභාව, විශ්වවිද්‍යාල ප‍්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභාව ඇතුළු ආයතනවලට පවා එක්වරම සයිටම් පිළිගන්න බැරිවුණා. ඒ සියල්ල සමඟ සයිටම් අකුලාගත්තා. මේ පනතෙන් කෙරෙන්නේ මෙතෙක් තිබුණු විශ්වවිද්‍යාල ප‍්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභාව, වෛද්‍ය සභාව වැනි අධ්‍යාපනයට පිළිබඳ බලය ඇති නොයෙකුත් විද්වත් ආයතනවල බලයට යට නොවෙන බලයක් එක් ආයතනයකට ලැබීම. ලොකුම ගැටලූ‍ව ඒ ආයතනය පාලනය කරන්නේ අධ්‍යාපනඥයන් වැනි සුදුසුකම් තියෙන අය නෙවෙයි. මේකට විරුද්ධ වෙන්නත් තහනම්.
ඒ කියන්නේ?
මේ පනතේ එක් වගන්තියක තියෙන විදියට ඇමතිවරයාට පුළුවන් මේ විශ්වවිද්‍යාල ඇතුළේ සිද්දවෙන ඕනෑම දෙයක් රජයේ ප‍්‍රතිපත්තිවලට විරුද්ධ නම්, ජාතික ආරක්ෂාවට තර්ජනයක් කියලා හිතනවා නම් ඒවා නවත්වන්න මිලිටරි බලය යොදවන්න. ඒ කියන්නේ මේ සිසුන්ට දේශපාලනය කිරීම හෝ ස්වාධීන අදහස් දැරීම තහනම්. මේකට විරුද්ධ වෙන්නත් තහනම්. ඒ තහනම් කිරීම මේ පනතෙන්ම කරලා තියෙනවා.
කොතලාවලට සිසුන් බඳවාගන්නේ කොහොමද?
විශ්වවිද්‍යාලවලට ශිෂ්‍යයන් බඳවාගැනීම කරන්නේ විශ්වවිද්‍යාල කොමිෂන් සභාවෙන්. අලූ‍තෙන් එන පනතට අනුව මේ ආයතනය ගැන විශ්වවිද්‍යාල ප‍්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභාවට කිසි බලයක් නැහැ. 1978 දී විශ්වවිද්‍යාල ප‍්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභා පනතේ 128 වැනි වගන්තියෙන් කියැවෙන්නේ විශ්වවිද්‍යාල ප‍්‍රතිපාදන කොමිෂන් සභාවේ අනුමැතිය නැතිව විශ්වවිද්‍යාලයකට උපාධි ප‍්‍රදානය කරන්න බැහැ කියලා. හැබැයි මේ පනතේ තියෙනවා, ඒ වගන්තියෙන් කුමක් කියැවුණද ඒක නොසලකා මේ විශ්වවිද්‍යාලය පිහිටුවනවා කියලා.
කොතලාවල විශ්වවිද්‍යාලය මෙතෙක් සිවිල් සිසුන් බඳවාගත්තේත් නීතිවිරෝධී විදියට නේද?
කොතලාවල ආරක්ෂක විශ්වවිද්‍යාලය පටන් අරන් තිබුණේ මිලිටරි අවශ්‍යතා සඳහා වෘත්තිකයන් නිර්මාණය කිරීමට. පෙර පැවති පනතෙන් ඉඩ ලැබුණේත් ඒ කටයුත්තට විතරයි. එහෙත් අපි දන්නවා, ඒ පනත උල්ලංඝනය කරමින් මෙතෙක් කාලයක් මුදලට මිලිටරි නොවන සිවිල් ශිෂ්‍යයන් බඳවාගෙන උපාධි ලබාදුන්නා. ඒකත් නීති විරෝධීයි. අපේ සටනේ කොතලාවල උපාධි කඩය වසා දමනු කියන සටන්පාඨයත් කාලයක් තිස්සේ තිබුණා. කොතලාවල විතරක් නෙවෙයි, ලංකාවෙ පෞද්ගලික උසස් අධ්‍යාපන ආයතන සියල්ලම පාහේ නීත්‍යනුකූල නැහැ. ඒවා උසස් අධ්‍යාපන ආයතන විදියට නෙවෙයි, සමාගම් විදියට සමාගම් පනත යටතේ ලියාපදිංචි වෙලා තමයි ව්‍යාපාර කරන්නේ. අපට ඒ ගැන විරෝධයක් හැමදාම තිබුණා.
පෞද්ගලික විශ්වවිද්‍යාල ක‍්‍රමයට ඔබ විරුද්ධ වුණත් සම්පූර්ණයෙන් රජය හරහා අධ්‍යාපනය ලබාදීම යල් පැනපු ක‍්‍රමයක් බව බොහෝ අය කියනවා නේද?
ලෝකයේ තත්ත්වය ගැන ලංකාවේ අදහස මිථ්‍යාවක්. ලෝකයේ සාර්ථක ලෙස පවතින මුදල් ගෙවිය හැකි විශ්වවිද්‍යාල තියෙන්නේ ලාභ ලැබීමේ අරමුණෙන් නෙවෙයි. ඒවා බොහෝවිට පෞද්ගලික දානපතියන්ගේ අරමුදල්වලින් ආරම්භ කළ විශ්වවිද්‍යාල. ලාභ ලැබීමේ අරමුණෙන් කරන විශ්වවිද්‍යාලවල ගුණාත්මකභාවය පිළිබඳ විශාල ප‍්‍රශ්නයක් තියෙනවා. ඉන්දියාවේ ඒ අර්බුදය ඉහළින්ම තියෙනවා. ඒ විතරක් නෙවෙයි. ලෝකයේ දැන් සටන් කරන්නේ පෞද්ගලික විශ්වවිද්‍යාල නැති කරන්නට. චිලීවල වසර ගණනාවක් තිස්සේ ශිෂ්‍ය සටන් තිබුණේ ගාස්තු අඩු කරන්න කියලා. මේ වෙද්දී ඔවුන් නිදහස් අධ්‍යාපනය ලබාදෙන්න කියලා සටන්කරන්න පටන් අරගෙන තියෙනවා. බටහිර රටවල්වල පවා නිදහස් අධ්‍යාපනය හෝ ගාස්තු අඩු කරන්නැයි ඉල්ලලා ශිෂ්‍ය සටන් ඇතිවෙලා තියෙනවා. ලෝකයේම අධ්‍යාපනය පිළිබඳ සටන් යන්නේ නිදහස් අධ්‍යාපනය දෙසට. රාජ්‍යය විසින් හෝ ලාභ නොලබන රාජ්‍ය නොවන සංවිධානවලින් තමයි එවැනි විශ්වවිද්‍යාල පවත්වන්නේ.
එහෙත් ලංකාවේ අධ්‍යාපන අවශ්‍යතාව රජයට තනිව සම්පූර්ණ කරන්න බැහැ නේද?
පෞද්ගලික අංශයේ බස් සේවාව ආරම්භ කළේ රාජ්‍ය අංශයට අවශ්‍යතාව සම්පූර්ණ කරන්න බැරි බව කියමින්. එතකොට ගුණාත්මක සේවයක් දෙන්න තමයි පෞද්ගලික බස් ආවේ. දැන් තත්වය අපි හැමෝම දන්නවා. ලාභ ලැබීමේ අරමුණෙන් කරන වෙළෙඳපොළේදී නියාමනයක් කරන්න බෑ. ගුණාත්මකභාවය පිළිබඳ කිසිම ප‍්‍රමිතියක් දෙන්න බැහැ. ආණ්ඩුව විශ්වවිද්‍යාල පමණක් ආරම්භ කළ යුතු නැහැ. විවිධ උසස් අධ්‍යාපන ක්ෂේත‍්‍ර තියෙනවා. ගුරු අභ්‍යාස විද්‍යාල, කෘෂි අධ්‍යාපන ආයතන, තාක්ෂණ විද්‍යාල වගේ ආයතන බොහොමයක් තියෙනවා. උසස්පෙළින් අවස්ථාව අහිමිවෙන අයට දැනටත් විවෘත විශ්වවිද්‍යාලය තියෙනවා. මේ ක්ෂේත‍්‍ර එන්න එන්නම දුර්වල කරනවා. ඒ වෙනුවට ඒ ක්ෂේත‍්‍ර පුළුල් කරන්න බැරි ඇයි.
ඒත් ලංකාවේ පෞද්ගලික විශ්වවිද්‍යාල නැතිවුණොත් ලොකුම ධනවතුන් ටික විදේශ විශ්වවිද්‍යාලවලට යාවි. ඒ හරහා විශාල දේශීය ධනයක් පිටරවලට යාවි. ඒ තර්කය ගැන අදහස මොකක්ද?
පිටරට යන එක නවත්වන්න අධ්‍යාපනය බිල්ලට දෙන්නේ ඇයි. ලංකාවට කුළුබඩු ගෙන්වනවා, හාල් ගෙන්වනවා, මාළු ගෙන්වනවා. හැමදේම ආනයනය කරලා පිටරටට යන සල්ලි ගැන කතා නොකර ඇයි අධ්‍යාපනයෙන් පිටරට යන මුදල් ගැන කතාකරන්නේ.
රජය දුෂිතයි. රජය හරහා සම්පූර්ණයෙන්ම උසස් අධ්‍යාපනය ලබාදුන්නොත් දුෂණයටත් එක්ක මහා බදු පිරිවැයක් දරන්නට ජනතාවට සිද්ධවේවි නේද?
දුෂණය කියන්නේ ක‍්‍රමයේ ප‍්‍රශ්නයක්. දුෂණය නිසා අධ්‍යාපනය විකිණීම සාධාරණය කරන්න බැහැ. පෞද්ගලික ආයතන දුෂිත ආයතන නෙවෙයිද?
අන්තරය පාරවල් වහගෙන කරන උද්ඝෝෂණ පිළිබඳව විශාල පිරිසක් නොසතුටෙන් ඉන්නවා නේද?
අපටත් එවැනි ප‍්‍රතිචාර ලැබෙනවා. අපි හැම වෙලාවෙම උත්සාහ කරනවා මොන සටනක් කළත් ජනතාව දැනුවත් කරන්නට. ජනතාව අතරට යා හැකි එකම ක‍්‍රමය ඒක. ජනමාධ්‍ය හරහා අපේ කතාව රැුගෙන යන්න බෑ, අපේ සටන්පාඨ මාධ්‍ය හරහා සමාජගත වෙන්නේ නෑ. පාර වැහෙන එක විතරයි සමාජගත වෙන්නේ. එහෙත් කිසිම කෙනෙකුට පීඩාවක් නොවී සටනක් කරන්න හැකියාවක් නැහැ. යම් පිරිසක් පීඩාවට පත්වෙනවා. අපි ඒක පැහැදිලි කරන්න උත්සාහ කරනවා. අපි පිළිගන්නවා පාරේ ප‍්‍රමාද වෙන එක නිසා ඇතිවෙන ක්ෂණික කෝපය සාධාරණයි.
අන්තරයට ටියුෂන්, පෞද්ගලික වෛද්‍ය සේවාවලට විරුද්ධ නොවී පෞද්ගලික විශ්වවිද්‍යාලවලට පමණක් විරුද්ධ වීම කුහකකමක් කියලා චෝදනාවක් එනවා නේද?
අපි ඔය දෙකටම දැඩිව විරුද්ධයි. අපේ මූලිකම සටන් පාඨය නිදහස් අධ්‍යාපනය සහ සෞඛ්‍ය සේවාවන්. එහෙත් අපට ඒකට සටන්පාඨයක් විදියට අරගෙන උද්ඝෝෂණය කරන්න බැහැ. අපට නිශ්චිත සටන්පාඨයක් තියෙන්න ඕනෑ. උසස් අධ්‍යාපනය සහ සයිටම් කියන්නේ ඒ නිශ්චිත සටන්පාඨය. ඒ සටන ජයග‍්‍රහණය කරද්දී අපට පුළුවන් සමාජ මතයක් නිර්මාණය කරන්න. ඒ හරහා එළියේ වාමාංශික ව්‍යාපාර කරන පුළුල් සටනට තල්ලූ‍වක් දෙන්න. සෞඛ්‍යය, පාසල් අධ්‍යාපනය, ප‍්‍රවාහනය ඇතුළු ක්ෂේත‍්‍ර සම්බන්ධයෙන් පුළුල් සංවාදයක් ඇතිවෙන්න ඕනෑ ජාතික තලයේ දේශපාලනයේදී. ඒ සියල්ල සම්බන්ධයෙන් අපට පමණක් සටන් කරන්න බැහැ. ඒකයි අපි නිශ්චිත කාරණයක් සම්බන්ධයෙන් සටන් කරන්නේ.