■ ප්‍රියන්ජිත් ආලෝකබණ්ඩාර

අද තමන්ටම කියලා නිර්මාණ නැතිව ජනප්‍රිය ගායක ගායිකාවන්ගේ ගීත ගායනා කරන පිරිසක් ඉන්නවා. සමහර ගායකයන් ඒකට විරුද්ධයි. සමහරුන් එතරම් ගණන් ගන්නේ නැහැ…
මුල් නිර්මාණකරුවන්ට ගෞරවය දෙන්න ඕනෑ. ඒ කාලේ ගුවන් විදුලියේ ගීතයක් ප්‍රචාරය වුණාම ගීතයේ පද රචකයා, තනු නිර්මාණකරුවා හා ගායකයා කියන සියලු දෙනාගේ නම් කියලා තමයි ගීතය ප්‍රචාරය කළේ. අද වෙන කොට ඒ තත්වය වෙනස් වෙලා. අද ගීතය ප්‍රචාරය වෙනවා ලිව්වේ කවුද, කිව්වේ කවුද, තනු නිර්මාණ කළේ කවුද කියන්නේ නෑ. ඒ නිසා සමහර ගීතවල සැබෑ අයිතිකරුවා කවුද කියන්න අලුත් පරම්පරාව දන්නේ නැති තත්වයට පත්වෙලා. අද ගායන හැකියාව තියෙන දක්ෂ ළමයි ඉන්නවා. ඒ අයගෙන් බොහෝ දෙනෙක් ගායනා කරන්නේ ජනප්‍රිය ගායක ගායිකාවන්ගේ ගීත. රියැලිටි තරගයකදි ජනප්‍රිය ගීතයක් ගායනා කරලා ප්‍රේක්ෂක ප්‍රසාදය දිනා ගත්තාට කමක් නෑ. ගෞරවය දෙන්න ඕනෑ.
ප්‍රසංග වේදිකාවේ නැගලා දිගින් දිගටම ජනප්‍රිය ගායක ගායිකාවන්ගේ ගීත ගායනා කිරීම නම් වැරදියි. ඇතැම් සංදර්ශනවලට අපි යනකොට ඒ වගේ අය ඇවිල්ලා අපේ ගීත ගායනා කරලා බැහැලා ගිහිල්ලා ඉවරයි. එහෙම සිද්ධි පහුගිය කාලේ සිද්ධ වුණා. යම් ප්‍රසිද්ධියක් ලැබුණාට පස්සේ ඒ අය තමන්ගේම නිර්මාණ කරන්න මහන්සි ගන්න එක හොඳයිනේ. ජනප්‍රිය අයගේම ඒවා කියන්න ගියාම ඔවුන්ගේ දක්ෂතාවෙන් සමාජයට වැඩක් වෙන්නේ නෑ.
අපිත් සංගීත ක්ෂේත්‍රයට පිවිසුණු මුල් කාලේ මිල්ටන් පෙරේරා, මොහිදීන් බෙග්, එම්.එස්. ප්‍රනාන්දු වගේ ප්‍රවීණ අයගේ ගීත ගායනා කළා. හැබැයි අපි ඒ මත්තෙම හිටියේ නෑ. ගී පද රචකයෝ හොයාගෙන, ගීත හොයාගෙන, තනු නිර්මාණය කරගෙන මහන්සි වෙලා අපේම ගීත අපි නිර්මාණය කරගත්තා. තමන්ගේම ජනප්‍රිය සිංදු එකතුවක් හදාගැනීම වෙහෙසක් දරන්න ඕනෑ දෙයක්. ඒත්, ඒක තමයි සිද්ධවෙන්න ඕනෑ. ඒ නිසා තමයි අපට මේ වගේ දුරක් එන්න පුළුවන් වුණේ.

දැන් හැදෙන සිංදුවල පදමාලාවල අඩුවක් තිබුණා…
අපේ වාසනාවට අපට හොඳ ගී පද රචකයෝ මුණගැහුණා. කරුණාරත්න අබේසේකර, ප්‍රේමකීර්ති ද අල්විස්, කේ.ඩී.කේ. ධර්මවර්ධන වගේ දක්ෂ ගී පද රචකයෝ ඒ කාලේ හිටියා.
මුල්ම කාලේ මට ගීත ලියලා දුන්නේ රෝහණ මද්දුමරාල කියලා කෙනෙකුයි, ප්‍රේමසිරි විජේතුංග කියලා කෙනෙකුයි. ‘අඳුර අඳුර මගේ’ ගීතය ලියලා දුන්නේ රෝහණ මද්දුමරාල. ගුවන් විදුලියට සම්බන්ධ වුණාට පස්සේ තමයි අනෙක් ප්‍රවීණයන් මුණගැහුණේ. ධර්මරත්න පෙරේරා තමයි ‘ලිහිණි රෑන පියා සලන්නේ’ ගීතය ලියලා දුන්නේ. ඒ ගීතය බොහෝ ජනප්‍රිය වුණා. සරත් දසනායක, ක්ලැරන්ස් විජේවර්ධන, ස්ටැන්ලි පීරිස් වගේ සංගීතඥයන් මුණගැහුණා.
ගුවන් විදුලියේ මගේ ගීත ප්‍රචාරය වෙන්න ගත්තාම විජේපාල හෙට්ටිආරච්චි මහත්තයා ක්ලැරන්ස්ට කියලා තියෙනවා, ප්‍රියා සූරියසේන තියලා අලුත් කෙනෙක් ඉන්නවා එයාට ගීත හතරක් හදලා දෙන්න කියලා. ඒ ගීත හතර කළේ ග්‍රැමෆෝන් තැටියකට. පැතුම් පිරීලා, සැන්දෑ යාමේ, ඈත රන් විමන්, රටකින් එහා කියන ගීත හතර තමයි ඒ. ඒ අතරින් රටකින් එහා ගීතය බොහෝ ජනප්‍රිය වුණා. සංදර්ශන සඳහා විදේශ සංචාරවලදී අනිවාර්යයෙන් ඉල්ලන ගීතයක් බවට රටකින් එහා ගීතය පත් වුණා. මගේ පළමු කැසට් පටය කළේ විජය රාමනායක මහත්තයා. ඒකේ නම ‘මගේ ළමැද සුව යහනක්.’ ආදරණීය නේරංජනා, මගේ ළමැද, සඳ තාරකා, ඇසුරින් මිදීලා ආපසු එනවා, ඈත හිමගිරි වළලු යායේ, මා දෑතේ වෙලී, සුදුවත කමලේ වගේ ගීත තමයි ඒ කැසට් පටයේ තිබුණේ. ස්ටැන්ලි පීරිස් ඒ කැසට් පටියට ගීත හයක් කළා. සරත් දසනායක ගීත හයක් කළා. බොරැල්ලේ ජෝ නෙත් ශබ්දාගාරයේ තමයි පටිගත කළේ. ඒ කැසට් පටයේ පටිගත කිරීම් ශිල්පියා ඩොනල්ඩ් අයිවන්. මගේ ළමැද, හැරදා විමන් වගේ ජනප්‍රිය ගීත කිහිපයක් ඔහු ලියුවා. මමම තනු නිර්මාණ කරගත්ත මගේ ගීතත් ඒ අතර තියෙනවා. හෙට දවසේ අප දෙදෙනා, අඳුර අඳුර මගේ, සරතැස නිවා කියන ගීතවල තනු නිර්මාණය කර ගත්තේ මමමයි.

කුඩා කාලයේදීම ඔබ ගායකයෙක් ලෙස ගම් පළාතේ ප්‍රසිද්ධියක් ලැබුවාලු…
ඒ කාලේ එඩී ජයමාන්න මහත්තයා වගේම එයාගේ කොළොම්පුරේ ශ්‍රියා ගීතයත් බොහෝම ජනප්‍රියයි. නාත්තන්ඩිය සිංහල මිශ්‍ර පාඨශාලාවේදි මම ඔය ගීතය කෑ ගහලා කිව්වා. එතකොට මට අවුරුදු අටක් විතර ඇති. හය වසරට මාදම්පේ මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයට ඇතුළු වෙන්න සිංදු කියපු එක බලපෑවා. නාත්තන්ඩිය මිශ්‍ර පාඨශාලාවෙ විදුහල්පතිතුමා මේ ළමයා හොඳ කල්ක්‍රියාවෙන් යුතු ළමයෙක් කියලා නිර්දේශ කරලා ලියුමක් දුන්නා. හයේ පංතියේදි දක්ෂතා අනුව ළමයි තෝරනවා. චිත්‍ර, නැටුම්, සංගීතය අනුව ළමයි වෙන් කළා. මාදම්පේ මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයේ මහීපාල මාස්ටර් මා සංගීත පංතියට ගත්තා. සාමාන්‍ය පෙළ වෙනකන් ජල තරංග, තබ්ලාව, වයලීනය පුරුදු වුණා. ඒකට කිව්වේ හින්දුස්තානී සංගීතය කියලා. සංගීතය ඉගෙනගෙන පරීක්ෂණ සියල්ල සමත් වුණා. ඒ කාලේ සංගීතයෙන් ඉහළට යන්න විශ්වවිද්‍යාල තිබුණේ නෑ. පල්ලියේ මංගල්ලේ, පන්සලේ සල්පිල්වල, දහම් පාසලේ වැඩසටහන්වලදි ගීත ගායනා කරන්න අවස්ථාව ලැබුණා. ඒ තැන්වල මම බෙග් මාස්ටර්ගේ ‘තනිවයි උපන්නේ තනිවයි මැරෙන්නේ..’ ගීතය ගායනා කළා. ඒ නිසා නාත්තන්ඩිය පැත්තේ මට පොඩි ජනප්‍රියකමක් ඇති වෙලා තිබුණා. ‘ඔයා බෙග් මාස්ටර් වගේම කියනවා, ගුවන් විදුලියේ පරීක්ෂණේට ඉල්ලන්න’ කියලා වැඩිහිටියෝ කිව්වා. බෙග් මාස්ටර්ගේ අවසාන කාලේ වගේ මටත් එයා එක්ක එක බස් එකේ ගිහින් සංදර්ශනවලට සහභාගි වෙන්න අවස්ථාව ලැබුණා. ජෝති, හරුන් ලන්ත්‍රා, මිල්ටන් පෙරේරා, ලතා වල්පොල, ධර්මදාස වල්පොල ජෝඩුව, සුජාතා අත්තනායක, ෆ්‍රෙඩී සිල්වා මේ හැමෝම යන්නේ එක බස් එකේ. ඈත පළාත්වලට යනවා. අනුරාධපුරය, පොළොන්නරුව, ඇඹිලිපිටි, මොනරාගල වගේ පැතිවලට යනවා. ඒ ගමන්වලදි ජෝති අයියා මාත් එක්ක ඉතාම මිත්‍ර වුණා.

නාත්තන්ඩියේ ඉඳලා ගුවන් විදුලියට කොහොමද සම්බන්ධ වුණේ?
ගුවන් විදුලියට සම්බන්ධ වෙන්න කැමතියි කියලා මම මහීපාල මාස්ටර්ට කිව්වා. මාස්ටර් දන්නවා මට හොඳට සිංදු කියන්න පුළුවන් කියලා. ‘සරල ගී පරීක්ෂණය, ශ්‍රී ලංකා ගුවන්විදුලි සංස්ථාව, කොළඹ 7’ කියලා ගුවන් විදුලියේ සරල ගී පරීක්ෂණයට ඉල්ලන්න කියලා මාස්ටර් කිව්වා. මමත් ලියමනක් දැම්මා. ඒ අනුව සරල ගී පරීක්ෂණයට සහභාගි වෙන්න කියලා මට පිළිතුරක් ලැබුණා. මම අම්මාගෙන් මග වියදම් ඉල්ලගෙන ගුවන් විදුලියට ඇවිල්ලා හොයලා බලනවා කවද්ද පරීක්ෂණය තියෙන්නේ කියලා. ඔහොම කාලයක් ගෙවිලා ගියා. පරීක්ෂණේට එන්න කියලා ලියුමක් ආවාම සිංදු කිහිපයක් පුහුණු වෙලා ගිහින් සහභාගි වුණා. ඒ 1968 අවුරුද්දේ. සරල ගී පරීක්ෂණයෙන් මම සමත් වුණා. අපට කලින් සනත් නන්දසිරි, වික්ටර් රත්නායක, මර්වින් පෙරේරා, රූපා ඉන්දුමතී වගේ අය ජනප්‍රිය තලයේ හිටියා. මිල්ටන් මල්ලවාරච්චි ගීත ගායනා කරලා වසර දෙකක් විතර යනකොට එයාගේ ගීත ජනප්‍රිය වෙන්න පටන් ගත්තා. ඔරුවක පාවෙන, මේ මැයි ගහ යට, මංගලේ නෙත් මංගලේ ගීතවලට පස්සේ හෙට දවසේ අප දෙදෙනා, සරතැස නිවා ඇතුළු මගේ ගීත හතරක් සරල ගීත ලෙස ජනප්‍රිය වෙන්න පටන් ගත්තා.

ගායකයෙක් ලෙස අප ඔබව හඳුනාගෙන තිබුණත් ජනප්‍රිය සිංහල ගීත බොහෝමයක තනු නිර්මාණකරුවා ඔබ?
කටුනේරිය මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයේ ඉඳලා සංගීත ගුරුවරයා ලෙස කැලණිය ගුරුකුලේට මාරුවක් ලැබුණා. කැලණියේ ගුරුකුලේ සංගීත ගුරුවරයෙක් හිටියා. එයා තමයි මර්වින් පෙරේරා. අපි ගුරුකුලේ සංගීත පංති බෙදාගෙන උගන්වමින් ඉන්නකොට මම මර්වින් අයියගෙන් ඇහුවා මර්වින් අයියේ මම ඔයාට සිංදුවක් කරන්නද කියලා. උඹ හදපන් මම කියන්නම් කියලා මර්වින් අයියා කිව්වා.
කපිල කුමාර කාලිංග එතකොට වැඩ කළේ රජයේ චිත්‍රපට අංශයේ. එයා මට ගීතයක් ලියලා දුන්නා. ඒක බලලා මම ඇහුවා මේක මර්වින් පෙරේරාට කියන්න දෙන්නද කියලා. කපිල බොහෝම කැමැත්තෙන් හා කිව්වා. බොරැල්ලේ ජෝනෙත් ශබ්දාගාරයේ තමයි ගීතය පටිගත කළේ. ඒක තමයි මම තනුව නිර්මාණය කරලා මර්වින් පෙරේරා ඉතාම අගේට ගයපු ‘නිමා නොවන පෙම් හැඟුම්, මහා සමුදුරක් ලෙසින්’ කියන ගීතය. අපි කවුරුවත් මුදල් බලාපොරොත්තුවෙන් කළ දේවල් නෙමේ. ඒ ගීතය අතිශයින් ජනප්‍රිය වුණා. මම ඇන්ටන් ජෝන්ට, එම්.එස්. ප්‍රනාන්දුට, ධනපාල උඩවත්තට ගීත හදලා තියෙනවා. ජෝතිපාල මහත්තයාට ‘වට පිට බලන් ඉන්න’ කියන ගීතය ඇතුළුව ගීත කිහිපයක් කරලා තියෙනවා. පුන්සිරි සොයිසාගේ ‘අඳුර නසන්නට’ ගීතය මම කළේ. මර්වින් මිහිඳුකුලගේ ‘එදා පෙම්වතුන්’ ගීතය ඇන්ටන් සේනානායකගේ ‘දුරක පාවී ගියා’ ගීතය මම කළේ. ඒ වගේ බොහෝ අයට ගීත හදලා දීලා තියෙනවා.

ඔබට ප්‍රේමකීර්ති ද අල්විස් ගීත කිහිපයක්ම ලීවා නේද?
ප්‍රේම් අයියා ක්ෂණිකව ගීත ලියන්න අපූරු හැකියාවක් තිබුණු කෙනෙක්. ගුවන් විදුලියේ කවුරුවත් හිටියේ නැති සෙනසුරාදා දවසක පටිගත කිරීම් මැදිරිය හිස්ව තිබුණා. වාදක මණ්ඩලය හිටියේ නෑ. ප්‍රේම් අයියයි, මමයි, යූ ආරියවිමලුයි, සැක්සෆෝන් වාදකයෙක් වූ රංජිත් පෙරේරයි එක් වෙලා ගීතයක් හැදුවා. ප්‍රේම් අයියා ගීතය ලිව්වා. මම තනුව දාලා කිව්වා. රංජිත් පෙරේරා බොක්ස් ගිටාර් එක ගැහුවා. එකම වාදන භාණ්ඩය. මේ ගීතය අහපු, අහපු රසික රසිකාවෝ මේ ගීතය නැවත ප්‍රචාරය කරන්න කියලා ගුවන් විදුලි සංස්ථාවෙන් ඉල්ලන්න පටන් ගත්තා. අපි එතකොට හිටිය සංගීත පාලක ඩන්ස්ටන් ද සිල්වාගෙන් ඉල්ලීමක් කළා. එයා රෙකෝඩ් ලයිබ්‍රරියට ඇවිල්ලා සිංදුව අහලා බලලා ගිටාරයක් එක්ක විතරක් වුණාට කමක් නෑ, සිංදුව හොඳයි කියලා ප්‍රචාරය කරන්න අවසර දුන්නා. ඒ ගීතය තමයි ‘ආදරණීය නේරංජනා.’

කරුණාරත්න අබේසේකර එකම ගීතයයි ඔබට රචනා කර තිබෙන්නේ?
මම එයාට කියලා ගීතයක් ලියා ගන්න ටිකක් මහන්සි වුණා. ගුවන් විදුලියට ඇවිත් බැලුවාම එයා වෙන වෙන වැඩසටහන්වලට ගිහින්. නැත්තං චිත්‍රපටියක සිංදුවක් ලියන්න ස්ටූඩියා් එකකට ගිහිං. මම කිහිප වතාවක් කරු අයියා හම්බ වෙන්න ඔහුගේ ගෙදරට ගියා. ගියාට එයා ගෙදර නෑ. පස්සේ මට ගෙදර ඇවිත් එයාව හම්බ වෙන්න කියලා දිනයක් ලැබුණා. එදා මම කරූ අයියගේ ගෙදර ගිහින් දොරට තට්ටු කරලා ඈතින් හිටගෙන හිටියා. කරු අයියාගේ නෝනා ඇවිත් දොර ඇරලා මම දැක්කාම, සිංදුවක් ලියාගන්න ළමයෙක් ඇවිල්ලා ඉන්නවා කියලා කරු අයියට කිව්වා. කරු අයියා ඇවිත් බලලා කවුද මේ, මොකටද ආවෙ? කියලා සැරට ඇහුවා. මම ගුවන් විදුලියේ සරල ගී සමත් වෙලා තියෙනවා. ගීතයක් ලියා ගන්නයි ආවේ කියලා මම කිව්වා. ආ මට ඔයා ගැන කියලා තියෙනවා. මම ඔයාට සිංදුවක් දෙන්නම් කියලා ලොකු පොතක් පෙරලලා කරූ අයියා වචන ටිකක් මට දුන්නා. බලපු ගමන් මට තේරුණා මට ඒක කියන්න පුළුවන් කියලා. ඒකට මම තනුවක් දාලා ගායනා කළා. ඒක තමයි ‘ඉස්සර මා ඔබ දකින්න ආවේ මුව සරසාගෙන සිනහවකින්’ කියන ගීතය. මම ඒ ගීතය ගුවන් විදුලිය වෙනුවෙන් ගැයුවා. හැබැයි ජනප්‍රිය වෙයි කියලා හිතුවේ නෑ. ඒ ගීතය අතිශයින් ජනප්‍රිය වුණා. එච්චරයි කරූ අයියාගේ පදමාලා මම ගයලා තියෙන්නේ.
අපේ තාත්තාගේ ගීතයක් ඔයා කිව්වා නේද, මම හරිම ආසයි ඒ ගීතයට කියලා පස්සේ කාලෙක කරු අයියාගේ පුතා දිලීප අබේසේකර හම්බවෙලා මට කිව්වා.■