• පසුගිය සතියේ බුදුපිළිමයකට හානි කිරීමක් සිදු වූ අවස්ථාවේ සමාජ මාධ්‍යවල උණුසුම් අදහස් දක්නට ලැබුණි. පසුව හෙළි වූ ආකාරයට එම බුදු පිළිමයට හානි කර තිබුණේ මත්ද්‍රව්‍යයට ඇබ්බැහි වූවෙකු මිස ආගමික අන්තවාදී අරමුණක් තිබුණු අයෙක් නොවේ.

පසුගිය සතියේ මුස්ලිම් ජාතිකයෙකු සමාජ මාධ්‍යවල කළ අදහස් දැක්වීමක් නිසා, ඔහු සිවිල් හා දේශපාලන අයිතිවාසිකම් පනත යටතේ අත්අඩංගුවට ගෙන තිබුණි.

මුහුණු පොතේ වීඩියෝවක් පළ කරන ලද තවත් මුස්ලිම් ජාතිකයෙකු අත්අඩංගුවට ගෙන ඇත. අත්අඩංගුවට ගෙන තිබුණේ මෛත්‍රීපාල සිරිසේනගේ ආධාකරුවෙකු ලෙස දේශපාලනය කර ඇති ෆසාල් මොහොමඩ් නිසාර් ය. ෆසාල් දේශපාලන වශයෙන් ක්‍රියාකාරී, දේශපාලන බලය හිමි කණ්ඩායම් ඇසුරු කරන බව සමාජ මාධ්‍යවල පෙන්වන්නට උත්සුක වූ කෙනෙකි.
ෆසාල් අත්අඩංගුවට ගෙන තිබුණේ අයිසීසීපීආර් හෙවත් සිවිල් හා දේශපාලන අයිතිවාසිකම් ප්‍රඥප්තිය පනත යටතේය. අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව අත්අඩංගුවට ගැනීම සිදු කර තිබුණි. ෆසාල් කොළඹ ප්‍රධාන මහේස්ත්‍රාත් මොහොමඩ් මිහාර් වෙත ඉදිරිපත් කර තිබුණි. ජනවාරි 18 වනදා දක්වා රක්ෂිත බන්ධනාගාරගත කරන ලෙස එම මහේස්ත්‍රාත්වරයා නියම කළේය.
අධිකරණය හමුවේ කරුණු ඉදිරිපත් කළ අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුවේ නිලධාරීන් කියා තිබුණේ ෆසාල් ජාතීන් අතර සුහදතාව බිඳවැටෙන අන්දමට, භික්ෂූන් ඇතුළු විවිධ පාර්ශ්වවලට අපහාස වන ආකාරයෙන් අදහස් පළ කර ඇති බවය. ඊට අමතරව මෙම අදහස් දැක් වූ පුද්ගලයා විශාල ධනවතෙකු මෙන් සමාජ මාධ්‍ය ඉදිරියේ පෙනී සිටියත් ඔහුගේ ව්‍යාපාර බිඳවැටී තිබෙන බවත්, නීති විරෝධී මාර්ගයකින් මුදල් ලැබෙනවාදැයි සැකයක් පවතින බවත් අපරාධ පරීක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව කියා තිබුණි.
මෙම ෆසාල් අවසන් වරට ෆේස්බුක්හි පළකරන ලද වීඩියෝවක් අත්අඩංගුවට ගැනීමට ආසන්න හේතුව යැයි සැලකිය හැක. එම වීඩියෝවෙහි ඔහු කරන ලද අදහස් පළකිරීම දරුණු අදහස් දැක්වීමක් බවත් ඇත්තය. එහෙත් ඔහු එම අදහස් දැක්වීමේදී මූලිකව චෝදනා කර තිබුණේ ජනාධිපති ගෝඨාභය රාජපක්ෂට සහ ජනාධිපතිවරයා පසුගිය සතියේ හරීන් ප්‍රනාන්දු සහ ප්‍රභාකරන් සමාන කරමින් සිදුකළ ආන්දෝලනාත්මක ප්‍රකාශය ගැනය. ඔහු මූලිකව චෝදනා කරන්නේ ජනාධිපතිවරයාටය.
‘ජනවාරි 09 වැනිදා අපි දැක්කා අපේ ජනාධිපතිතුමා, නන්දසේන ගෝඨාභය මහත්තයා කියනවා එයාට ජනාධිපති විදියට රට හසුරුවන්නත් පුළුවන්, නැත්නම් ආරක්ෂක ලේකම් වගේ ඉන්නත් පුළුවන් කියලා. ඒකෙන් හැඟෙන්නේ ඔහුට හොඳින් නැත්නම් නරකින් කරන්න පුළුවන් කියලා. අපි දැක්කානේ 2005-2015 දක්වා භීෂණයක් ඇති වුණු කාලයක් කියලා කවුරුත් දන්නවා. ඒකේ සුදු වෑන් ඉතිහාසයක් තිබ්බා. පැහැරගැනීම් තිබුණා. ඝාතනය වෙලා තිබුණා මිනිස්සු ලසන්ත, තාජුඩීන්ලා වගේ. ජර්නලිස්ට්ලා නැති වෙලා තිබුණා. ඒගොල්ලන්ට ශාරීරික හානි කරලා තිබුණා….’ ආදි වශයෙන් ඔහු අදහස් දැක්වීම ආරම්භ කර තිබුණි.
එහිදී ඔහු පාස්කු ඉරිදා ත්‍රස්ත ප්‍රහාරය ගැන සිහිපත් කරයි. ‘එතුමාටත් වඩා කරන්න පුළුවන් මිනිස්සුත් ඇති නේ මේ රටේ. අපි දැක්කානේ අවුරුදු දෙකකට කලින් පාස්කු ප්‍රහාරය අට දෙනෙක්ට වගේ තමයි හැකි වුණේ මේ රට හොල්ලන්න. අපට ඒ වගේ මිනිසුන් බිහි කරන්න අවශ්‍යත් නෑ. එවැනි පරිසරයක් ඇති කරන්න අවශ්‍යත් නෑ. කවුරුත් මේ රටේ චණ්ඩි නෑ. කවුරුත් ලොකුත් නෑ. තර්ජනය කරලා රටක් ගෙනියනවා නම් ඒකට අපි සැලෙන්නෑ…’
එහෙත්, ජාතීන් අතර ඝට්ටනයක් ඇති කරනවායැයි සිතිය හැකි ප්‍රකාශය වන්නේ ජනාධිපතිවරයා තමන්ට ආරක්ෂක ලේකම් ලෙස කටයුතු කරන්නට උපදෙස් දුන්නායැයි කියන බෞද්ධ හිමිවරුන් ගැන කළ එකකි. ‘මට මෙතැන ප්‍රශ්නයක් තියෙනවා. සමහර කට්ටියක් කියනවාලු, ආරක්ෂක ලේකම් විදියට එන්න කියලා. ඒ කියන්නේ මැරකම් විදියට. චණ්ඩිකම් විදියට…’ එතැනින් එහාට ෆසාල් දරුණු වචන පාවිච්චි කරමින් එම හිමිවරුන්ට චෝදනා එල්ල කරයි. ‘මිනිස්සු බය කරන්න එන්න එපා…’ යැයි හිමිවරුන්ට චෝදනා කරයි. කිසිම හිමිනමකගේ නමක් සඳහන් නොකළත්, ‘දේශපාලනය කරන හිමිවරුන්ට අපි කියනවා…’ යැයි ඔහු සඳහන් කරයි.
පැහැදිලිව පෙනෙන ආකාරයට ෆසාල්ගේ අදහස් දැක්වීම ජනාධිපතිවරයාගේ ප්‍රකාශය ගැනය. ඔහුගේ මූලික අරමුණ ජනාධිපතිවරයාටත්, ලංකාවේ පවතින දේශපාලන ප්‍රවණතාවක් ගැනත්ය. ඒ නිසා ‘ජනාධිපතිවරයාට එරෙහිව අදහස් දැක්වූ අයෙකු අත්අඩංගුවට පත්ව ඇති බව’ තර්ක කළත් වරදක් ඇත.
ඔහු චෝදනා කරන්නේ දේශපාලනයේ නියැලෙන ‘බිය අවුස්සන’ හිමිවරුන් පිරිසකටය. එහෙත් අනෙක් පැත්තෙන් හිමිවරුන් පිරිසකට එරෙහිව ඔහු පාවිච්චි කරන දරුණු, ‘නොසරුප්’ යැයි සම්මත වචන නිසා ජාතීන් අතර උණුසුමක් ඇති වන බව හැබෑවකි.
ඒ නිසා මෙවැනි ප්‍රකාශයකට ෆසාල් අත්අඩංගුවට ගැනීම සාධාරණ යැයි තර්ක කළ හැක. එම තර්කයට එරෙහිව අභියෝග කිරීමත් අසීරුය. ෆසාල් කිසිදු පාලනයක් නැතිව, ‘දරුණු අදහස් දැක්වීමක්’ කර ඇති බව හැබෑය.
මීට පෙර අයිසීසීපීආර් පනත යටතේම අත්අඩංගුවට ගෙන රඳවා තබාගෙන සිටි රම්සි රසාක් නම් තරුණයාගේ සිදුවීමට මෙය සමාන කළ නොහැක. රම්සි, මෙවැනි තදබල අදහස් ප්‍රකාශ කළ අයෙකු නොවේ.
එහෙත්, අප විමසිය යුතු පැනය අයිසීසීපීආර් යටතේ අත්අඩංගුවට ගත යුත්තේ මුස්ලිම් ජාතිකයන් පමණක්ද කියාය.
පසුගිය සතිවල මුස්ලිම් ආගමික නායකයන්ට එරෙහි චෝදනා කළ පිරිස් ඕනෑ තරම්ය. මවුලවිවරුන්ට බැණවැදුණු අයත්, ජමාතේ ඉස්ලාම් හා ජමෙයිතුල් උලමා වැනි ආගමික ආයතන ‘අන්තවාදී ආයතන’ යැයි කියමින් එම ආයතනවලට බැණවැදුණු උදවිය සිටිති. වෙනත් ආගම්වල නායකයන්ට බැණවැදුණු අයත් සිටිති. විශේෂයෙන් පසුගිය සතියේ බුදුපිළිමයකට හානි කිරීමක් සිදු වූ අවස්ථාවේ සමාජ මාධ්‍යවල උණුසුම් අදහස් දක්නට ලැබුණි. පසුව හෙළි වූ ආකාරයට එම බුදු පිළිමයට හානි කර තිබුණේ මත්ද්‍රව්‍යයට ඇබ්බැහි වූවෙකු මිස ආගමික අන්තවාදී අරමුණක් තිබුණු අයෙක් නොවේ.
ෆසාල් පාවිච්චි කළ පරුෂ වචන වාගේ පරුෂ වචන පාවිච්චි කරන උදවියත් ඕනෑ තරම් සමාජ මාධ්‍යවල සිටී.
දැන් ඇති ගැටලුව ෆසාල් අයිසීසීපීආර් යටතේ අත්අඩංගුවට ගැනීම නොවේ. එක් ආගමක පිරිසක් අත්අඩංගුවට ගැනීම හෝ, එක් ආගමකට එරෙහිව අදහස් දක්වන පිරිසක් පමණක් අත්අඩංගුවට ගැනීමට එම පනත සීමා කිරීමය.
මෙම සිදුවීමෙනුත් පැහැදිලි වන්නේ ලෝකයේ විවිධාකාර දේශපාලන කණ්ඩායම්වල අයිතීන් තහවුරු කිරීමට ඇති කරගත් ලෝක සම්මුතියක්, එක් පිරිසකට එරෙහි අවියක් ලෙස පාවිච්චි කිරීමය.■