සමගි ජන බලවේගයේ මන්ත්‍රීවරියක් සහ එජාපයේ සිටි කෙනෙක් විදියට පක්ෂයේ ව්‍යවස්ථාව ගැන හිතන්නේ මොනවාද?
අපි වඩා ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී පක්ෂ ව්‍යවස්ථාවක් සහ දේශපාලන පසුබිමක් වෙනුවෙන් ඉල්ලීම් කළා. මේ පක්ෂ ව්‍යවස්ථාව සකස් කිරීමේදී සියලු මහජන නියෝජිතයන්ගේ අදහස් ලබාගත්තා. වඩාත් ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී ක්‍රමවේදයකට ව්‍යවස්ථාව හැදුණා කියන එක තමයි මට කියන්න තියෙන කාරණාව. වෙනත් කිසිම පක්ෂයක නොතිබුණු විදියේ ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී ව්‍යවස්ථාවක් අපි හැදුවා. වැඩිපුරම සන්තෝස වෙන්න පුළුවන් කාරණාව තමයි හැම කෙනාගේම අදහස් ගත්ත එක.

සජිත් ප්‍රේමදාස මහතා ව්‍යවස්ථාව සකස් කිරීමේ ක්‍රියාවලියේදී මන්ත්‍රීවරුන්ට තින්දු ගන්න ඉඩ දීලා පැත්තකට වුණ බව කියනවා…
ඔව්, හැම කෙනාගේම අදහස් ගත්තා. ඒ අදහස්වලට වටිනාකමක් ලැබුණා. නීතිඥ මණ්ඩලයක අදහස් වෙනම ගත්තා. ජ්‍යෙෂ්ඨයන්ගේ අදහස් වෙනම විමසුවා. අනෙකුත් පක්ෂ එක්කත් කතා කළා. මේ ක්‍රියාවලිය මහමැතිවරණය ඉවරවෙලා සති දෙකකින් තුනකින් විතර පස්සේ තමයි පටන්ගත්තේ. ඒක මාස දෙකතුනක් තිස්සේ හැදුණා. විවිධාකාර සාකච්ඡාවලින් පස්සේ තමයි සම්මත වුණේ.

ඔබ ඇතුළු පිරිසක් කාලයක් තිස්සේ අභ්‍යන්තර ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය වෙනුවෙන් සටන් කළා…
නෑ ඉතින්. සටන් කළා නෙවෙයි. අපට ඕනෑ වුණේ පාක්ෂිකයන්ට සලකන්න පුළුවන් විදියේ පක්ෂ ආකෘතියක් හදාගන්නයි. අපි කවුරුත් කැමතියිනේ පාක්ෂිකයන්ට සලකන්න. ඒක කරන්න පුළුවන් ආණ්ඩු බලය ලැබුණොත්. අපි හැමෝටම ඕනෑ රටේ වෙනසක් ඇති කරන්න. ඒ සඳහා බලය තියෙන ආණ්ඩුවක් ගන්න අවශ්‍යයි. ඒ සඳහා අපි 2010 විතර ඉඳලා දිගින් දිගටම සාකච්ඡා කළා. ආණ්ඩු බලය ලබාගැනීමට සමත් පක්ෂ ආකෘතියක් හදාගන්න අපට ඕනෑ වුණා. ඒත් ඒ කාලයේ එතරම් බලාපොරොත්තු විය හැකි දෙයක් සිද්ධවුණේ නැහැ. එයින් පස්සේ සිද්ධවුණ දේවල් අපි දන්නවානේ.

මෙතැනින් එහාට සමගි ජන බලවේගයේ ඉලක්කය මොකක්ද?
අපි පක්ෂය පිහිටෙව්වේත් මාර්තු 03 වැනිදා වගේ. තවම පක්ෂයට අවුරුද්දක්වත් නෑ. ඒ අනුව අපි පක්ෂයක් විදියට තවත් සමාජය ඉදිරියට යා යුතුයි. අපේ බලාපොරොත්තුව 2024 ජනාධිපතිවරණය ජයගැනීම. මේ තියෙන ක්‍රමය තුළ ජනාධිපතිවරණයක් ජයගැනීම තමයි ඕනෑ පක්ෂයක මූලික බලාපොරොත්තුව වන්නේ. ජනාධිපතිවරණයක් දිනන්නේ නැතිව වැඩකටයුතු කරන්න අමාරුයි. ගිය අවුරුද්දේ ජනාධිපතිවරණයේදී ජනතාවට බොරු පොරොන්දු දුන්නා. බොරු මත පැතිරවූවා. දැන් ජනතාවට ඒවා වැටහෙමින් තියෙනවා. අපේ අරමුණ ජනතාවට තවදුරටත් ඇත්ත පහදලා 2024 දී බලය ගැනීම. ඊට පෙර එන හැම මැතිවරණයකදීම අලුත් පක්ෂයක් හැටියට ස්ථාවර කරගැනීමේ උත්සාහයක් තියෙනවා. එක්සත් ජාතික පක්ෂයට අවුරුදු හැත්තෑදෙකක ඉතිහාසයක් තියෙනවා. ශ්‍රීලනිපයටත් එහෙමයි. අපේ පක්ෂයට තවම අවුරුද්දක්වත් නෑ. අපේ පක්ෂය ගැන විශ්වාසයක් ඇති කරලා ජයග්‍රහණය ලැබීමේ වුවමනාව අපට තියෙනවා.

වත්මන් ආණ්ඩුව පත්වුණාට පස්සේ අධිකරණය ගැන බොහෝ සංවාද ඇති වුණා. හිටපු අධිකරණ ඇමතිනියක් ලෙස ඒ ගැන දකින්නේ කොහොමද?
2015ට ඉස්සෙල්ලා තිබුණ තත්වයට ආපහු අධිකරණය ගෙනයෑමේ උත්සාහයක් තියෙන්නේ. 20 සශෝධනය ගෙනාවේ ඒකට. ව්‍යවස්ථාව සංශෝධනය කරලා අලුත් ව්‍යවස්ථාවක් ගේනවා කියලයි හැටනවලක්ෂයක් ජනතාවට බලාපොරොත්තු දුන්නේ. එසේ නොවී ජනතාවගේ බලාපොරොත්තු කඩ කළා. අධිකරණ ස්වාධීනත්වය විනාශ කරන තත්වයකට තමයි ඉස්සෙල්ලාම 20 වැනි සංශෝධනය ගෙනල්ලා අඩිතාලම දාගත්තේ. කොටින්ම කීවොත් අග්‍රවිනිශ්චයකාරවරයාට ඉදිරිපත් කළ කෙටුම්පතේ සඳහන් නොවූ විදියට විනිශ්චයකරුවන් වැඩි කිරීමට 20 වන සංශෝධනයෙන් පියවර ගත්තා. අභියාචනාධිකරණයට පත් කළ විනිසුරුතුමන්ලා පිළිබඳ ගැටලුවක් තියෙනවානේ.

ඒ ගැටලුව මොකක්ද?
පත්කිරීම්වලදී සලකා බැලුවේ ජ්‍යෙෂ්ඨත්වයද, කාර්යක්ෂමතාවද, අගවිනිසුරුවරයාගේ නිර්දේශයද කියන එක පැහැදිලි නැහැ. ඔන්න ජ්‍යෙෂ්ඨත්වය අනුව කිහිපදෙනෙක් අරගෙන. ඒත් එක් තැනක ඉඳන් ජ්‍යෙෂ්ඨත්වයේ පිළිවෙළ කැඩිලා. ජ්‍යෙෂ්ඨත්වය අනුව නම් එන්න ඕනෑ පස්දෙනෙක් විතර හලලා. 15 වැනියා වෙනකල් අරගෙන. එතකොට හැලුණු අය හැලුවේ ඇයි, තෝරාගත් අය තෝරාගත්තේ ඇයිද කියලා පැහැදිලි කිරීමක් නැහැ. ඒක රහසක්. හේතුව ඕනෑම එකක් වෙන්න පුළුවන්. මේවායින් පණිවිඩයක් යනවානේ. අපට ඕනෑ විදියට හිටියොත් තමයි අධිකරණයේ උසස්වීම් ලැබෙන්නේ කියලා.

විසිවන සංශෝධනය ගෙනාවේ ඒ වෙනුවෙන්…
හේතු පැහැදිලි නොකර ජනාධිපතිවරයා තනිවම පත් කරන ක්‍රමය වෙනස් කරලා තමයි ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථා සභාව ඇති කළේ. ජනාධිපතිවරයා කරන නාමයෝජනාවක් සම්බන්ධයෙන් නිර්දේශ කිරීමේ බලයක් ව්‍යවස්ථාදායක සභාවට තිබුණා. මමත් ඒකේ කෙටි කාලයක් හිටියා. අපි ඒ වෙලාවේත් හැම නිර්දේශයක් සම්බන්ධයෙන්ම සලකා බැලුවා. මොකක් හරි පත්කිරීමක ගැටලුවක් තිබුණොත් නැවතත් ජනාධිපතිතුමාට ලියලා ඇරියා. ඒත් දැන් තියෙන්නේ උපදේශන සභාවක් කියලා එකක්. ඒකේ සාමාජිකයන් පස්දෙනෙක් ඉන්නේ. ඒ පස්දෙනා නිරීක්ෂකයන් හැටියට ඉන්නේ. එයාලා බලාගෙන ඉන්න එක විතරයි කරන්නේ.

අධිකරණ ස්වාධීනත්වය ගැන අවිශ්වාසය ඇති වෙන්න පටන්ගත්තේම එම අමාත්‍යධුරය ජනාධිපතිවරයාගේ
පෞද්ගලික නීතිඥයාට දුන්න වෙලාවේ…
අධිකරණ ස්වාධීනත්වය ගැන කිසිම උනන්දුවක් නෑ. අධිකරණ ඇමතිවරයාම පාර්ලිමේන්තුවේදී කීවා ජනාධිපතිවරයාගේ නඩු 35ක් වෙනුවෙන් තමන් පෙනී හිටපු බව. එහෙම කෙනෙක් ඉන්නකොට අධිකරණයේ ස්වාධීනත්වය ගැන මිනිසුන්ගේ විශ්වාසයක් ඇති වෙන්නේ කොහොමද? මා පැහැදිලිව කියන්න ඕනෑ, මට ඔහු ගැන පුද්ගලික වෛරයක් නැති බව. ඒත් මම අධිකරණ අමාත්‍යධුරයේ ඉන්නකොට තිබුණු තත්වයට වඩා සම්පූර්ණයෙන් වෙනස් තත්වයක් තමයි දැන් පේන්න තියෙන්නේ.

යුක්තිය ඉටුවේවි කියන හැඟීම දැන් නැතිවෙලා…
හොඳම උදාහරණය තමයි මහබැංකු බැඳුම්කර සිදුවීම. ඒ වංචාව සිදු වුණේ අපේ ආණ්ඩුවක් කාලයේමයි. ඒත්, අපේ ආණ්ඩුවක් තිබුණු කාලයේදී ඒකට යුක්තිය ඉටුවේවි කියලා යම් විශ්වාසයක් තිබුණා නම් ඒකත් දැන් නැතිවෙලා ගිහින්. මහ බැංකු චෝදනාව තියෙන ආණ්ඩුවක් බලයේ ඉන්නකොටම ඒ ගැන පරීක්ෂණ පටන්ගත්තා. වාර්තා එළියට ආවා. ඒ වාර්තා ප්‍රසිද්ධ කළා. අවුරුදු එකහමාරක් විතර ඒ සැකකරුවන් විදියට හිටපු අය රිමාන්ඞ් බන්ධනාගාරගත වුණා. නීතිපති ඒ සම්බන්ධයෙන් කටයුතු කරමින් හිටියා. මට කියන්න තියෙන්නේ මෙච්චරයි. බැඳුම්කරය ගැන කාටවත් අලුතින් කරන්න දෙයක් තිබුණේ නැහැ. ඒ කාරණා ඔක්කොම මම කරලා තිබුණේ. නඩු දාන එක විතරයි ඉතිරිවෙලා තිබුණේ. හිටපු ආණ්ඩුවට තිබුණු චෝදනා ගැන එහෙම අවිශ්වාස නම්, වත්මන් ආණ්ඩුවේ ඇමතිවරුන්ට තියෙන චෝදනාවලට යුක්තිය ඉටු වේවි කියලා බලාපොරොත්තු වෙන්නේ කොහොමද? සමහර ඇමතිවරුන්ගේ ව්‍යාපාරවල බදු ගෙවීම් පැහැරහැරීමේ සිදුවීම් වාර්තා වුණා. තව සමහර හිතවතුන් ඇන්ටිජන් කට්ටල ගෙන්වීම ගැන මගඩියක් වාර්තා වුණා. විවිධ ඇමතිවරුන්ගේ විවිධ කතා වරින් වර එළියට ආවා. ඒත් ඒවා ගැන අධිකරණ ක්‍රියාවලියක් ගනීවි කියලා විශ්වාස කරන්න බෑ.

විශ්වාසය නැති වෙන්නේ කොතැනින්ද?
අපි කලින් කතා කළ හේතු එක පැත්තකින්. ඊට අමතරව පහුගිය දවස්වල දුන් තීන්දු දකිනකොට, තමන් කැමති අය කැමති ක්‍රමවලට උසස් අධිකරණවලට පත් කරනකොට ඒ විශ්වාසය නැතිවෙනවා. මිනිසුන්ගේ විශ්වාසය දියවෙලා යනවා.

ඔබ අධිකරණ ඇමති විදියට හිටපු කාලයේ ජනාධිපතිවරයාගේ කැමැත්තට එරෙහි තීන්දු අධිකරණයෙන් දුන්නා…
ජනාධිපතිවරයාට විරුද්ධව ගිහින් තීන්දුවක් දුන්න අවස්ථාවක් තමයි 2018 ඔක්තෝබර් මාසයේ ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථා කුමන්ත්‍රණය වෙලාවේ ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණ තීන්දුව දුන් වෙලාව. මට කිසිම බයක් සැකක් නැතිව කියන්න පුළුවන් මම හිටපු කාලේ අධිකරණය ස්වාධීනයි කියලා. අපි අධිකරණයට කිසිම බලපෑමක් කළේත් නැහැ. කරන්න වුවමනාවක් තිබුණේත් නැහැ. එහෙම බලපෑම් කළ බව කියනවා නම් ඕනෑ කෙනෙකුට ඒවා හෙළිදරව් කරන්න කියනවා. මට තිබුණ වගකීම තමයි 2015 ජනාධිපතිවරණයේදී ජනතාවට දුන්න පොරොන්දුව ඉටු කරන්න පසුබිම සැකසීම. දිගටම ඉල්ලූ දෙයක් තමයි රටේ මුදල් අවභාවිත කරන මහාපරිමාණ වංචා කළ, නාස්ති කළ අයුතු විදියට සම්පත් පාවිච්චි කළ අය ගැන විශේෂ මහාධිකරණ ඇති කරලා නඩු පවරන්න කියලා. මගේ කාලසීමාවේ දිනපතා නඩු අහන ත්‍රිපුද්ගල මහාධිකරණ පිහිටුවන්න කටයුතු කළා. ඒ වැඩකටයුතු ආරම්භ කළේ විජයදාස රාජපක්ෂ මහත්තයා. මම ඒවා ඉදිරියට ගෙනිච්චා. ඒකෙදී අපි කිසිම පුද්ගලයෙක් ඉලක්ක කරගත්තේ නැහැ. ඒ අධිකරණ ස්වාධීනව කටයුතු කළේ.

අධිකරණය ගැන විශ්වාසය නැති වීමත්, දේශපාලන නායකයන් ගැන විශ්වාසය නැති වීමත් එක්ක අරාජික ස්වභාවයක් ඇතිවේවි නේද?
මිනිසුන්ගේ ඒ මානසිකත්වය සාධාරණයි. හැට නවලක්ෂයක් ජනතාව රැවැට්ටුවානේ. ජනාධිපතිවරයෙක් පත් කරගන්නට බොරු කීයක් කිව්වාද? රටේ බොරු මත හැදුවා. බොරු වැඩසටහන් කළා. අනූපහේ චන්ද්‍රිකා මැතිනිගේ කාලේ අත්සන් කළ සෝෆා ගිවිසුම අපි අත්සන් කළා වාගේ බිය මැව්වා. දෙදාස් හතේ ගෝඨාභය රාජපක්ෂ මහත්තයා අත්සන් කළ ඇක්සා ගිවිසුම අපි අත්සන් කළා වාගේ බිය ඇවිස්සුවා. මහින්ද රාජපක්ෂත් ඉල්ලපු එම්සීසී ගිවිසුම ගැන බය මැව්වා. ඒ ඔක්කොම හරි කියමුකෝ, කැලණි ගඟෙන් නාගයෙක් මවන තරම් පහත් තැනකට වැටුණානේ. රට විකුණනවා කිව්වා. අපි බුද්ධාගම විනාස කරනවා කිව්වා. වඳ සැත්කම් ගැන කිව්වා. අදටත් ඒ වඳ සැත්කම් කළාය කියන වෛද්‍යවරයා ගෙනැත් පරීක්ෂණ අවසන් කරලා නෑ. අධිකරණයේදී කිසි දෙයක් ඔප්පු කරලා නෑ. ඒ සිද්ධිය වෙනුවෙන් විශාල මහන්සියක් අරන් වැඩ කළ කෙනෙක් දැන් ඇමතිවරයෙක් වෙලා ඉන්නවා. දැන් වඳ බෙහෙත් නෑ. මිනිසුන් නොමඟ යැව්වා. මිනිසුන් රැවටුණ රැවටිල්ල නිසා තවමත් ඔවුන් කරවලා අතෑරියා වගේ. 2014ට කලින් තිබුණු තත්වෙට දැන් රට ආයෙමත් පත්වෙලා. දැන් මිනිසුන් හිතන්නේ එයත් එකයි, මෙයත් එකයි කියලා.

මිනිසුන් එහෙම හිතන පසුබිමක, සමගි ජන බලවේගයේ අය බලය ගන්නේ මිනිසුන්ට මොනවා කියලාද?
බොරු කියන්න, බොරු මතයක් හදන්න ඕනෑ නැහැ. බය අවුස්සන්න ඕනෑ නැහැ. බුද්ධිමත් ජනතාවක් හැටියට රුපියල් පන්දාහට, දහදාහට, සමෘද්ධි මල්ලට රැවටෙන්නේ නැති ස්වාධීන පුරවැසියන් ඉන්න රටක් වෙනුවෙන් අපි පෙනී ඉන්නවා. අපේ පක්ෂයේ කාර්යභාරය මිනිසුන් රැවටීම නෙවෙයි, ඇත්ත ගැන දැනුවත් කිරීම.■